ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لزوم ارتباط زنده با علمای دینی

| دوشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۸۴، ۰۶:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - جوادی - احتمالا خبر راه‌اندازی سامانه اینترنتی ارتباط شیعی به منظور تسهیل ارتباط شیعیان با دفاتر مراجع تقلید را شنیده‌اید. اما این سوال وجود دارد که ضرورت چنین کاری چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال یکبار دیگر خبر را مرور می‌کنیم. در خبر آمده بود که از طریق این نرم‌افزار می‌توان از سراسر دنیا با ارزان‌ترین، سریع‌ترین و آسان‌ترین شیوه، با دفاتر مراجع عظام تقلید، ارتباط زنده گفتاری و نوشتاری برقرار و پاسخ سؤالات شرعی و اعتقادی را دریافت کرد و در حال حاضر دفاتر آیات عظام میرزا جواد تبریزی، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی با استفاده از این روش به سوالات کاربران پاسخ می‌دهند.

اما ضرورت اینکار چیست ؟

در جواب می‌توان گفت که حرکت به سوی معنویت در حال گسترش است و رسوخ دین در بخشهای مختلف زندگی در عصر جاری رو به فزونی است که به تبع آن، گرایش دینی مردم نیازمند پاسخگویی به سوالات و شبهات است. اما از منظر IT این پاسخگویی باید مبتنی بر تکنولوژی روز باشد و از مقتضایات فناوری IT آسان بودن و کم هزینه بودن دسترسی مردم به علمای دینی است. منظور از آسان بودن این است که با یک روش بتوان به افراد خبره در رشته‌های مختلف دینی دسترسی پیدا کرد و مجبور نباشیم که برای چند سوال از یک سایت به سایت دیگر برویم و دچار پراکندگی و زحمت در پرسش شویم. و منظور از کم هزینه بودن بکارگیری روشی است که هزینه دسترسی برای کاربری که در داخل ایران است و کاربری که درقاره اروپا یا آمریکاست اندک باشد و برای رسیدن به پاسخ یک سوال ملزم نباشیم که هزینه زیادی را بپردازیم.

علاوه بر دو ویژگی فوق, گرایش مردم به شنیدن پاسخ به صورت زنده و ارتباط دوسویه را نیز باید مورد توجه قرار داد به این معنا که پرسشگر بتواند در یک فرایند دوسویه و تعاملی سوال را بپرسد و پاسخ را بشنود.

ویژگی دوسویه بودن از امتیازات اینترنت است. چون در رادیو و تلویزیون و مطبوعات، کاربر صرفا نقطه نظرات را می‌شنود و می‌بیند و می‌خواند اما نمی‌تواند در همان زمان اظهار نظر کند. اما در روشهای دوسویه اینترنتی کاربرمی‌تواند با طرف مقابل گفتگو داشته باشد.

سه پارامتر سهولت، کم هزینه و دوسویه بودن ارتباط را می‌توان از روشهای غیر بومی (مانند ابزارهایی که در یاهو، پالتاک و سایر مسنجرها وجود دارد) تامین نمود. اما ارتباط غیر بومی دارای پایداری نیست. شاید مشکلی که برای شبکه المنار لبنان و شبکه سحر خودمان پیش آمد را به یاد داشته باشید که در آن چون حرفهایی از طرف این دوشبکه مطرح شد که به مزاق سرویس دهنده‌های آن خوش نیامد، لذا سرویس‌دهی را قطع کردند.

از طرف دیگر در روشهای غیر بومی شانیت عالمان دینی حفظ نمی‌ شود. چون شما مجبورید درکنار اتاقهای گفتگوی نامناسبی (که در محیطهایی مانند یاهو و پالتاک وجود دارد) به تبلیغ دین بپردازید.

ودست آخر اینکه که شاید برای ما که خودمان را خبره کامپیوتر می‌دانیم زشت باشد که توان ساخت ابزارهای مورد نیاز جامعه‌مان را نداشته باشیم و مجبور باشیم همیشه از ابزارهای خارجی استفاده کنیم.

پس می‌توان جمع بندی کرد که برای پاسخ به سوالات دینی و رفع شبهات باید از روشهایی استفاده کرد که دارای ویژگیهای زیر باشد:
1- دسترسی به عالمان دینی را سهل و آسان کند.

2- هزینه اندکی را بر پرسشگر تحمیل کند

3- دوسویه و زنده باشد.

4- مبتنی بر فناوریهای بومی باشد.
طرح ارتباط شیعی نمونه‌ای است که پارامترهای مذکور را دربردارد .این طرح از زمستان سال 83 در نمایشگاه نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای آغاز شد و در حال حاضر چهار دفتر با استفاده از این روش به سوالات کاربران پاسخ می‌دهند.

این پیامرسان با تکیه بر فناوری داخلی و با همت جوانان متخصص کشور طراحی شده، و امکان پرسش و پاسخ زنده به زبان فارسی را فراهم می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی www.BaharSound.com/eShia مراجعه کنید.

  • ۸۴/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">