ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

م.ر. بهنام رئوف - احمد علیپور از آن دسته از مدیران خلاقی است که گفت و گو با او شاید یکی از بهترین موقعیت‌ها برای هر خبرنگاری باشد که به دنبال دریافت تجربه‌های جدید است.

مدیری که همیشه در ادامه اسمش نام نخستین و شاید مهمترین برند‌ایرانی در بخش لوازم جانبی کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی یعنی همان «فراسو» می‌آید. برندی‌ایرانی که بدون تردید همیشه با بردن نامش رگ غیرت هر کاربر‌ایرانی متورم می‌شود و به دلیل استفاده از یک برند فارسی به خود می‌بالد.‌این را می‌توان از سهم 50‌درصدی محصولات فراسو در بازار‌ایران و در کنار سایر برندهای دیگر دریافت. این بار، اما علیپور که از چند سال پیش به فکر حضوری گسترده در بازار جهانی افتاده بود نامی‌ جدید را برای تولیداتش برگزیده است. نامی ‌که ‌ایرانی نیست، اما پشتوانه و گارانتی همان نام قدیمی‌ایرانی فراسو را به دنبال خود یدک می‌کشد. شمارش معکوس برای حضور برندی جدید از فراسو با نام «آکرون» بهانه گفت و گوی ما با‌این مدیر موفق آی تی‌ایرانی بود که در ادامه می‌خوانید.
دلیل اصلی گفت‌وگوی امروز ما برند آکرون است. پس بحث را با همین نام و نحوه شکل‌گیری آن شروع کنیم.

در‌اینکه چرا برندی مانند آکرون به وجود آمد، باید بگویم که فراسو پیش از‌این هم برندهای دیگری به جز فراسو داشت، اما ‌اینکه چرا آکرون و چرا دیگر نام فارسی را انتخاب نکردیم چند دلیل دارد. البته پرونده آکرون از چندی پیش در شرکت ما باز شده است. یعنی درست در زمانی که ما به شکل جدی تصمیم گرفتیم در بازار جهانی حضور جدی داشته باشیم. سال گذشته در ‌این مورد آزمایش کردیم و دیدیم که جواب می‌دهد. دلیل بعدی آن اسم ما است و ‌اینکه ما ‌ایرانی هستیم و در جهان هم تحریم و نام ‌ایرانی در بازار با مشکلاتی روبه‌رو است. به همین دلیل از ابتدای امسال در این فکر بودیم که به تدریج ‌این برند را راه‌اندازی کنیم.

ما اصلا در نظر نداشتیم که‌ این برند را وارد ‌ایران کنیم. با توجه به موفقیتی که فراسو در‌ایران داشت به ‌این نتیجه رسیده بودیم که آکرون می‌تواند فقط برای خارج از کشور باشد. اما با توجه به بخشنامه‌ای که چندی پیش ابلاغ شد که ورود کالاهایی با نام‌ایرانی، اما تولید کشور دیگر با تعرفه بالا صورت بگیرد تصمیم گرفتیم آکرون را هم وارد‌ایران کنیم با‌این تفاوت که کالای مشابهی آکرون با فراسو نداشته باشد. به نظر من انگیزه‌ این قانون مثبت بود اما مانند بقیه قانون‌ها بد تفسیر شد. چرا که با ‌این تفاسیر اگر کسی بخواهد در‌ایران وارد بحث برندینگ شود با وجود ‌این قانون دیگر رغبتی برای انجام ‌این کار نخواهد ماند.

حتی من برای مسوولان وزارت صنایع مثال زدم که‌ اگر آمریکایی‌ها هم می‌خواستند چنین قانونی را در کشورشان اعمال کنند دیگر هیچ برند آمریکایی وجود نداشت؛ چرا که به عنوان مثال اپل یا برخی دیگر از برندهای معروف آمریکایی در چین تولید و از‌این کشور وارد می‌شوند.

به هر حال ما تصمیم گرفتیم تمام کالاهایی که در ‌ایران می‌سازیم را با نام فراسو عرضه کنیم که‌ این امر تا چند وقت دیگر محقق خواهد شد و سایر کالاهای وارداتی ما برند دیگری خواهند داشت.
یعنی اگر فراسو در بخش موس و کیبورد فعالیت داشته باشد، دیگر آکرون در آن بخش نخواهد بود؟

چرا، اما نه در آن مدل‌هایی که فراسو هست.

