ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آرش عادلی - چند روز پیش برخی رسانه‌ها با انتشار یک خبر و عکس از مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت، تیتر زدند که ایران اینترنت افغانستان را تامین می‌کند. اما این خبر ظاهرا در یک دوره مستمر و با همین مضمون چندسالی‌ است که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت تکرار و تکرار و تکرار می‌شود.

 

سال 91 - ایران اینترنت افغانستان را تامین می‌کند

15 اسفند ماه 1391 بود که در رسانه‌های کشور خبری با تیتر «ایران اینترنت عراق و افغانستان را تامین می‌کند» منتشر شد. در آن مقطع احمد پورنگ‌‌نیا، عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفته بود: ترانزیت ترافیک و تامین اینترنت برای دو کشور افغانستان و عراق توسط ایران انجام می‌شود. وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر اینترنت دو کشور افغانستان و عراق توسط ایران تامین می‌شود.

در آن مقطع این عضو هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین خاطرنشان کرد: ایران برای این دو کشور ترانزیت ترافیک و تامین پهنای باند را انجام می‌دهد. شرکت ارتباطات زیرساخت از ابتدا به دنبال این هدف بود که راهی برای ترانزیت ارتباطات منطقه و در نهایت تامین‌کننده اینترنت باشد و هم‌اکنون نیز این کار را در سطح اولیه برای دو کشور افغانستان و عراق انجام می‌دهد. برای رسیدن به این منظور شرکت ارتباطات زیرساخت چند پروژه را در دستور کار دارد که با اجرایی شدن آنها گام‌های بزرگی در رسیدن به این هدف برداشته می‌شود.

 

سال 95 - ایران اینترنت افغانستان را تامین می‌کند

29 اردیبهشت‌ماه 1395، شرکت ارتباطات زیرساخت بار دیگر با اشاره به انعقاد توافق‌نامه همکاری بین دو کشور ایران و افغانستان اعلام کرد: بر اساس این توافقنامه، شـرکت ارتباطات زیرسـاخت به نماینـدگی از جمهوری اسلامی ایران، پهنـای باند مـورد نیاز کشور افغانـستان را به میزان ۱۰ گیگابیت تامین خواهد کرد.

در آن مقطع همچنین اعلام شد در این راستا شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت افغان تلکوم امور فنی مربوط به انتقال این حجم از اینترنت را به افغانستان آغاز کرده‌اند که پس از بهینه‌سازی و همخوان‌سازی سیستم‌های مخابراتی کشور افغانستان و آماده‌سازی مقدمات فنی پروژه، اجرای این پروژه عملیاتی خواهد شد.

آن‌طور که در خبرها آمده قرار بود این حجم اینترنت با رقمی معادل 2/1 میلیون دلار در اختیار کشور افغانستان قرار گیرد که با این رقم اینترنت خریداری‌شده از ایران، از نظر قیمت و کیفیت دارای صرفه فراوانی برای کشور افغانستان بود.

جالب آنکه در آن مقطع حتی جزئیات طرح و قرارداد نیز مشخص شده بود و بر این اساس قرار بود پهنای باند تامین‌شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت از استان مرزی هرات وارد افغانستان شود که این حجم پهنای باند توسط شبکه داخلی فیبر نوری این کشور در استان‌های قندهار، کابل، مزار شریف و ننگرهار توزیع می‌شد.

در آن زمان اعلام شد که حداکثر تا یک ماه آینده کارهای فنی مربوط به انتقال اینترنت ایران به کشور افغانستان پایان می‌یابد.

چهار ماه بعد نیز این اخبار توسط خبرگزاری دولت بار دیگر مطرح شد.

دوم شهریور 1395‌ در خبری که خبرگزاری ایرنا منتشرکرد، به نقل از سخنگوی وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان اعلام شد که آزمایش‌های فنی انتقال اینترنت خریداری‌شده از ایران و آسیای میانه در مرز این کشورها ادامه دارد و به‌زودی این اینترنت به شبکه فیبر نوری افغانستان متصل می‌شود.

ایرنا همچنین به نقل از «یاسین صمیم» نوشت: وزارت مخابرات افغانستان در انتظار تنظیم سند برای تضمین سرعت اینترنت از سوی ایران است و گفت‌‌وگوها در این زمینه در سطح وزیران مخابرات دو کشور ادامه دارد.

 

سال 97: ایران اینترنت افغانستان را تامین می‌کند!

و سرانجام اینکه هفته قبل دوباره مسوولان زیرساخت اعلام کرده‌اند که ایران اینترنت افغانستان را تامین می‌کند!

16 بهمن 1397 شرکت ارتباطات زیرساخت ایران بار دیگر با تکرار وعده‌های قبلی اعلام کرد که این شرکت آمادگی لازم برای تامین پهنای باند اینترنت افغانستان را دارد.

آنطور که شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده این شرکت در راستای گسترش همکاری‌های ارتباطی و مخابراتی ایران و افغانستان، دو طرف در مراسمی با حضور حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، صادق عباسی شاهکوه مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و شهزادگل اریوبی وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان و هیات همراه وی، درباره توسعه و گسترش همکاری‌های ارتباطی مذاکره کردند.

دراین دیدار طرفین آمادگی خود را برای توسعه همکاری در زمینه ترانزیت ارتباطات بین‌الملل کشورهای همسایه اعلام کردند و همچنین درخصوص تامین پهنای باند اینترنت افغانستان توسط شرکت ارتباطات زیرساخت برای گسترش همکاری ارتباطی و فنی بین دو کشور مذاکراتی صورت گرفت.

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و فنی در حوزه ارتباطات و مخابرات در تهران برای مدیران و کارشناسان کشور افغانستان و همچنین ترانزیت ارتباطات بین‌الملل و ارسال ترافیک به سمت اروپا از دیگر موارد این همکاری‌ها بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

در آخر باید گفت مشخص نیست این اخبار که ظاهرا هر بار با حضور وزرای ارتباطات افغانستان در ایران تکرار می‌شود، اصولا یک طرح اجرایی است یا از جمله تفاهمات غیر اجرایی و تبلیغاتی؟ (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">