ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضوابط ثبت نام دامنه‌ اینترنتی ‌ir. و .ایران

| سه شنبه, ۲۴ دی ۱۳۸۷، ۰۱:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

ثبت صد هزارمین دامنه ‌ir. مهرماه امسال جشن گرفته شد و رییس وقت مرکز ثبت دامنه‌ ir. در این مراسم امنیت حقوقی و فنی دامنه‌ کشوری در مقایسه با دامنه‌های عمومی را از مزایای دامنه‌ کشوری دانست و تاکید کرد تاکنون هیچ حمله موفقی به کارگزاران ثبت دامنه‌ ir. صورت نگرفته است.

به گزارش (ایسنا)، مرکز تحقیقات فیزیک نظری در فروردین‌ماه سال 73 با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران وجود داشت، مجوز دامنه‌ ir. ‌را اخذ کرد و از آن زمان ثبت دامنه‌های ir. البته به کندی صورت گرفت اما بعد از مردادماه 83 که مجوز توزیع و فروش دامنه به کارگزارها داده شد از این دامنه استقبال بیش‌تری به عمل آمد و اکنون کار ثبت از طریق سایت www.nic.ir انجام می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها در هلند به ازای هر 4 نفر یک دامنه، در سنگاپور به ازای هر 24 نفر یک دامنه، در یونان به ازای هر 62 نفر یک دامنه، در ترکیه به ازای هر 900 هزار نفر یک دامنه و در ایران به ازای 336 نفر یک دامنه به ثبت رسیده است.

رتبه‌ ایران در بین کشورهایی که دامنه‌ کشوری دارند از نظر تعداد ثبت 39 یا 40 و از نظر آمار رشد بعد از ویتنام، اسپانیا و چین چهارم جهان عنوان شده است و نبود آشنایی با قوانین کار و شرایط دشوار ثبت‌نام در ابتدا از عوامل کندی ثبت دامنه‌ ir. بود که با ثبت مستقیم این مشکلات رفع شد.
به گفته رییس پیشین مرکز ثبت دامنه‌ ir. برای ایجاد تسهیلات در ثبت‌نام اصل بر برائت گذاشته شده است بدین معنا که ثبت‌نام کننده نیازی ندارد ثابت کند برای چه کاری دامنه را ثبت می‌کند و در این شرایط سازمان جهانی مالکیت فکری داوری موارد اختلاف را پذیرفت و مراجع داخل کشور نیز فعال شدند اما مرجع کاملا تخصصی در ایران وجود ندارد.

شهشهانی همچنین اظهار کرد: 50 کارگزار که پنج عدد آن‌ها در خارج از کشور هستند ثبت دامنه‌ ir. را برعهده دارند به طوری که این کارگزاران 87 درصد از دامنه‌ها را ثبت کرده‌اند و برای ثبت 25 تا 75 درصد هم هزینه ارزان‌تری دریافت کردند؛ کارگزارها وظیفه شفاف‌سازی حقوق ثبت کننده‌ها را به عهده دارند.

او تبدیل کارگزاران بزرگ و با کیفیت به عاملان ثبت بعد از حل مشکلات حقوقی را هدف بعدی مرکز ثبت دامنه‌ ir. دانسته و افزوده است: شاید ثبت دامنه به طور مستقیم و یا ظرف حداقل چند ساعت و بدون نظارت‌های وقت‌گیر را در شرایطی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کار سرباز می‌زند زیر نظر شورای عالی اطلاع‌رسانی انجام دهیم.

