ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه نظام مدیریت یکپارچه اطلاعات مکانی پایتخت تصویب شد.

به گزارش فارس در جلسه امروز شورای شهر  لایحه نظام مدیریت یکپارچه اطلاعات مکانی پایتخت مورد بررسی قرار گرفت.

احمد دنیامالی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: یکی از اهداف مهم هر شهری تحقق و دستیابی به شهر الکترونیک است تا به طبع آن موضوعات مهمی همچون مدیریت سفر و مدیریت انرژی انجام شود.

وی ادامه داد: بی‌تردید در شهر تهران نیز هرچه موضوع شهر الکترونیک اجرایی‌تر شود، می‌توان در کاهش بروکراسی توفیقات بیشتری داشته باشیم اما مشکلاتی در حوزه زیرساخت‌ها علی‌رغم تلاش‌های انجام شده وجود دارد که می‌توان علت اصلی آن را عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد.

دنیا مالی با اشاره به اینکه در این لایحه تعاریفی در حوزه مدیریت یکپارچه اطلاعات مکانی آمده است، گفت: سازمان‌های خدماتی شامل آب منطقه‌ای، تامین اجتماعی، ثبت اسناد، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، پست و.غیره وجود دارند تا در سایه تعامل با این سازمان‌ها و جمع‌آوری اطلاعات آنها مدیریت یکپارچه اطلاعات مکانی شهر تهران محقق شود.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر تهران، چارچوب‌های تعامل پذیری در این لایحه به طور دقیق دیده شده است و کمیته‌ای نیز با وجود نمایندگانی از شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و همچنین سایر سازمان‌های خدماتی پیش‌بینی شده تشکیل خواهد شد که ساماندهی اطلاعات مکانی تهران را برعهده خواهند گرفت. همچنین در این لایحه قصد داریم شهرداری را موظف کنیم ظرف مدت شش ماه دستورالعمل اجرایی این طرح را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

در ادامه مجتبی شاکری به عنوان مخالف طرح گفت: در کشورهایی که این طرح به صورت مطالعاتی شکل گرفته، به دلیل اهمیتی که در اجرای آن وجود دارد، توسط دولت انجام می‌شود.

وی گفت: در همین لایحه نیز شهرداری تهران نمی‌تواند به دستگاه‌های دولتی تحکم کند که اطلاعات خود را در اختیار شهرداری قرار دهند، لذا تصویب و یا عدم تصویب این لایحه به دلیل عدم تمکین سایر دستگاه‌ها، عملیاتی نخواهد شد.

به گفته شاکری، البته ممکن است به دلیل امنیتی بودن بخشی از این اطلاعات که باید توسط سازمان‌های خدماتی ارائه شود، اجرای چنین طرحی را برعهده دولت قرار دهند.

عباس جدیدی نیز در این جلسه  پیشنهادی بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت رصدخانه شهر تهران را داد.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه صرف شده برای رصدخانه شهر تهران و پتانسیل ظرفیت مناسبی که در این مکان ایجاد شده است، لازم است که حداکثر بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها در این لایحه دیده شود.

رضا تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد که پس از تصویب و اجرایی شدن این لایحه، شهرداری تهران مکلف شود این ساماندهی را مبنای تصمیم‌گیری‌های خود به ویژه در حوزه‌های عمرانی قرار دهد.

ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در این باره گفت:  تاکنون و پیش از تصویب این لایحه نیز اقدامات بسیاری در حوزه زیرساخت‌های اطلاعات مکانی شهر تهران توسط شهرداری انجام شده است.

وی ادامه داد: در رصدخانه شهر تهران اطلاعات خوبی از سازمان‌های خدماتی تاکنون به ثبت رسیده که با تصویب این لایحه و وجود اسناد بالادستی مناسب در این حوزه، می‌توانیم از سازمان‌های خدماتی در قالب همکاری اطلاعاتشان را دریافت کنیم.

بر اساس این گزارش، پس از بررسی‌ها و گفت‌وگوها درخصوص این لایحه و اعمال تغییراتی همچون عضویت نماینده وزارت ارتباطات با تاکید بر پست جمهوری اسلامی ایران در کمیته ساماندهی و قید بندی برای استفاده حداکثری از ظرفیت رصدخانه شهر تهران، این لایحه با اکثریت آرای اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">