ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قهرمانان کارت سوخت و ...

| يكشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - فرض کنید یک اثر غیرقابل ارزش‌گذاری تاریخی‌ملی در کشور وجود دارد که سال‌ها در مکانی خاص از آن مراقبت می‌شده اما ناگهان فردی بر سرکار می‌آید و از محل قرارگیری آن اثر ملی خوشش نمی‌آید.

لذا دستور جابه‌جایی می‌دهد و از بد حادثه هنگام جابه‌جایی، آن اثر تاریخی بر زمین افتاده و هزارتکه می‌شود. کمی بعد از این فاجعه فرد مسوول بدون آن که خود را ببازد با شور و شعف اعلام می‌کند که به سرعت تدابیر لازم برای تهیه بهترین چسب و به‌کارگیری افراد متخصص جهت ترمیم این اثر بی‌تکرار اندیشیده شده و به زودی اخبار خوشی در این خصوص منتشر خواهد شد. به عبارت دیگر این فرد به‌یکباره از جایگاه یک ویرانگر اثر ملی خود را در کسوت یک قهرمان جا می‌زند و حتی انتظار تقدیر و تشکر هم دارد!

این داستان کوتاه متاسفانه مصداق بارز اجرای طرح استفاده مجدد از سامانه کارت سوخت است؛ چندسال پیش سامانه‌ای که بدون مشکل در حال کار بود را شکاندیم و حالا دست به کار ترمیم و مرمت دوباره آن شده‌ایم. یک نفر با خرسندی از راه‌اندازی اپلیکیشن ثبت‌نام الکترونیکی دریافت کارت سوخت خبر می‌دهد، دیگری می‌گوید یک کددستوری برای رفاه حال هموطنان و تسریع در ثبت‌نام برای کارت سوخت راه‌اندازی کردیم و خبرهایی هم از اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی و صرفه‌جویی از این بابت! دست به دست می‌شود. در این میان اگر بشنویم که کسی هم برای شادی و روحیه به هموطنان عزیز، پیشنهاد رنگ طلایی برای کارت‌های جدید داشته باشد، نباید تعجب کنیم!

 اما افسوس و دریغ که هیچ‌کدام از مسوولان نمی‌گویند که این سامانه پیشتر راه‌اندازی شده و مراحل آزمون و خطای خود را سپری کرده بود و چرخه این کار به درستی می‌چرخید. حالا پس از گذشت چندسال که هزاران میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور به واسطه حذف این سامانه به هدر رفت و قاچاق سوخت را تسهیل کرد به فکر احیای کارت سوخت و هدررفت عظیم منابع کشور افتاده‌ایم. بر اساس برخی آمارها، قاچاق سوخت به صورت روزانه حدود 100 میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت می‌رساند و روزانه 20 تا 40 میلیون لیتر به صورت قاچاق از مرزهای کشور خارج می‌شود.

این در حالیست که این روزها و در پی بروز نوسانات ارزی، اخباری را می‌بینیم و می‌شنویم مبنی بر این که افرادی که در آن مقطع زمانی خاص گرانفروشی کرده‌اند، محاکمه شده و مجبور به پرداخت جریمه و بعضا تحمل حبس‌های طولانی‌مدت و حتی اعدام شده‌اند اما کسی نمی‌پرسد بابت این خسارت عظیم به کشور چه کسی باید به جبران خسارت محکوم شود و تاوان این‌گونه تصمیم‌ها را چه کسی یا کسانی باید بدهند؟ داستان غم‌انگیزی است.(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">