شهشهانی در مورد دامنه‌ی .ایران نیز خاطر نشان کرده است: از اول مهرماه 85 ثبت دامنه‌ .ایران برای نهادهای دولتی شروع شده و زبان فارسی جز نخستین گروه (11 زبان) بود که برای آزمایش دامنه‌های بومی توسط آیکان انتخاب شد.
سیاوش شهشهانی درباره فهرست دامنه‌های جدید آزاد شده با اشاره به این که معمولا برای این دامنه‌ها تا پیش از این متقاضیانی وجود داشته است، دلایل ثبت‌نام نکردن مجدد صاحبان این دامنه‌ها را علاقه‌مند نبودن آنان دانست.
او ادامه داد: دامنه بر حسب درخواست متقاضی برای مدت یک ساله و یا پنج ساله ثبت می‌شود. بعد از اتمام زمان ثبت شده برای صاحب دامنه چهار بار آگهی با مضمون تمدید امتیاز دامنه می‌رود.
طبق اعلام اگر این کار صورت نگرفت در یک فرصت 30 روزه که فرد طی آن نمی‌تواند از دامنه استفاده کند و همچنین دامنه‌ به فرد دیگری تعلق نمی‌گیرد، صاحب دامنه می‌تواند با پرداخت هزینه مجددا دامنه را به نام خود ثبت کند.
بعد از اتمام این فرصت، فرصت 30 روزه دوم نیز به صاحب دامنه داده می‌شود که در این مرحله فرد با پرداخت هزینه ثبت مجدد دامنه و نیز جریمه، می‌تواند همچنان صاحب دامنه خود باشد و پس از گذشت تمام این فرصت‌ها دامنه‌ آزاد می‌شود تا افراد دیگر آن را ثبت کنند.
تا پیش از این اسم دامنه‌هایی که در لیست آزاد شده هستند علنی نمی‌شد اما از ساعت یک صبح روز سه‌شنبه 26 آذرماه فهرست 500 عدد از جدیدترین دامنه‌های تمدید نشده، یا رزرو شده که نسبت به تکمیل ثبت آن‌ها اقدام نشده است در صفحه www.nic.ir/Just_Released اعلام شد.
اما به گفته رییس جدید مرکز ثبت دامنه‌های ir. برخی از افراد با سوءاستفاده، بارها دامنه‌های مورد نظر را که بعضا متقاضیان بسیاری دارند به نام خود ثبت کرده و هزینه آن را نمی‌پردازند اما از زمانی که نام دامنه‌های آزاد شده روی سایت مرکز ثبت دامنه‌های ir. به نمایش گذاشته می‌شود این موارد به حداقل رسیده است.
علیرضا صالح در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران‌ فهرست جدیدترین 500 دامنه آزاد شده از تاریخ گفته شده در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است تا بتوانند دامنه‌هایی را که تا پیش از این متقاضی ثبت آن بوده‌اند را خریداری و با پرداخت هزینه به نام خود ثبت کنند.
او با بیان این که از زمان آغاز این طرح تاکنون نرخ ثبت کامل دامنه‌ها بیش‌تر شده است اظهار کرد: متقاضیان برای ثبت دامنه، بعد از ثبت تا 10 روز فرصت دارند هزینه آن را بپردازند بعد از آن برایشان پیامی مبنی بر پرداخت هزینه ارسال می‌شود و اگر پرداخت نشد دامنه آزاد است.
نکات زیر ناظر بر اجرای این طرح دانسته شده است: این فهرست محدود به دامنه‌های مرتبه دوم، یعنی دامنه‌هایی است که مستقیماً زیر ‎.ir یا .ایران ثبت شده‌اند و دامنه‌های مرتبه سوم (مانند ‎.co.ir) را فرا نمی‌گیرد، فن‌آوری استفاده شده به گونه‌ای است که استفاده از برنامه‌های خودکار جست‌وجو را دشوار می‌سازد، دامنه‌های مرتبه دومی که برای تمدید آن‌ها طی دو دوره 30 روزه پس از انقضاء اقدام نشود در این فهرست قرار می‌گیرند.
دامنه‌های درخواستی تایید شده که در مهلت مقرر نسبت به پرداخت حق ثبت آن‌ها اقدام نشود بلافاصله در این فهرست قرار می‌گیرند، دامنه‌های درخواستی که قبل از تایید نسبت به پرداخت حق ثبت آن‌ها اقدام شود و در صورت تایید نشدن در این فهرست قرار نمی‌گیرند و فهرست جدیدترین 500 دامنه آزاد شده به معنای زیر شناور است:
الف. دامنه‌های آزاد شده جدید همواره به ابتدای فهرست اضافه شده و دامنه‌های قدیمی‌تر از انتهای فهرست خارج خواهند شد. ب. هرگاه درخواست ثبتی برای دامنه‌ای از این فهرست دریافت شود، این دامنه از فهرست حذف شده و آخرین دامنه خارج‌ شده از انتها به فهرست باز می‌گردد.
به گزارش ایسنا همانطور که هر شرکت یا هر شخص دارای مشخصاتی منحصر به فرد نظیر اسم، آدرس و یا آرم است، هر فرد حقیقی یا حقوقی جهت حضور در اینترنت باید یک نام و آدرس مجزا برای خود داشته باشد. این آدرس مجزا و انحصاری اصطلاحاً با نام Domain یا دامنه شناخته می‌گردد. هر دامنه دارای سه قسمت اصلی است که با نقطه از هم جدا می‌شود.
در شرایط ثبت دامنه با پسوند ir. آمده است: حداقل طول دامنه 3 حرف و حداکثر 63 حرف بوده، تنها استفاده از حروف انگلیسی و ارقام و نشانه (-) مجاز است. در صورت تمایل به ثبت نام دامنه‌ها با مفهوم مذهبی خاص مجوز کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نیاز است.
ثبت دامنه‌هایی که تداعی کننده فعالیت‌های غیرقانونی و اعمال مغایر با قوانین به کلی ممنوع است. ثبت دامنه با نام پسوندهای عمومی مانند: aero, arpa, biz, com, coop, edu, gov, info, int, mil, museum, name, net, org ,pro ممنوع است.
ثبت دامنه با نام‌های مرتبط با اینترنت ممنوع است. ثبت دامنه با نام‌های ایران، اسامی استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها و کد آن‌ها ممنوع است. ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز است و ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی 10 رقمی جهت ثبت دامنه الزامی است.

بنابر اعلام در حال حاضر تعداد دامنه‌های ir. ‌بیش از دامنه‌های عمومی در کشور است؛ در حال حاضر کمتر از 5 هزار دامنه‌ فارسی موجود است و دلیل این استقبال کم به نفوذ کم اینترنت در کشور مربوط است.

  • ۸۷/۱۰/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">