ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

غفاریان:نگران بودجه طرح اینترنت ملی هستم

| يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۸۴، ۰۳:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران گفت: نگران اعتبارات و وجوه اقتصادی برای ایجاد شبکه‌ی اینترنت ملی هستم‌، بودجه‌ای که مجلس برای شروع این بحث مطرح کرد تا چنین مقوله‌ای در ردیف‌های بودجه‌ای قرارگیرد، خوب است اما با آن چه که درخواست شده، تفاوت بسیاری دارد.
دکتر«وفا غفاریان» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران
(ایسنا)، در ارزیابی خود از راه اندازی شبکه‌ی اینترنت ملی با بیان این که بسیاری از ترافیک اینترنتی‌ ما داخلی است و از نظر هزینه و اشغال خطوط بین‌المللی ضرورت ندارد که از دامنه‌های ثبت شده در خارج از کشور مجدد به داخل کشور بر گردد، اظهار داشت: در شرایط فعلی ارتباط ساده‌ی ایمیل میان دو شهروند ایرانی هم به دلیل ثبت دامنه‌ها درخارج از کشور، باید فاصله‌ی زیادی برای بازگشت از محل‌ هاستینگ به داخل کشور طی کند، در نتیجه هزینه‌ی سنگینی به ازای پرداخت اجاره‌ی خطوط بین‌المللی به دنبال داشته و تعداد خطوط داخلی که اشغال می‌کند نیز نوعی هزینه محسوب می‌شود.
غفاریان یادآور شد: مدت‌ها است به طور جدی بر روی این ایده فعالیت شده تا با فراهم کردن ساز و کار اینترانت ملی در داخلی کشور، به بخشی از ترافیک‌های ایجاد شده که مقصد نهایی آن داخل کشور است، سرویس ارتباط IP اختصاص یابد که هم در هزینه‌ها و زمان و هم در ترافیک ایجادی صرفه جویی قابل ملاحظه داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان این که این طرح در صورت تامین بودجه‌ها شکل خواهد گرفت، افزود: برای این کار به ایجاد تعداد زیادی دیتا‌سنتر نیاز خواهیم داشت، به این معنا که حداقل باید چند دیتا سنتر بزرگ وجود داشته باشند تا بتوانند این نوع خدمات را در اختیار بگذارند.
وی در مورد این که آیا چنین ظرفیت‌هایی تا سه سال آینده درکشور ایجاد خواهد شد، گفت: مقداری نگران اعتبارات و وجوه اقتصادی این قضیه هستم‌، بودجه‌ای که مجلس البته برای شروع این بحث مطرح کرد تا چنین مقوله‌ای در ردیف‌های بودجه‌ای قرارگیرد، خوب است اما با آن چه که درخواست شده، تفاوت بسیاری دارد.
وی افزود: بعید می‌دانم اگر روند بودجه با همین ترتیب ادامه یابد، ایجاد چنین شبکه‌ای امکان پذیر باشد.
وی با بیان این که شاید طرح موضوع بودجه‌ی شبکه‌ی اینترنت ملی با مقطع بودجه‌ی ما نامناسب باشد، اظهار داشت: نمی‌توان در حال حاضر رقم‌ سنگینی داخل بودجه منظور کرد، بنابراین این بحث یا باید از سایر منابع پیش‌بینی شود و یا باید ازحالا برای بودجه‌های سال آینده و اختصاص رقم درخور انجام این کار، پیش‌بینی و برنامه‌ی مربوطه را به اجرا بگذاریم.

  • ۸۴/۱۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">