ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لج بازی نهادها، سردرگمی مشترکان

| پنجشنبه, ۵ دی ۱۳۸۷، ۱۲:۱۵ ب.ظ | ۱ نظر

م.ر.بهنام رئوف - چند روز پیش روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار با ارسال نمابری به خبرگزاری‌ها از مشترکان دائمی تلفن همراه خود خواست تا با مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی هر چه سریع تر اقدام به اصلاح آدرس‌های خود کنند.

در این نمابر ارسالی آمده است: با توجه به تغییر پلاک اماکن توسط شهرداری در استان تهران و برای جلوگیری از بروز مشکل در دریافت قبوض تلفن‌همراه، مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی در استان تهران هرچه سریع‌تر با حضور در دفاتر خدمات‌ارتباطی نسبت به اصلاح نشانی و درج پلاک جدید اقدام کنند.

در پایان این اطلاعیه هم آمده است که بدیهی است درصورت عدم‌اصلاح نشانی، مسوولیت مشکلات احتمالی، متوجه مشترک خواهد بود.
پلاک‌های ملی

داستان ارسال قبوض اشتباه تلفن همراه، سالیان درازی است که به یکی از معضلات مشترکان همراه اول تبدیل شده است. این اتفاق بارها و بارها قرار بود توسط پیمانکاران این شرکت مرتفع شود، اما این بار اقدام اخیر شهرداری تهران بر سر تعویض پلاک‌های منازل باعث شده تا این‌مشکل به قوت خود باقی مانده و این بار برگردن شهرداری تهران بیفتد. طرح این موضوع از سوی همراه اولی‌ها را شاید بتوان دومین دعوای شرکت ارتباطات سیار با شهرداری تهران دانست. چرا که همراه اول بیش از دو سال است که برای نصب آنتن‌های تلفن همراه در سطح شهر تهران نیز با مشکلات بی‌شماری از سوی شهرداری تهران روبه‌رو است. مشکلاتی که در نهایت همگی به ضرر کاربران تلفن همراه تمام می‌شود.

اما با نگاهی به داستان تعویض پلاک‌های منازل به نظر می‌رسد که نفس انجام این طرح خالی از لطف نباشد. همزمان با طرح کد پستی 10 رقمی، طرح پلاک ملی نیز مطرح شده است. از آنجایی که هم‌اکنون در سطح تهران و کشور هر کدام از ادارات آب و فاضلاب، گاز و برق شماره ای خاص برای هر واحد مسکونی در نظر گرفته و آن پلاک‌ها را درب منزل نیز نصب کرده اند در این طرح سعی شده که با هدف یکپارچه کردن این پلاک‌ها در یک پلاک و تطبیق آن با کدپستی این مشکل که بیشتر زیبایی شهر را دستخوش خود کرده بود مرتفع شده و در ضمن به ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع در این بخش تبدیل شود. بر همین اساس شهرداری تهران اقدام به تعویض پلاک‌های سطح شهر تهران کرده است.

اما این داستان به دلیل عدم هماهنگی شهرداری تهران با نهادهایی همچون پست و سایر شرکت‌های درگیر این ماجرا مشکلات بی‌شماری را برای شهروندان تهرانی فراهم آورده است. مشکلاتی که حجم بیشتر آنها به عدم دریافت مراسلات پستی مربوط است.

اما نکته‌ای که در این بین نباید فراموش شود عدم اختلال در دریافت قبوضی همچون آب، گاز، برق و تلفن ثابت است. در نتیجه به نظر می‌رسد که مشکلات پیش روی قبوض تلفن همراه را نمی‌توان به شکل صد درصد به گردن پست یا شهرداری تهران دانست.
عدم هماهنگی بین نهادها

همراه اول در اطلاعیه خود آورده است که مشترکان تلفن همراه با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات ارتباطی بدون پرداخت هیچگونه وجهی آدرس‌های خود را اصلاح کنند.

بر اساس آمارهای موجود شرکت ارتباطات سیار هم‌اکنون بیش از 5میلیون کاربر تلفن همراه دائمی در تهران دارد که این کار می‌تواند سردرگمی بی‌شماری را برای این کاربران فراهم آورد.

زمان صرف شده 5میلیون کاربر همراه اولی از یک سو و ترافیک شدید در دفاتر خدمات ارتباطی و صرف هزینه بی‌شمار برای شرکت ارتباطات سیار از سوی دیگر درکنار قطعی خطوط مشترکان و اخذ هزینه مجدد برای وصل و... مشکلاتی بیشماری است که این روزها مشترکان تهرانی را به شدت به خود مشغول ساخته است. در این بین به نظر می‌رسد که این مشکلات تنها با یک هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌ها می‌تواند مرتفع شود. احمدوند، مدیر روابط عمومی شرکت پست در این باره می‌گوید: مهمترین مشکلی که در توزیع قبوض مشترکان تلفن همراه وجود دارد بحث به‌روز رسانی آدرس مشترکان است. او ادامه می‌دهد: این وظیفه شرکت همراه اول است که آدرس مشترکانش را به پست برای انتقال درست و صحیح قبوض واگذار کند.

آنچه مسلم است در این طرح ملی تنها و تنها پلاک منازل تعویض شده است و کد پستی 10 رقمی مشترکان تغییری نکرده است در نتیجه به نظر می‌رسد که با یک تطبیق نرم افزاری به راحتی می‌توان این مشکل را مرتفع کرده و مشترکان تلفن همراه را بی‌خود و بی‌جهت به زحمت نیانداخت.

احمدوند در این باره می‌‌‌گوید: با توجه به وجود کد پستی 10 رقمی ‌‌‌و تعلق این کد پستی به هر واحد مسکونی تنها پلاک منازل عوض شده است در نتیجه شهرداری تهران می‌‌‌تواند با ارائه اطلاعات پلاک‌‌‌های جدید و سازگاری آن با بانک اطلاعاتی قبلی از بروز مشکلات این چنین جلوگیری کرد.
گناه مشترکان!

اما مهم‌ترین مساله‌‌ای که در این بین مطرح و محور اصلی گزارش هم بوده این است که چرا باید مشترکانی که آدرس منازلشان تنها با تعویض پلاک تغییر یافته، برای اصلاح آدرس مراجعه حضوری داشته باشند؟ احمدوند در این باره می‌‌‌گوید: همراه اول می‌‌‌تواند با دریافت اطلاعات جدید از شهرداری و سازگاری آن با بانک اطلاعاتی خود این مشکل را حل کند.

او در پاسخ به این سوال که مگر اطلاعات جدید با توجه به کد پستی 10 رقمی‌‌‌در اختیار شرکت پست نیست؟ می‌‌‌گوید: پست موظف است که قبوض را به آدرس‌‌‌های مورد تایید همراه اول ارسال کند در نتیجه تصحیح آدرس‌‌‌ها و ارایه آن به پست وظیفه شرکت همراه اول است.

از سوی دیگر به نظر می‌‌‌رسد که شرکت همراه اول می‌‌‌توانست همین کار را با دریافت یک پیامک هم انجام دهد. شاید مشکلات شهرداری و همراه اول باعث شده باشد که دود این اختلافات چشم مشترکان سیم کارت‌‌‌های دائمی‌‌‌ را بسوزاند، اما اینکه چرا از بین این همه راه حل ساده و آسان تنها راه اصلاح آدرس مراجعه حضوری به دفاتر خدمات ارتباطی عنوان شده سوالی است که قطعا جواب آن تنها در اختیار مسوولان همراه اول است.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۷/۱۰/۰۵

نظرات  (۱)

i can not say this ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">