ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضوابط صدور پروانه اپراتورهای بی‌سیم

| سه شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۰، ۰۳:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

مسئول صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ضمن تشریح جزئیات پروانه اپراتورهای رادیو ترانک گفت:‌ برای نخستین بار 8 پروانه اپراتوری بی‌سیم با دوره انحصار 3 ساله در کشور صادر خواهد شد.

به گزارش فارس اواخر سال گذشته معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با فارس، از سرگیری مجدد مزایده رادیو ترانک عمومی در اوایل سال 90 و پس از اجرای قانون برنامه پنجم خبر داد که هم اکنون و در ماه ششم سال 90، برگزاری این مزایده در دستور کار رگولاتوری قرار گرفته است.

در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با رضا ارقند، کارشناس صدور پروانه سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، جزئیات ضوابط مزایده رادیو ترانک (بی سیم عمومی) تشریح شده است.
*8 پروانه رادیو ترانک در کشور اعطا خواهد شد
فارس: از طریق برگزاری این مزایده چند پروانه خدمات رادیو ترانک اعطا می‌شود؟
ارقند: قرار است که مجوزها به صورت منطقه‌ای صادر شود؛ کل کشور به 8 منطقه تقسیم شده و یک پروانه به هر منطقه اعطا می‌شود و هر منطقه شامل حداقل 2 تا 3 استان است.

منطقه یک شامل استا‌ن‌های گلستان، گیلان، مازندران، منطقه 2 شامل استان‌های تهران، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، قم، منطقه 3 شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، منطقه 4 شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، منطقه 5 شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، منطقه 6 شامل استان‌های خوزستان، لرستان، منطقه هفت یک شامل استا‌ن‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و منطقه هشت شامل استا‌ن‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان است.
*دوره 3 ساله انحصار برای رادیو ترانک
فارس: آیا در پروانه تدوین شده مدت انحصاری برای اپراتورهای رادیو ترانک پیش بینی شده است؟
ارقند: بله؛ این پروانه تا 3 سال دارای انحصار است؛ به این معنی که در 3 سال نخست رگولاتوری موظف است که دیگر در آن منطقه پروانه دیگری برای رادیو ترانک صادر نکند و اپراتورها در این مدت به عنوان تک اپراتور می‌توانند فعالیت کنند.

از 3 سال تا سال دهم (در سال چهارم) رگولاتوری این اجازه را دارد که در هر منطقه حداکثر 2 پروانه دیگر صادر کند.

مدت اعتبار پروانه‌ای که به اپراتورهای رادیو ترانک اعطا می‌شود، 15 سال است که در صورت تمایل دارنده پروانه، به مدت 5 سال قابل تمدید است.
فارس: اپراتورهای رادیو ترانک عمومی (بی سیم) چه خدماتی ارائه خواهند کرد؟
ارقند: یک سری خدمات وجود دارند که این اپراتورها ملزم به ارائه آنها هستند. به این معنی که اگر خدمات بیشتری ارائه دادند، مانعی ندارد؛ اما این سری از خدمات را حتما باید ارائه دهند.

این خدمات شامل مکالمه بی‌سیم با بی سیم، مکالمه بی سیم با سایر شبکه‌های تلفنی، مکالمات گروهی، مکالمات اضطراری، مکالمه بی‌سیم با اپراتور، ارسال و دریافت اطلاعات با شرعت حداقل 5.6 کیلو بیت بر ثانیه، خدمات داده کوتاه (sds) و قابلیت ایجاد شبکه‌های مجازی خصوصی (vpn) است.
*تعرفه خدمات رادیو ترانک پس از تعیین برنده، نهایی می‌‌شود
فارس: آیا هم اکنون تعرفه‌ خدمات اپراتورهای رادیو ترانک برای کاربر نهایی تعیین شده است؟
ارقند: نحوه تعرفه‌گذاری به این صورت است که مزاید‌ه‌گرها ( شرکت کنندگان در مزایده)، طی 3 پاکت، در مزایده شرکت می‌کنند.

