ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قواعد بازی تغییر کرده است

| شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - از روز چهارشنبه تا کنون که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شده، همچنان تنور اخبار این موضوع داغ است و فعالان هر حوزه‌ای به دنبال خواندن تحلیل‌هایی از چرایی و تاثیرات این انتخابات هستند.

البته این عطش به دانستن و خواندن تحلیل‌ها کاملا قابل درک است چراکه این بار اتفاق متفاوتی رخ داد. معروف و البته مستند است که مردم آمریکا به شدت تحت تاثیر رسانه‌ها، نظرسنجی‌ها و البته شبکه‌های اجتماعی هستند و این تاثیر به حدی است که از رفتار اجتماعی گرفته تا رژیم غذایی و حتی نحوه تصمیم‌گیری مردم آمریکا را تبلیغات و رسانه‌های این کشور تعیین می‌کنند.

منظور از رسانه اما فقط نشریات نیستند و از هالیود گرفته تا بازی‌ها و تبلیغات محیطی و شبکه‌های اجتماعی را دربر می‌گیرند و چیزی که تحلیلگران سیاسی غافلگیر کرده نتیجه معکوس انتخابات است. چراکه تقریبا تمام رسانه‌ها، نظرسنجی‌ها، اخبار و نظرات شبکه‌های اجتماعی و حتی غول‌های هالیود و سیلیکون‌ولی و در یک کلام تمام توان امپراتوری رسانه‌ای آمریکا از ابتدای رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات این کشور، به نفع کلینتون و به زیان ترامپ به صحنه آمدند. اما نتیجه به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

با وجود آنکه تمام تمرکز امپراتوری مقتدر رسانه‌ای آمریکا روی نژادپرستی، ادبیات کلامی، و دیدگاه ترامپ به زنان، مهاجران، مسلمانان و فقدان سوابق سیاسی وی جمع شده و کمتر کسی شانسی برای او متصور بود، برای نخستین بار در تاریخ آمریکا این فرمول رسانه‌ای جواب نداد.

فضایی که رسانه‌های این کشور ایجاد کرده بودند به حدی سنگین بود که حتی معدود طرفداران ترامپ هم جرات بیان این که حتی برای لحظه‌ای او از رقیبش جلوتر است را پیدا نکردند و هرکس چنین چیزی می‌گفت متهم به نداشتن درک سیاسی حداقلی می‌شد.

آری آنچه مسلم است این که نمی‌توان گفت کارکرد رسانه‌ها، نظرسنجی‌ها و شبکه‌های اجتماعی در آمریکا به پایان رسیده، چراکه به هر حال ترامپ نیز با استفاده از همین ابزار ارتباطات جمعی توانست خود را به مردم آمریکا و جهان معرفی کند، اما نکته اینجاست که ظاهرا قواعد بازی تغییر کرده است و لزوما نظر، خواسته، تعداد و صدای بلند رسانه‌ها، حامیان برجسته و آنها که به اصطلاح رسانه‌ای، رهبران فکری جامعه هستند، به معنانی انطباق صد در صد با نتیجه انتخابات نیست.

حالا اگرچه تحلیلگران سیاسی (برای آنکه بیکار نمانند!) در حال تشریح چرایی این "پیروزی محال" هستند، اما به نظر نمی‌رسد با همان روش‌های سنتی بتوان این اتفاق را توضیح داد. پیروزی ترامپ نیازمند تحقیق عمیق و نظریه‌های جدید رسانه‌ای است.(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۸/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">