ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لایحه‌ فیبر نوری در انتظار مجلس

| چهارشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۸۵، ۰۵:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

بروز قطعی‌های ناخواسته‌ی شبکه‌ی فیبر نوری تاکنون خسارت زیادی به کشور وارد و اختلالاتی در ارتباطات داخلی و بین‌المللی به وجود آورده است؛ با توجه به این مساله، دولت به‌منظور در نظر گرفتن حریم ویژه و قانونی برای فیبر نوری، لایحه‌ای به مجلس تقدیم کرده تا این بحث به‌صورت قانونی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمار نشان می‌دهد که وزارت راه سهم بیشتری از ایجاد قطعی‌های فیبر نوری را به خود اختصاص داده است؛ در همین ارتباط ، شرکت ارتباطات زیرساخت مذاکرات و جلساتی را با این وزارتخانه و با دولت برگزار کرد که آخرین آن چندی پیش در هیات دولت برگزار شد.‌

در حال حاضر 33 هزار کیلومتر شبکه‌ی فیبر نوری اصلی و 47 هزار کیلومتر فیبر نوری فرعی در استان‌ها وجود دارد؛ به طوری که در شبکه‌ی اصلی، یک میلیون کانال ارتباطی وجود دارد؛ با این حجم زیاد کانال‌های ارتباطی که در داخل این فیبر وجود دارد و با توجه به توزیع آن در سراسر کشور، ضرورت توجه و اهمیت به امنیت آن بیش از پیش احساس می‌شود.

در حال حاضر شبکه‌ی فیبر نوری کشور اطلاعات بین شهری استان‌ها، اطلاعات سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارتباطات نظامی ‌و انتظامی ‌را برقرار می‌کند و از طرفی 95 درصد ارتباطات کشور از طریق فیبر و تنها پنج درصد آن به وسیله‌ی سیستم‌های رادیویی انجام می‌شود.

با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی کشور هم‌اکنون فیبر نوری زمینی کشور به فیبر کشورهای ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و افغانستان متصل و با فیبر دریایی به امارات و کویت وصل است.

بنا بر گفته‌ی ناصر یوسف‌پور - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - 60 تا 70 قطعی فیبر نوری در سال صورت می‌گیرد و با توجه به این که تعداد قطعی‌های فیبر نوری در کشور بسیار بالاست، تهدیدهای بسیاری ترافیک‌های تولیدی را تا رسیدن به مقصد در بر می‌گیرد که این امر می‌تواند و باید با اطلاع‌رسانی مناسب کاهش یابد.

بنا بر اعلام مدیران مربوط ، 65 درصد قطعی‌های فیبر نوری به سازمان‌های دولتی مربوط است که در این بین وزارت راه 28 درصد، وزارت نفت هفت درصد و وزارت نیرو 10 درصد و عوامل شهرداری چهار درصد سهم دارند؛ همچنین 15 درصد قطعی‌های فیبر نوری مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی است.

محمد سلیمانی - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - با بیان این که در حال حاضر 73 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور وجود دارد که 33 هزار کیلومتر آن در راه‌های اصلی و مابقی در داخل شهر‌هاست، گفت: برای این امر 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

صمد مومن ‌بالله - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات ایسنا، با اشاره به اهمیت مقوله‌ی فیبر نوری و حفاظت از آن‌ها، گفته بود: فیبر نوری، باید در سراسر کشور گسترده شود و بهترین مکان برای گسترش آن در کنار جاده‌های کشور است؛ بنابراین باید این موضوع جزو برنامه‌های اصلی قرار گیرد؛ در این راستا در تلاشیم تا بتوانیم قانونی را در این زمینه در مجلس به تصویب برسانیم.

وی با اشاره به گفته‌ی وزیر ICT مبنی بر این‌ که فن‌آوری اطلاعات به تدوین قوانین جدید نیاز دارد، گفت: ما به دنبال آن هستیم که پیشنهادهایی را در مجلس به تصویب برسانیم؛ تا بتوانیم از حریم اطلاعات و ارتباطات، فیبر نوری و زیرساخت‌های آن‌ها به نحو قانونی حفاظت کنیم.

جلال محفوظی - معاون فن‌آوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که بحث قطع شدن فیبر نوری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در این شرکت بر روی آن بحث و بررسی می‌شود، گفت: فیبر نوری باید در جاده‌ی ماشین رو کشیده شود، بنابراین مجبوریم این فیبر را در حریم جاده‌ها بکشیم و خود این موضوع باعث می‌شود فیبر به راحتی در دسترس قرار گیرد.

وی افزود: مشکلی که در این رابطه داریم، بحث قطعی فیبر نوری توسط لودرهای وزارت راه است و با توجه به این که در هر فیبر ظرفیت بالایی ارتباط وجود دارد، قطعی پیش آمده مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد. بنابراین در این ارتباط با مذاکراتی که انجام دادیم لایحه‌ای را به منظور در نظر گرفتن حریم ویژه و قانونی در جاده‌ها برای فیبر نوری دولت به مجلس تقدیم کردیم تا این بحث به صورت قانونی در‌آید تا از این پس حریم ویژه‌ای برای فیبر نوری در جاده‌ها در نظر گرفته شود.

او معتقد است تجهیزات مخابراتی بعد از مدتی قدیمی‌ می‌شوند و برای آوردن قطعات یدکی این تجهیزات با مشکل مواجه می‌شویم، برای طول عمر تجهیزات معمولا قطعات یدکی خریداری می‌شود، اما بعضی اوقات به دلیل تحریم نمی‌توانیم این قطعات را بخریم و درنتیجه با مشکلاتی در این زمینه مواجه می‌شویم، بنابراین در این ارتباط باید قطعات یدکی را از دستگاه‌هایی که احتمال خرابی شان زیاد است، از ابتدا تهیه و خریداری کنیم.

کارشناسان معتقدند که بدون ‌شک، باید در راستای تامین امنیت ارتباطات کشور، لینک‌های پشتیبانی را برای مواقع قطع شدن خطوط داشته باشیم تا از خسارت‌های ناشی از آن جلوگیری شود؛ زیرا قطعا تصویب قانون هم نخواهد توانست که درصد قطعی‌های فیبر را به صفر برساند، البته مسوولان امر معتقدند که این خطوط پشتیبان وجود دارد و در حال حاضر دو مسیر ترکیه و امارات در حال سرویس‌دهی هستند و از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و در شرایط فعلی نیز مشکلی در خطوط فیبر نوری کشور نداریم.

در هر حال به‌گفته‌ی کارشناسان امر، قطعی مکرر فیبر نوری خسارت بسیاری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد می‌کند؛ زیرا سازمان‌هایی هستند که زیرساخت‌های اداره‌ی امور با اینترنت را ایجاد کرده‌اند و با این مشکلات پیش آمده این احتمال می‌رود که همین تعداد کاربرانی که وجود دارند، از به‌کارگیری اینترنت در امور خود دلسرد ‌شوند.

  • ۸۵/۰۸/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">