ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لزوم نقش آفرینی خصوصی ها در فناوری اطلاعات

| شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۸۸، ۱۱:۱۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - تیتر اخبار و گزارش بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری ها و مطبوعات را که مرور کنید،‌ دو موضوع بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد.

به عبارت دیگر مدتهاست که فناوری اطلاعات شاید کمتر از ده درصد حجم اخبار حوزه را به خود اختصاص داده و باقی اخبار و گزارش ها حول اینترنت و مخابرات می چرخد. این در حالی است که کم نیست ده ها چالش و طرح روی زمین مانده مربوط به فناوری اطلاعات کشور.

ظرف سال های گذشته حرف از فناوری اطلاعات همواره با آه و ناله همراه بوده است و همگان از نبود نهاد مسوول، نبود طرح جامع،‌ کمبود اعتبارات و بی توجهی مسوولان امر به این بخش گلایه مند بوده اند.

روزهای اخیر مصادف بود با ورود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جدید که این مهم می تواند فرصت خوبی برای پیگیری مجدانه بخش خصوصی برای تحقق خواسته های این بخش باشد.

اما به اعتقاد نگارنده کم کاری در بخش فناوری اطلاعات را نباید صرفا از چشم بخش دولتی دید حتی اگر بپذیریم که نود درصد اقتصاد ما وابسته به نفت است. موضوع اینجاست که به نظر می رسد بخش خصوصی هنوز در حد توان به فرض ده درصدی خود نیز وارد صحنه نشده است.

بدیهی است حضور فعال و پرنشاط بخش خصوصی برای بیان مستمر طرح ها،‌ پیشنهادات و خواسته های خود برای بخش فناوری اطلاعات کشور، به هر تقدیر راهگشا خواهد بود.

در این خصوص نیز برای آنکه نخواهیم سنگ بزرگی بلندکنیم که نشانه نزدن باشد و نه اعلام جنگ و سیاسی کاری، شاید بد نباشد که بخش خصوصی و مشخصا نهادهای صنفی طی برنامه ای مستمر لااقل در سطح رسانه ای طرح ها و برنامه های خود را برای بخش فناوری اطلاعات اعلام کنند.

از سوی دیگر ارتباط گیری مستمر با مدیران دولتی و نمایندگان مجلس و گزارش از کم و کیف این پیگیری ها در بدبینانه ترین حالت شاید به باز شدن چند گره کوچک از این بخش منتهی شود.

برای مثال چند نهاد خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات در قالب میتینگ یا هر شکل دیگر از اشکال مشکلات بخش خود را خطاب به وزیر جدید مطرح کرده اند؟

اگر بازگردیم به مقدمه این متن، به نظر می رسد بخش خصوصی حتی نای مطرح کردن بی هزینه خواسته های خود را از مسوولان ندارد و گواه این مدعا مراجعه به آرشیو اخبار است، از این رو جا دارد تا بخش خصوصی به بهانه تغییر کابینه هم که شده در یک ارتباط مستمر با مجلس، دولت و رسانه ها زمینه های ایجاد تغییراتی هر چند اندک را فراهم آورده و از رخوت موجود بکاهد.
منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">