در تبلیغات آکرون بخشی جدید به چشم می‌خورد با عنوان Communication یا ارتباطات؛ به نظر می‌رسد که آکرون قصد دارد در‌این بخش هم وارد شود، ممکن است توضیح دهید که کالاهای ارتباطی آکرون در چه دسته‌هایی خواهند بود؟‌ آیا آکرون قصد دارد گوشی تلفن همراه هم با برند خود داشته باشد؟

همه کالاهایی که به نوعی ارتباطی هستند. به عنوان مثال هدست موبایل را نمی‌توان در بخش کالاهای لوازم جانبی کامپیوتر به حساب آورد، بلکه در بخش کالاهای ارتباطی است. یا مودم یا موبایل. حتی شبکه‌های کامپیوتری و لوازم مورد نیاز آن هم شامل ‌این بخش می‌شود. به طور کلی آکرون آمده است که دامنه محصولات بیشتری را به خود اختصاص دهد.
چرا اکرون؟

برند باید یک سادگی داشته باشد و از لحاظ کوتاهی حروف نیز مد‌نظر است. همچنین باید برای کشورهایی که شما قصد دارید در آن‌ها فعالیت داشته باشید قابل خواندن باشد. به عنوان مثال فراسو در کشورهای خاور دور به ‌این شکلی که ما تلفظ می‌کنیم تلفظ نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود که برند بدون مفهوم باشد. آکرون از‌ این نظر خوب است که در همه جا به یک شکل خوانده می‌شود و از سوی دیگر جزو کلماتی بود که تا به حال در جایی به کار گرفته نشده یا ثبت نشده است.
امسال قرار است فعالیت اصلی فراسو در جیتکس پیرامون آکرون باشد؟

خیر. آکرون و فراسو هر دو با هم هستند. هنوز تمامی‌دسته‌های کالایی آکرون کامل نشده و در حال حاضر نیز‌این برند تنها 30‌محصول دارد. ‌این محصولات باید به 100‌محصول برسد تا کاتالوگ آن کامل شود که فکر می‌کنم تا پایان امسال‌ این امر صورت بگیرد.
با توجه به تجربه چندین ساله‌ای که در مورد فراسو و در کل جا‌انداختن ‌این برند در بازار داشته‌اید فکر می‌کنید چه مدت زمانی طول بکشد که‌ این اتفاق برای آکرون هم تکرار شود؟

فکر می‌کنم خیلی سریع‌این اتفاق بیفتد. چرا که همانطور که گفتم آکرون همان فراسو است در حقیقت به فراسو هنگ کنگ تعلق دارد و روی تمام جعبه‌های محصولات آن فراسو هنگ کنگ درج شده است.
اما به نظر می‌رسد که فراسو با به‌کارگیری برندی جدید در حقیقت تمام مراحل برندینگ را باید از نقطه صفر شروع کند.‌ این مساله را قبول دارید؟

نه به‌این شکل در حقیقت یک نیروی تازه‌ای در‌این بخش شکل گرفته است؛ چرا که ما یک توانایی به نام فراسو را در پشت ‌این کار داریم. برندی که همه در بازار به آن اعتماد داشته و یک شبکه وسیعی از توزیع را در اختیار دارد در نتیجه اصلا آن زمانی که برای جا‌انداختن فراسو طول کشید برای آکرون تکرار نخواهد شد و ‌این برند خیلی خیلی سریع‌تر از فراسو جا خواهد افتاد. البته قبول دارم که در بخش تبلیغات شاید باید قوی عمل شود.

به هر حال فراسوی امسال با فراسوی 10‌سال پیش تفاوت دارد؛ چرا که تجربه‌های بسیاری کسب کرده است که‌این تجربه‌ها به کمکش در بخش آکرون خواهد آمد. شروع کار جهانی آکرون با فروش آنلاین شروع خواهد شد. در حقیقت ‌این روش‌ها همان روش‌هایی بود که ما قبلا به فکرش بودیم و آزمون و خطاهای آن را در برند فراسو انجام داده بودیم در نتیجه ‌این بار در آکرون می‌دانیم که باید چگونه رفتار کنیم.
فکر می‌کنم که طی یکی دو سال گذشته فراسو با کاهش سود روبه‌رو بوده است، درست است؟

