ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فشار به ماینرها توطئه غرب است!

| دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

خاموشی‌های اخیر در شبکه برق در هفته‌های اخیر گمانه زنی‌های متعددی از دلایل خاموشی ایجاد کرده است، عده‌ای کمبود گاز ارائه شده به نیروگاه‌های برق حرارتی را عامل خاموشی می‌دانند، اما وزارت نیرو کمبود سوخت دریافتی را به عنوان عامل از دور خارج شدن چندین  نیروگاه‌های برق عنوان کرده است.

انتشار ویدیو‌هایی از مزارع استخراج ارز دیجیتال توسط شرکت چینی و پس از آن انتشار قبض میلیاردی برق این واحد صنعتی در سیرجان، فعالان خارجی حوزه ارز دیجیتال را به عنوان متهم ردیف اول در خاموشی‌های اخیر معرفی کرد.

صنعت  استخراج ارز‌های دیجیتال از سال‌های گذشته به شکل غیر رسمی در کشور شروع به کار کرد و پس از همه گیر شدن و آشنایی مردم با نحوه فعالیت آن وزارت صمت و نیرو به منظور ایجاد واحد‌های مجاز قوانینی را برای استخراج ارز دیجیتال مشخص کردند.

وزارت نیرو برای ترغیب فعالان این حوزه برای سرمایه گذاری تعرفه‌ای متفاوت در فصل تابستان و زمستان وضوع کرد و تاکنون نزدیک به ۳۱۰ مگاوات برق در اختیار استخراج کنندگان مجاز ارز دیجیتال قرار گرفته است.

به گفته سخنگوی صنعت برق با احتساب مشترکان مجاز و غیر مجاز میزان مصرف برق در حوزه استخراج ارز‌های دیجیتال به هزار مگاوات نمی‌رسد و برای قطعی برق باید به دنبال دلایل دیگری بود.


 
۹۰ درصد ارز‌های دیجیتال تنها برای سودجویی  از مردم است
 
رضا شیرازی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به پلتفرم بلاکچین اظهار کرد: فناوری بلاکچین ابزاری برای ذخیره سازی اطلاعات است و یکی از روش‌های استفاده آن مربوط به رمزارزها، رای گیری، انتقال اطلاعات، گمرک و اسناد ثبت املاک است که نمونه‌های ذکر شده در بسیار از کشور‌ها اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: نسل جدید پایگاه داده که به عنوان بلاکچین شناخته می‌شود از سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرد و از سال ۲۰۰۹ فردی به نام ساکاشی ناکاموتو بر اساس یک ایده در دنیا مطرح کرد که بر مبنای آن برای تراکنش مالی سوم شخص وجود نداشته باشد و با حذف نهاد مالی در تراکنش های، ماینر‌ها نقش حسابرس در جریان تبادلات را دارند.

موسس انجمن بلاکچین عنوان کرد: از سال ۲۰۰۹ ایده ارز‌های دیجیتال توسعه پیدا کرد و رمز ارز‌هایی به بازار عرضه شده و با ایده و خلاقیت جدیدی به بازار عرضه شدند.
شیرازی بیان کرد: ارز بیت کوین پشتوانه مانند دلار و ریال پشتوانه مالی ندارد و ارزش گذاری آن با مبتنی بر عرضه و تقاضا میان استفاده کنندگان ارز است.

وی عنوان کرد: برخی از ارز‌های دیجیتال برای کلاهبرداری شکل گرفته است و عدم آشنایی مردم به محلی برای سو استفاده و فروش ارز‌های دیجیتال فاقد اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ترفند جدید برای فروش ارزهای غیر معتبر افزود: افزایش ارزش بیت کویین در ماه‌های گذشته و نشان دادن سراب واهی برای افزایش سایر ارز‌های دیجیتال به محلی برای کلاهبرداری از مرم تبدیل شده است.

شیرازی بیان کرد: بیش از ۸ هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که می‌توان به جرئت گفت ۹۰ درصد ارز‌های دیجیتال تنها برای سودجویی  از مردم ایجاد شده است.

موسس انجمن بلاکچین عنوان کرد: برای سرمایه گذاری در هر حوزه اقتصادی نیاز به آشنایی به تمام جوانب و شرایط اقتصادی آن دارد، تصمیم گیری‌های احساسی می‌تواند ریسک سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهد و ترغیب بازار به ارز رمز‌ها در صورت عدم آگاهی به شرایط بازار مشکلات فراوانی را ایجاد کند.
به گفته وی؛ با توسعه این صنعت استخراج ارز‌های دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های معمولی امکان پذیر نیست و باید از دستگاه‌های استخراج ارز که بسیار پرمصرف هستند، استفاده شود.