پاکت نخست (پاکت الف)، شامل ضمانت نامه شرکت در مزایده است؛ پاکت دوم (پاکت ب) شامل ویژگی‌های فنی، توانمندی‌های فنی و بازرگانی و طرح تجاری شرکت و پاکت سوم (پاکت ج) شامل قیمت پیشنهادی شرکت است.

در پاکت ب و در طرح تجاری، شرکت‌ها مبلغ تعرفه را مشخص می‌کنند که با چه تعرفه‌ای می‌خواهند به مشترک‌شان خدمت ارائه دهند.

سپس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعرفه‌ پیشنهادی شرکت‌ها را بررسی می‌کند و در صورتی که مورد تایید رگولاتوری بود، ابلاغ می‌شود و قابل اجرا توسط شرکت خواهد بود.

به این ترتیب، تعرفه با پیشنهاد مزایده‌گر و با تصویب مزایده ‌گذار نهایی می‌شود. بنابراین، تعرفه خدمت، در حین برگزاری مزایده برای اپراتور معلوم است و برای مردم پس از معرفی برنده مزایده، اعلام خواهد شد.
*متقاضیان سرویس متحرک خشکی، کاربران نهایی اپراتورهای بی‌سیم عمومی
فارس: مصرف‌کننده‌های نهایی خدمت اپراتورهای رادیو ترانک عمومی (بی‌سیم) چه کسانی هستند؟
ارقند: هم اکنون با این پروانه‌ها، می‌توانیم به تمام متقاضاینی که برای سرویس‌ متحرک خشکی تقاضای استفاده از بی‌سیم در باند vhf و uhf را دارند، سرویس‌ دهیم که به معنی تمام متقاضیان بی‌سیم است.

این متقاضیان می‌توانند شهرداری‌ها، کارخانجات بزرگ تولیدی (که در داخل کارخانه برای ارتباط با بخش‌های مختلف از بی‌سیم استفاده می‌کنند)، تاکسی‌‌رانی‌ها، پالایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، بانک‌ها و... باشند که برای دریافت سرویس بی‌سیم، به اپراتورها مراجعه خواهند کرد.
*صدور پروانه‌های بی‌سیم دریایی و هوایی، پس از اپراتورهای بی‌سیم خشکی
فارس: به غیر از سرویس متحرک خشکی، چه سرویس‌های بی‌سیم دیگری وجود دارد؟
ارقند: در حوزه سرویس‌های رادیویی و بی‌سیم، سرویس‌های متحرک خشکی، متحرک‌ دریایی و متحرک هوایی وجود دارد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مرجع صدور مجوز برای این سرویس‌ها نیز است و پس از صدور پروانه‌های ترانک (بی‌سیم خشکی)، به آنها نیز مجوز خواهیم داد.

اما هم اکنون کاربران خدمات بی‌سیم دریایی و هوایی، جز متقاضیان این شبکه ترانک (بی‌سیم خشکی) نیستند و تحت لوای این اپراتور نخواهند بود؛ زیرا سطح تحت پوشش شبکه‌های اپراتوری که هم اکنون در حال واگذاری پروانه‌ آنها هستیم، خشکی داخل کشور (31 استان که خشکی‌ها را شامل می‌شود) است و اپراتور موظف است که این مناطق خشکی را پوشش دهد.
*اپراتور بی‌سیم نیز مانند تلفن همراه، خدمت ارزش افزوده دارد
فارس: آیا در اپراتورهای بی‌سیم نیز مانند دیگر اپراتورهای ارتباطی، خدمات ارزش افزوده وجود دارد؟
ارقند: بله؛ سرویس رادیو ترانک عمومی (بی‌سیم) نیز مانند تلفن همراه، دارای سرویس‌های ارزش افزوده است.