خیر. سال گذشته کاهش سود داشته‌ایم اما امسال افزایش هم داشتیم. البته ‌این موضوع یک دلیل دارد و آن هم ‌این است که ما سعی کردیم سودمان را در بازار کاهش دهیم. چرا که تا پیش از‌این 50‌درصد بازار لوازم جانبی تنها در اختیار یک برند بود آن هم با سود بالا. همین امر باعث شد تا افرادی دیگر به بهانه کسب سود وارد‌ این بازار شوند و در حقیقت رقبای جدیدی برای فراسو شکل بگیرد و تعداد شرکت‌های علاقه‌مند به لوازم جانبی افزایش یابد. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم که سود فروشمان را کاهش دهیم تا همچنان سهم بیشتری را از‌این بازار در‌ اختیار داشته باشیم.
تحلیل دیگری که در بازار وجود دارد، کوچ کاربران بازار به سمت نوت‌بوک است که‌این امر در حقیقت کیبورد و وب کم را از لوازم جانبی اگر حذف نکند، اما سهمشان را کمتر می‌کند.‌این تحلیل را قبول دارید؟

درست می‌گویید. شکل لوازم جانبی عوض شده است. به عنوان مثال ما امسال تا 15 مورد بیشتر از سال گذشته موس داشته‌ایم که این موس‌ها بیشتر برای لپ‌تاپ‌ها بوده‌اند. درست است که‌این اتفاق به مرور زمان خواهد افتاد اما‌این مساله را هم در نظر داشته باشید که بازار نوت بوک‌ها هم خود دارای لوازم جانبی بسیاری هستند که به مرور زمان به تعداد وسایل جانبی آن افزوده می‌شود. یعنی بازار لوازم جانبی نه تنها با آمدن نوت بوک ضعیف نشده، بلکه‌این بازار وسیع‌تر هم شده است.

به عنوان مثال کیف، موس‌های پرتابل، ‌هاب، انواع پورت‌های یواس‌بی، هدست و اسپیکرهای قابل حمل، ‌این‌ها لوازمی‌هستند که به زودی بازار وسیعی پیرامون آن‌ها شکل خواهند گرفت. از زمانی که نوت بوک به عنوان یک وسیله فراگیر در بین کاربران شناخته شده است ارتباط بین موبایل و نوت بوک‌ها هم زیاد شده که همین امر باعث افزایش تولید محصولات مرتبط بین ‌این دو شده است. ما خودمان را برای‌ این مهم آماده کرده‌ایم. به عنوان مثال یکی از برنامه‌های ما که به زودی نتیجه آن را در بازار خواهید دید، کیف‌های نوت بوک فراسو خواهد بود.
چه خبر از لاوان؟

فروش لاوان از 2/1‌میلیارد تومان در سال اول به 5‌میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است و امسال پیش بینی می‌کنیم که به 10‌میلیارد تومان برسیم که البته در شش ماه اول سال فقط 10‌درصد از پیش‌بینی مان عقب هستیم و خیلی خوب در حال پیشرفت هستیم. فروش هفتگی لاوان هم اکنون 200میلیون تومان است و در حال حاضر یکی از اقلام پرفروش ما در حال حاضر نوت بوک‌ها هستند. در شهرستان‌ها‌این فروشگاه‌ها رشد بسیار خوبی داشتند.
امسال در جیتکس شرکت نکردید. دلیل اصلی آن چیست، بحران اقتصادی یا ؟

واقعیت‌این است که امسال به نظر می‌رسد که تعداد بازدید کنندگان جیتکس نصف شده باشد؛ چرا که جمعیت دبی نصف شده است. از سوی دیگر هم کارگزاران‌ این نمایشگاه همچنان ارزش نمایشگاه را بالا می‌برند و آن را با تعداد بازدید کنندگانشان می‌سنجند که فکر می‌کنم ‌این اشتباه باشد. امسال تمام سالن‌ها را به هم ریخته‌اند و سالنی جدید را برای لوازم الکترونیکی تاسیس کرده‌اند که همین عوامل باعث شده تصمیم‌گیری در مورد حضور در آن سخت باشد. مهمترین بخش‌این نمایشگاه در حقیقت بخش فروش آن است که در فرودگاه صورت می‌گیرد. ما‌این پیشنهاد را به نمایشگاه الکامپ هم داده‌ایم. بیشترین بازدید کننده نمایشگاهی در‌ایران به نمایشگاه کتاب یا نمایشگاه‌های پوشاک باز می‌گردد. اگر قرار باشد که در نمایشگاه شرکت کنیم که کاتالوگ توزیع کنیم؛ ‌این اتفاق در مجتمع پایتخت هم می‌افتد چرا باید برای حضور در الکامپ هزینه صرف کنیم.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۷/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">