ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طرح‌های ویژه کودکان در فضای مجازی

| دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۸:۱۴ ق.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت:طرح های خوبی با همکاری آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان در استفاده از فضای مجازی تا پایان مهرماه رونمایی می شود.

به گزارش ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در صفحه توئیتر خود نوشت: بخشی از اوقات کودکان و نوجوانان در مقطع کنونی به فضای مجازی گره خورده و میخواهیم برای آنها تسهیل و دسترسی بهتر و مناسبتری ایجاد کنیم.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از هر 10 ایرانی شش نفر در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند و شبکه تلگرام در صدر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در بهمن ماه پارسال اقدام به اجرای نظرسنجی ملی در خصوص «سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه‌ها» از طریق تلفن و با حجم نمونه 1500 نفر کرد.
در این نظر سنجی 72 درصد پاسخگویان ساکن شهرها و 28 درصد ساکن روستا، 50 درصد مرد و 50 درصد با میانگین سنی 38 سال بودند ضمن آنکه 61 درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن و 39 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 69 درصد متاهل، 27.5 درصد مجرد و 3.5 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر بوده‌اند.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد در حال حاضر 59.7 درصد افراد بالای 12 سال کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که نسبت به آذرماه سال گذشته رشد هفت درصدی داشته است.
مردان نسبت به زنان پنج درصد بیشتر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و از بین گروه‌های سنی، گروه سنی جوان(18 تا 29 سال) با 81 درصد بیشترین عضویت را در شبکه‌های اجتماعی دارند.
گروه سنی 12 تا 17 سال با 67 درصد، گروه سنی 30 تا 49 سال با 63 درصد و گروه سنی 50 سال به بالا با 25 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
84 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی و 44 درصد افراد با تحصیلات دیپلم و پایین‌تر از آن عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.
میزان عضویت متاهلان در شبکه‌های اجتماعی 54.7 درصد و مجردان 76.7 درصد است. به عبارت دیگر از هر 100 متاهل 55 نفر و هر 100 مجرد 77 نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند که البته پس از کنترل متغیر سن مشخص شد اختلاف بین مجردین و متاهلین در مورد عضویت در شبکه‌های اجتماعی به طور کامل ناشی از سن پاسخگویان است و ارتباطی با تجرد یا تاهل آنها ندارد.
در بین شبکه‌های اجتماعی، تلگرام با 55 درصد کماکان در صدر مصرف مردم کشور قرار دارد و پس از آن اینستاگرام با 23 درصد در رتبه دوم جای گرفته است.
نتایج به دست آمده از این نظر سنجی همچنین نشان داد که میزان عضویت مردم در واتس‌آپ 14 درصد، فیسبوک چهار درصد، وایبر دو درصد، گوگل پلاس دو درصد و شبکه‌های تانگو، توییتر و وی‌چت هر کدام نیز کمتر از یک درصد بوده است.
در نظرسنجی ملی ایسپا در سال گذشته 38 درصد مردم کشور عضو تلگرام بوده‌اند که امسال با افزایش 17 درصدی به 55 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در سال گذشته 17 درصد مردم عضو اینستاگرام بوده‌اند که این میزان در سال جاری با رشد 6 درصدی به 23 درصد افزایش پیدا کرده است. سایر شبکه‌های اجتماعی از سال گذشته تاکنون با کاهش عضویت مواجه بوده‌اند. سرانه مصرف شبکه‌های اجتماعی در طول شبانه روز توسط مردم 72 دقیقه بر حسب کل نمونه و 120 دقیقه بر حسب استفاده‌کنندگان است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">