ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لغو واگذاری 8میلیارد دلاری سهام مخابرات

| چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۸۸، ۰۱:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

معصومه طاهرخانی - در حالی که در چند روز اخیر تا ظهر دیروز آگهی انجام یک خصوصی‌سازی بزرگ برای فروش نیمی از «مخابرات ایران» به کرات از تلویزیون پخش می‌شد و خبرها نیز حاکی از آن بود که یک کنسرسیوم قوی از بخش خصوصی آماده انجام این معامله بزرگ شده است، اما ناگهان در ساعات پایانی دیروز، سایت بورس تهران از «کان لم‌ یکن» شدن این خصوصی‌سازی خبر داد؛

براساس این گزارش، سایت بورس تهران بدون ذکر هیچ دلیلی در خصوص لغو این معامله در اطلاعیه‌ای دو سطری به همین بسنده کرده که «به اطلاع کلیه فعالان بازار می‌رساند که عرضه عمده سهام شرکت مخابرات ایران بر اساس نامه مورخ 24/6/88 سازمان خصوصی‌سازی تا اطلاع ثانوی کان‌لم‌یکن اعلام می‌گردد.» استفاده از عبارت «کان لم یکن» بیش از آنکه گویای تعویق معامله باشد، از لغو این خصوصی‌سازی حکایت دارد که در صورت وقوع، بزرگ‌ترین معامله تاریخ اقتصادی ایران را با رقمی بالغ‌بر هشت میلیارد دلار به ثبت می‌رساند.

بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران دیروز بدون اعلام هیچ‌گونه دلیلی تا اطلاع‌ ثانوی به تعویق افتاد.

شرکت بورس روز گذشته و در ساعت 15:45 دقیقه اطلاعیه به تعویق افتادن معامله بلوکی 50درصد به اضافه یک سهم مخابرات را منتشر کرد.

در متن این اطلاعیه کوچک‌ترین اشاره‌ای به دلیل یا دلایل تعویق این بلوک نشده و تنها آمده که زمان عرضه بعدی، قرار است متعاقبا اعلام شود.

در متن کامل این اطلاعیه چند خطی آمده است:‌

«به اطلاع کلیه فعالان بازار می‌رساند عرضه عمده سهام شرکت مخابرات ایران موضوع اطلاعیه شماره 17616/130 مورخ 16/ 06/ 1388 مدیریت بازار، بر اساس نامه شماره 4368/2/88 مورخ 24/06/1388 سازمان خصوصی‌سازی تا اطلاع ثانوی کان‌لم‌یکن اعلام می‌گردد.»
عقدایی: هیچ دلیلی نداریم!

پیگیری‌های خبری برای گرفتن اطلاعات در خصوص چرایی به تعویق افتادن معامله تنها از سوی معاون سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه رسید. «سید مهدی عقدایی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «دلیل تعویق چیست و قرار است زمان عرضه بعدی کی باشد؟» گفت: «هیچ دلیل خاصی وجود ندارد.»

وی در جواب سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: شنیده‌های غیررسمی تنها حکایت از سیاسی بودن این ابطال دارد، گفت: «من کار سیاسی نمی‌کنم و نمی‌توانم دلیل ابطال را اعلام کنم.»

تماس‌های مکرر با دیگر مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس به فرجامی نرسید و پیغام‌های «دستگاه مشترک مورد نظر خاموش می‌باشد»، جایگزین دلایل واقعی تعویق بود.
کنسرسیوم یزدی: شوکه شدیم

اما «سید مصطفی سجادی» سخنگوی کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: «وقتی خبر تعویق معامله را روی سایت شرکت بورس دیدیم، شوکه شدیم. چرا که سازمان خصوصی‌سازی از ساعت 10صبح روز گذشته با ما تماس گرفته و در مورد ضمانت‌های لازم برای سپرده شرکت در معامله پرسیده بود. وی افزود: ما ضمانت‌های لازم را از طریق کارگزاری «ایساتیس پویای یزد» که کارگزار منتخب ما است، به شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی ارسال و در ساعت 13بعدازظهر هم روی سایت رسمی خود منتشر کردیم.

وی در جواب این سوال که آیا شما خبری از دلیل تعویق معامله دارید یا خیر، گفت: با اینکه صلاحیت مالی و فنی ما به عنوان یکی از متقاضیان شرکت در معامله از سوی سازمان خصوصی‌سازی تایید شده، ولی نامه رسمی این سازمان مبنی بر تعویق افتادن تا ساعات پایانی روز گذشته هم به دست ما نرسید. سجادی اضافه کرد: پیگیری‌های ما برای چرایی تعویق به نتیجه‌ای نرسید و نتوانستیم به مسوولان سازمان خصوصی‌سازی دسترسی پیدا کنیم.
بلا‌تکلیفی 800میلیون تومانی!

خبرنگار ما پرسید: ظاهرا شما برای تهیه ضمانت‌نامه 234میلیارد تومانی مبلغی حدود 800میلیون تومان سفته را باطل کرده‌اید. آیا تکلیف این رقم روشن است و سازمان خصوصی‌سازی این رقم را به شما می‌پردازد؟ سجادی در پاسخ گفت:بله، این رقم درست است ولی روز گذشته به دلیل اعلام تعویق در ساعات پایانی وقت اداری، پیگیری‌های ما به نتیجه نرسید ولی قطعا امروز پیگیری می‌کنیم.
کنسرسیوم توسعه اعتماد: بی‌خبریم

در سوی دیگر داستان عرضه بزرگ، روابط عمومی کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» هم از دلیل احتمالی تعویق معامله ابراز بی‌اطلاعی کرد. پیگیری‌های خبرنگار ما برای کسب اطلاع از نظر این کنسرسیوم درباره دلایل تعویق به این نتیجه رسید که این کنسرسیوم هم از دلیل تعویق اطلاعی ندارد.

روابط عمومی این کنسرسیوم در پاسخ به سوال خبرنگار ما که به ارسال شدن یا نشدن ضمانت‌نامه این شرکت مربوط می‌شد، گفت: بر اساس توافقات نهایی، کارگزاری بهمن به عنوان کارگزار منتخب ما شناخته شد و ضمانت‌های شرکت در معامله ما هم توسط «سرمایه‌گذاری تدبیر» ضمانت شد.
اخبار غیررسمی چه می‌گویند؟

در شرایطی برای بار دوم معامله بلوکی مخابرات به تعویق می‌افتد که همزمان شایعات متعددی نیز مطرح شده‌اند.

برخی اخبار تایید نشده اشاره می‌کنند که خریدار یزدی حاضر بوده رقابت را تا رقم 400تومان هم ادامه دهد. از طرف دیگر برخی منابع هم اشاره می‌کنند که ورود مخابرات به بورس از همان روزهای ابتدایی عرضه اولیه هم محل منازعه بوده و تصمیم‌های جدی برای ابطال عرضه 5درصدی نیز وجود داشته است. این در حالی است که با ابطال این عرضه فعلا دولت از حداقل درآمدی به میزان 1560 میلیارد تومان محروم شده است.

ولی به هر روی بازار همچنان در انتظار تعیین تکلیف نهایی مسوولان خصوصی‌سازی برای عرضه سوم «مخابرات» نشسته است.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۶/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">