ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قیمت اینترنت تا 7 برابر کاهش می یابد

| دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ادامه گفت و گو با خبرنگاران، اعلام کرد: کاهش قیمت اینترنت در سبداقتصادی خانواده‌ها یکی دیگر از اهداف این وزارتخانه است، که در حال پیگیری آن هستیم.
سلیمانی، افزود: در بخش اینترنت، در نظر داریم، قیمت را کاهش دهیم، قیمت اینترنت در کشور بسیار بالااست که این امر در مقایسه میان تهران و دیگر شهرها به خوبی قابل درک است.
وی، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت اینترنت در مراکز استانها تا دو برابر شهر تهران، خارج از مراکز استانها تا سه برابر قیمت تهران و با خروج از مراکز استانها به شهرهای کوچک، قیمت اینترنت، در مواقعی به چهار برابر تهران می‌رسد، لذا حل مشکل قیمتی از نظر جغرافیایی در برنامه ما قرار دارد.
وی، با اشاره به راهکارهای موجود در این زمینه، گفت: کارکردن روی کد شهرها و روستاها برای کاهش قیمت، ایجاد رقابت بین بخش خصوصی و افزایش تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت، از جمله این راهکارهااست.
سلیمانی، افزود: سرعت نیز از عوامل تاثیرگذار بر.روی قیمت اینترنت است، که باید بکوشیم شبکه فیبر نوری را گسترش دهیم و آن را بعد از ارایه به بانکها و دانشگاهها به ساختمانهای با جمعیت بالا برسانیم، تا با قیمت پایین، به صورت مستقیم، به شبکه وصل شوند.
وی، گفت: بدین ترتیب، قیمت استفاده از خدمات شرکت‌هایی که به طور مستقیم از پایانه‌های ماهواره‌ای خدمات می‌گیرند، با اتصال به به شبکه فیبر نوری، پنج تا هفت برابر کاهش پیدا می‌کند.
سلیمانی، بااشاره به بخشی از فعالیتهای انجام شده، گفت: یکی از سیاستهای اعمال شده از ابتدای سال، کاهش قیمت پهنای باند بوده که ‪ ۵۰‬درصد کاهش یافت.
وزیر ارتباطات، در همین‌باره افزود: در برنامه داریم که این رقم، تا دوباره کاهش پیدا کند، اما هنوز روی قیمت اینترنت تاثیر نگذاشته است از این رو ما گلایه‌مندیم و وارد بحث‌های نظارتی و محاسبانی خواهیم شد تا دلیل این امر را مشخص کینم.
وزیر ارتباطات با بیان دیگر مشکلات در زمینه اینترنت، افزود: دربخش اینترنت، مشکلاتی وجود دارد که پایین بودن ضریب نفوذ، سرعت پایین اینترنت به همراه قیمتهای فعلی، از مهمترین این مشکلات است.
وی، یادآور شد که از جمله راهکارهای در نظر گرفته شده در این بخش، توسعه رقابتهای بخش غیردولتی، کاهش تعرفه‌ها از طریق افزایش حجم کار و اتصال به شبکه‌های جهانی از طریق کشورهای همسایه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: به‌عنوان مثال با مذاکره‌ای که با کشور پاکستان داشته‌ایم، خواستیم تا فیبر نوری خود را کامل کند، تا از آن طریق بتوانیم به شبکه جهانی وصل شویم.
سلیمانی، با اشاره به اینکه در حال بررسی موضوع وصل به شبکه جهانی از طریق کویت هستیم، افزود: استفاده از مسیر آذربایجان و روسیه جزیی از برنامه‌های ماست و همچنین از وزیر ارتباطات کشور عراق نیز برای انجام مذاکره در این بخش، دعوت شده است.
وی، گفت: در زمینه اینترنت نیز دو اولویت وجود دارد که رساندن فیبرنوری و زیر ساخت لازم به مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی از جمله این اولویتها می‌باشد که برای آن نیز پروژه‌ای تعریف شده است.
وزیر ارتباطات، گفت: مدیر پروژه این طرح مشخص شده و در تلاش هستیم تا یک ماه یا دو ماه اینده فیبرنوری را در اختیار تمام دانشگاهها قرار گیرد.