شیرازی با بیان اینکه علاوه بر خرید و فروش ارز دیجیتال، روش‌های دیگری درآمدزایی در بلاکچین وجود دارد بیان کرد: راه دیگر درآمدزایی که در حوزه بلاکچین مغفول مانده به این صورت است که ایده و پروژه را در فضای بلاک چین مطرح شود و  مردم جهان با ارزیابی آن نسبت به سرمایه گذاری اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال میزان مبنی بر ارتباط خاموشی‌های اخیر با استخراج ارز دیجیتال عنوان کرد: به گفته سخنگوی صنعت برق میزان مصرف برق ماینر‌ها کمتر از یک درصد است و خاموشی‌های اخیر ارتباطی با استخراج ارز دیجیتال ندارد.

وی افزود: پس از بالا گرفتن بحث‌های استخراج ارز دیجیتال، بار‌ها از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به استخراج ارز دیجیتال با تعرفه‌های ارزان توسط شرکت‌های خارجی هشدار داده شده، اما مقاومت وزارت نیرو و وزارت صنعت  با مقاومت در مقابل این صنعت ، باعث هدر رفت سرمایه‌های ملی شدند.

شیرازی بیان کرد: شرایط برای احداث مزارع استخراج ارز به مراتب برای شرکت‌های خارجی راحت‌تر است، اما شرکت‌های ایرانی درگیر بوروکراسی اداری هستند.

وی گفت: روی کار آمدن آیت الله رئیسی در قوه قضاییه با تغییر رویکرد این نهاد حاکمیتی همراه بوده و امیدواریم با تدابیر قوه قضاییه و هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی اقداماتی در خصوص صیانت از منابع انرژی صورت گیرد.

وی با اشاره فروش برق در کشور اظهار کرد: برای صادرات برق با مشکلات فراوانی از جمله کمبود زیرساخت مواجه هستیم و از سوی دیگر برخی از کشور‌های دریافت کننده برق، پرداخت منظمی ندارند، در شرایط فعلی با توجه به ظرفیت بالای تولید برق در کشور می‌توان با ارائه برق به قیمت صادراتی درآمد‌های دولت را افزایش داد.

شیرازی بیان کرد: افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال هستند، باید دانش فنی در این بخش را بالا برند و متاسفانه سودجویان با استفاده عدم آگاهی اقدام به کلاه برداری از مردم می‌کنند.
 

نظام تعرفه گذاری در شبکه برق مناسب نیست

علیرضا کفش‌کنان نیز در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به وضعیت شبکه برق اظهار کرد: طی هفته اخیر به کرات و در ابعاد گسترده شاهد قطعی برق در شبکه بودیم، اما وزارت نیرو و نفت پاسخ قانع کننده‌ای برای این خاموشی‌ها اعلام نکردند و صدای واحدی از این دو وزارت خانه شنیده نشد و تنها انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشان دادند.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در ابتدا بحث کمبود گاز و استفاده نیروگاه‌ها از مازوت مطرح شد، اما در ادامه وزارت نفت اعلام کرد که کمبودی در بخش گاز وجود ندارد، این اظهارات ضدو نقیض افکار عمومی را با سردرگمی مواجه کرد.

وی افزود: قضاوت دقیقی در خصوص خاموشی‌های اخیر نمی‌توان ارائه داد، اما آنچه که مسلم است ظرفیت تولید برق به ۸۴ هزار مگاوات رسیده و پیک مصرف در تابستان و زمستان به ترتیب ۶۰ و ۴۰ هزار مگاوات است و به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی در تامین برق وجود داشته باشد.

کفش کنان ادامه داد: سال‌های گذشته در زمان بارش برف سنگین میزان گاز دریافتی به نیروگاه‌های برق کاهش یافت و وزارت نیرو با هماهنگی اقدام به استفاده از سوخت جایگزین در شبکه تولید برق می‌کرد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: قطعی برق در شبکه زمانی به وقوع پیوست که دمای هوا چندان سرد نبود، دولت باید هر ۲ وزارت خانه را مکلف به ارائه  اطلاعات دقیق کند.

وی افزود: بنا به آمار‌های ارائه شده میزان مصرف برق در صنعت استخراج ارز دیجیتال در بخش مجاز و غیر مجاز کمتر از یک درصد ظرفیت شبکه برق است و بنابر این نمی‌تواند باعث خاموشی برق در شبکه شود.