اپراتورهای رادیو ترانک نیز می‌توانند مانند اپراتورهای تلفن همراه در آینده، به منظور ایجاد جذابیت بیشتر در سرویس‌های خود و جذب مشترک بیشتر، خدمات ارزش افزوده‌ ارائه دهند.

یک سری خدمات وجود دارد که قابل ارائه روی بی‌سیم‌های دستی است. یکی از این خدمات، سیستم paging است.

برای مثال در یک بیمارستان، به جای page کردن پرسنل و دکتر‌ها در سالن‌های عمومی، می‌توانند از خدمت paging بی‌سیم استفاده کنند که این امکان هم اکنون در بیمارستان‌های کشورهای بزرگ به صورت عمده به کار برده می‌شود.

مثال دیگر از خدمات ارزش افزوده اپراتورهای رادیو ترانک (بی‌سیم) این است که بی‌سیم‌‌های دستی بدون اتصال به شبکه مادر، می‌توانند به صورت direct mode (ارتباط مستقیم) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در این ارتباط مستقیم حتی می‌توانند فایل، صوت و تصویر را نیز برای هم ارسال کنند.

علاوه بر این، در مراحل بعدی، اپراتور رادیو ترانک می‌تواند یک شبکه زیرساخت و "بک هال" در شهر ایجاد کند که بانک‌ها می‌توانند شبکه اینترانت خود را روی این شبکه قرار دهند.

این قیبل کاربردها و قابلیت‌ها برای مراحل آینده اپراتورهای رادیو ترانک است که امکان عملی کردن آنها در فناوری رادیو ترانک برای اپراتورها وجود دارد.

اما در اجرای این کاربردها اجباری متوجه اپراتورها نیست و حتی ممکن است این کاربردها هیچ گاه عملی نشوند، به همین دلیل نمی‌توان روی این موارد تاکید داشت و با قطعیت صحبت کرد.
* بی‌سیم نیروهای انتظامی، مشمول مقررات اپراتورهای بی‌سیم نمی‌شود
فارس: با شکل‌گیری اپراتورهای بی‌سیم، تکلیف بی‌سیم‌های نیروی انتظامی چگونه خواهد شد و آیا نیروی انتظامی باید از این اپراتورها، مجوز فعالیت اخذ کنند؟
ارقند: همیشه در تمام کشورها و در کشور ما، مذاکره کردن با نیروی‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی، اندکی سخت است.

از زمان‌های گذشته به این نیروها یک فرکانس‌هایی در باندهایی اختصاص داده شده است؛ آنها نیز روی این باندها برای خود شبکه ایجاد کرده‌اند و بی‌سیم تهیه دیده اند و تحت لوای هیچ اپراتوری نیز نمی‌روند.

معمولا در مورد این نیروها هیچ کاری نمی‌توان کرد؛ زیرا بخش نظامی هستند و باید همه امکانات‌ مورد نیاز در اختیارشان باشد؛ زیرا برای مثال نمی‌توانند در لحظات اضطراری به اپراتور زنگ بزنند که چرا سرویس‌شان قطع شده است.

معمولا شبکه این نیروها، متعلق به خودشان است؛ مدیریت، ساماندهی و نگهداری آن نیز به عهده خودشان است و معمولا این نیروها اصلا به این مقوله‌ها وارد نمی‌شوند.

یک حالت دیگر نیز وجود دارد و این است که نیروی انتظامی به عنوان یک اپراتور وارد شود و شبکه بزرگی را ایجاد کند که در عین حال که خود از این شبکه استفاده می‌کند، امکان استفاده از بخشی از این شبکه را نیز برای متقاضیان غیر نظامی و معمولی فراهم کند.

البته در پروانه‌ای که رگولاتوری تهیه کرده است، این امکان وجود ندارد.