سلیمانی، افزود: همچنین رساندن این فیبر نوری به خوابگاههای دانشجویی با بیش از یک هزار دانشجو نیز جز برنامه وزارت ارتباطات است که در این زمینه برنامه زمان‌بندی مشخصی انجام شده که با همکاری دانشگاهها وارد مرحله اجرایی می‌شود تا در آذرماه آینده به بهره‌برداری برسد.
وی، گفت: تاکنون هفت هزار پورت فیبرنوری نیز به بانکها ارایه شده و این آمادگی را نیز داریم، تا این امکان را به تمام بانکهایی که در نزدیکی هستند، برسانیم و به تک تک مشکلات بانکها رسیدگی کنیم.
به گفته وزارت ارتباطات، این وزارتخانه در تلاش است، با اجرای این طرح‌ها، به تقویت بانکداری الکترونیک در کشور کمک کند.
وزیر ارتباطات با اشاره به مشکلات موجود در بخش مناقصات، گفت: مناقصات مورد دیگری است که توسط شرکتهای وابسته به وزارتخانه در حال انجام است و با وجود نظارتها و بازرسی‌های کنونی باز هم دارای چالش‌هایی بوده که این چالشها باعث مشکلات و مسایلی برای کشور می‌شود.
وی با بیان طرح‌پیشگیرانه وزارتخانه برای حل مشکل تخلفات، گفت: در مدل پیشنهادی ما به سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی، سعی شده تا هماهنگی وجود داشته باشد و یک شبکه‌ای از بازرسان در سراسر کشور باشند تا بتوانند با هم در ارتباط بوده و هرگونه تخلفی را گزارش کنند.
وزیر ارتباطات افزود: در بخش مناقصاتی که ناتمام مانده یا توسط کمیسیون اصل ‪ ۹۰‬در حال بررسی است، به یک تفاهم نامه رسیده‌ایم تا یک تیم کارشناسی قوی آنها را بررسی کرده و نتیجه کار، به صورت کارشناسی اعمال شود، چنانکه در مورد مناقصه فیلترنیگ این کار انجام شد.
سلیمانی، خاطرنشان کرد که درباره مناقصه "بیلینگ"، نیز در حال انجام است و نتیجه آن تا هفته آینده معلوم می‌شود.
وی، اظهار داشت: موضوع دیگر تولیدنندگان داخلی هستند که باید دولت به عنوان یک سرمایه ملی، از آنها حمایت کند و سیاست کلی، حمایت از تولید کنندگان واقعی است.
سلیمانی گفت: این حمایت، شامل حال تولیدکنندگان واقعی است که باید نظریه ‪ ۴ + ۲‬را اجرا کنند.
وزیر ارتباطات یادآور شد که تولید دانش فنی در داخل کشور، حرکت همگام با دانش جهانی، تولید اشتغال و استفاده از امکانات تخصصی و تجهیزات از جمله ویژگی‌های تولیدکنندگان واقعی است.
وی، افزود: تولیدمدیریت فعال، حضور فعال در بحث‌رقابت و ارتقای کیفیت از دیگر ویژگیهای تولیدکنندگان واقعی است که مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که "طرح ویدیو درخواستی"، که از دو ماه گذشته به منظور اضافه شدن سرویس‌ها و خدمات بخش فناوری اطلاعات مورد مطالعه قرار گرفته است، از جمله طرح‌هایی است که با هدف فرهنگی و سالم‌سازی فرهنگی شکل گرفته و اجرا خواهد شد.
سلیمانی، افزود: با اجرای این پروژه، امکان دستیابی به آرشیو منابع ویدیویی بصورت ‪ OFF LINE‬فراهم می‌شود و قرار شده مرحله آزمایشی آن، تا اواخر سال ‪ ۸۵‬در تهران به اجرا گذاشته شود.
وزیر ارتباطات، یادآور شد که در این طرح، فروش کارتهای ‪ IT‬و خدمات فناوری اطلاعات و آموزشهای مجازی و ایجاد اشتغال، پیش بینی شده است.

  • ۸۴/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">