کفش کنان با بیان اینکه ماینر‌ها نه تنها تهدید برای کشور نیستند، بلکه ظرفیت مناسبی هستند؛ عنوان کرد: برخورد اولیه با این صنعت چندان مناسب نبود و فرصت‌های فراوانی را از دست دادیم، در حالی می‌توانستیم با ایجاد قوانین دقیق ضمن افزایش درآمد‌های دولتی زمینه ساز استفاده از ظرفیت‌های داخلی را فراهم کنیم.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: ایران ظرفیت فراوانی در تولید برق در جهان دارد و می‌توانستیم با تسریع در ورود به این صنعت ضمن فروش برق به قیمت صادراتی و کسب درآمد‌های مالیاتی از این طریق با دور زدن تحریم‌ها به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه تعرفه پلکانی برای صنعت ارز‌های دیجیتال می‌تواند مانع از کمبود برق در شبکه توزیع شود، ادامه داد: تفاوت قیمت برق برای ارز‌های دیجیتال در فصول سال متفاوت است، وزارت نیرو می‌تواند برای جلوگیری از توقف استخراج ارز این تفاوت قیمت را بسته به ساعات روز اعمال کند.

کفش کنان ادامه داد: شیطنت‌های رسانه‌ای در خصوص فعالیت شرکت‌های چینی شکل گرفته است، اما باید بدون توجه به این هیاهو رسانه ای، با فروش برق درآمد‌های کشور را افزایش دهیم.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: چین اقتصاد دوم جهان بعد از آمریکا است که می‌تواند شریک مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی کشور باشد.

وی افزود: در خصوص فعالیت‌های استخراج ارز باید این نکته را مورد توجه قرار داد که شرایط برای سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی با تسهیل گری همراه باشد.

کفش کنان ادامه داد: در شرایطی که سرمایه‌های کشور به سمت فعالیت‌های کاذب مانند خرید و فروش ارز و طلا سوق داده می‌شود، بهتر است با هدایت به این سمت زمینه ارزآوری را فراهم کرد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: نظام تعرفه گذاری در شبکه برق مناسب نیست و مشترکان انگیزه‌ای برای تغییر زمان مصرف ندارند، این نرخ گذاری نیاز به اصلاح دارد.

وی افزود: با توجه به پیشرفت‌های علمی در حوزه صنعت برق و هوشمندسازی شبکه برق نیازی به گزارش‌های مردمی برای معرفی واحد‌های متخلف نیست و به راحتی با استفاده از کنتور هوشمند و بارمصرفی مشترک به راحتی میزان مصرف را ارزیابی کنند.

کفش کنان بیان کرد: بررسی تغییر در دامنه مصرفی مشترکان در بازه زمانی مشابه می‌تواند منجر به کشف استفاده از شبکه برق شود.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: عدم ارائه قوانین و آیین نامه شفاف منجر به استفاده غیر مجاز شبکه برق می‌شود باید با ایجاد مشوق بخش زیادی از مشترکان را به سمت سرمایه گذاری سوق داد.

وی افزود: ارزان فروشی برق سیاست غلطی است که هنوز ادامه دارد و خروجی آن را می‌توان در استخراج ارز در واحد‌های غیر تخصصی مانند مدرسه و مساجد هستیم.


 
ارتباط دادن خاموشی‌های اخیر به صنعت ماینینگ توطئه غربی‌ها است
 
همچنین مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به استخراج ارز در کشور اظهار کرد: شرایط و تعرفه برق برای استخراج ارز، از سوی وزارت صمت و نیرو اعلام شده است و ارتباط دادن خاموشی‌های اخیر به صنعت ماینینگ توطئه غربی‌ها است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: صادرات برق مطابق توافقات صورت می‌گیرد، چه اشکالی در فروش برق به قیمت صادراتی به فعالان صنعت ماینیگ است.
وی افزود: به گفته وزیر نیرو، میزان مصرف صنعت استخراج ارز دیجیتال کمتر از یک درصد است و خاموشی‌های اخیر ارتباطی به این صنعت ندارد.

حریری بیان کرد: کشور ایران دشمنان فراوانی دارد که این دشمنان با استفاده از رسانه سعی در جوسازی و تخریب فعالیت‌های اقتصادی دارند، کشور چین به عنوان یکی از قطب‌های تجاری نیز با تبلیغات منفی مواجه است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: این جوسازی بر علیه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور توسط عربی‌ها و با هدف اختلال در جریان مبادلات صورت می‌گیرد.

وی افزود: فعالیت‌های اخیر اقتصادی کشور ایران وچین دستمایه تبلیغات سو قرار گرفته و ربط دادن خاموشی در راستای این سیاست است.

  • ۹۹/۱۰/۲۹

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">