در کشورهای دیگر برای مثال در کشور هلند، شبکه ترانک، در دست نیروهای نظامی است؛ اما در ایران به دلیل تاکید قانون خصوصی سازی، نمی‌خواهیم بخش‌های دولتی به امور اپراتوری و تصدی‌گری، وارد شوند و به این دلیل، این امکان وجود نداشت.

همچنان که هم اکنون نیز در شرایط پروانه تدوین شده، تصریح شده که شرکت‌کنندگان در مزایده، باید از شرکت‌های حقیقی غیر دولتی باشند.

به این ترتیب، ارتش، ستاد مشترک سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع، در این بحث وارد نیستند.
*مجوزهای بی‌سیم فعلی، پس از اعطای پروانه‌‌ها ساماندهی می‌‌شوند
فارس: هم اکنون در کشور، شبکه‌های بی سیم وجود دارد، آیا با ورود اپراتورهای بی‌سیم، این شبکه‌ها غیر مجاز می‌شوند و باید جمع‌آوری شوند؟
ارقند: باقی دارندگان بی‌سیم کم کم باید تحت لوای این پروانه‌ها قرار بگیرند که این بحث‌های ریز پس از اعطای پروانه‌ها باز می‌شود.

هم اکنون نیز یک سری مجوزهای بی‌سیم در کشور وجود دارد که با توجه به اینکه این افراد، هزینه کرده‌اند، بی‌سیم خریده‌اند و شبکه سازی کرده‌اند، نمی‌توانند یک بار شبکه‌های خود را جمع کنند و دوباره تحت لوای یک اپراتور همه ‌چیز را از ابتدا مهیا کنند.

این قبیل موضوعات مرحله به مرحله پیش‌ خواهد رفت.
*زمان‌بندی برگزاری مزایده رادیو ترانک
فارس: مزایده واگذاری پروانه رادیو ترانک چه زمانی برگزار می‌شود؟
ارقند:‌ فروش اسناد مزایده از تاریخ سه شنبه 29 شهریور آغاز خواهد شد و تا پایان وقت اداری روز سه شنبه 13 مهر ماه ادامه خواهد داشت.

پس از پایان فروش اسناد تا پیش از زمان تحویل پاکات، دو جلسه پرسش و پاسخ در تاریخ‌های 26 مهرماه و 10 آبان ماه برگزار خواهد شد.

پس از خرید اسناد مزایده، کسانی که تمایل به حضور در مزایده دارند، برای تسلیم پیشنهاد‌ها و پاکات، حداکثر تا تاریخ ساعت 14 روز یکشنبه مورخ 22 آبان‌ ماه سال جاری مهلت دارند.

تاریخ بازگشایی پاکات الف و ب، روز دوشنبه مورخ 23 آبان ماه و تاریخ بازگشایی پاکت ج، روز سه شنبه 22 آذر ماه سال جاری است که در صورتی که حجم پیشنهاد‌ها زیاد باشد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات این اجازه را دارد که تاریخ بازگشایی پاکات ج را به تاخیر بیندازد.

ابتدا پاکات الف و ب باز می‌شود و پس از بررسی این دو پاکت، برای کسانی که از لحاظ فنی و بازرگانی تایید شده باشند و امتیاز لازم را اخذ کرده باشند، پاکت ج باز می شود که شامل مبلغ‌های پیشنهادی است و هر کس مبلغ بیشتری را پیشنهاد کند، برنده مزایده خواهد ‌شد.
به گزارش فارس، رادیو ترانک شبکه اى از امواج رادیویى است که در محدوده جغرافیایى وسیع و با امکانات بهتر ارایه خدمات می‌کند.

بنا بر این گزارش، پس از انتشار فراخوان مزایده واگذاری پروانه ارایه خدمات رادیو ترانک، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی اطلاعیه ای خطاب به شرکت کنندگان لغو مزایده مذکور را اعلام کرد و به این ترتیب واگذاری پروانه رادیو ترانک از دستور خارج شد.
گفت‌وگو از: فاطمه سامعی

  • ۹۰/۰۶/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">