ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماجرای شراکت MTN با ایرانیان‌نت

| چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر
محمدرضابهنام رئوف - درحالی که از یک سال پیش به نظر می‌رسید اپراتور چهارم یعنی ایرانیان نت به دلیل مشکلات عدیده چه در بخش نگارش پروانه و چه در بخش اجرا و سرمایه‌گذاری با مشکلات بسیاری روبرو است و مورد انتقادات بسیاری نیز از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار می‌گرفت اما گویا در چند ماه گذشته ورق به نفع این اپراتور ارتباطی برگشته و شانس به او رو کرده است.
تاجایی که نه تنها اکنون محبوب دولتی‌هاست بلکه خارجی‌ها نیز در حال مذاکره برای خرید سهامش هستند. 
اپراتور چهارم ارتباطی با نام تجاری ایرانیان‌نت با هدف ایجاد، توسعه و مدیریت شبکه ملی، دسترسی فیبرنوری و ارایه سرویس‌های ارزش افزوده روی آن تاسیس و شروع به فعالیت کرد.
کنسرسیوم ایرانیان‌نت با اخذ پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و دسترسی فیبرنوری در ایران را از آبان ماه سال 1391 آغاز کرد.
این اپراتور بر اساس پروانه موظف شد تا در سال دوم فعالیت خود یک میلیون و در سال سوم 3 میلیون پورت پرسرعت راه‌اندازی و همچنین تا پایان سال هشتم تعداد 6 میلیون و 870 هزار درگاه فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت منصوب کند. انحصار این اپراتور در آن زمان 5 سال عنوان شده بود و بر اساس پروانه‌ای که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتور ایرانیان‌نت داده، این اپراتور هم فیبر می‌کشد و هم روی فیبر سرویس باند پهن ارایه می‌کند. البته قسمت ارایه سرویس به صورت اختیاری در پروانه درج شده و الزامی برای آن نیست. 
 
 تمدید انحصار
با آغاز به کار اپراتور چهارم، گذشت زمان پرده از نواقص بسیاری از پروانه این اپراتور برداشت. عقب بودن ایرانیان‌نت از برنامه بعد از دو سال داد همه از جمله وزیر را بلند کرد و کار بجایی رسید تا مدیرعامل این اپراتور از مشکلات پیش‌روی این اپراتور پرده برداشت و خواستار اصلاح پروانه خود شد. دولتی‌ها که بعدها متوجه مشکلات پیش روی این اپراتور شدند سعی کردند با دادن زمان بیشتر به ایرانیان‌نت شرایط موفقیتش را فراهم کنند. بالاخره بخش عمده‌ای از سهام اپراتور چهارم متعلق به زیرساخت یا همان دولت است. دولت هم دوست دارد این پروژه زودتر به سرانجام برسد تا از میراث بجا مانده انحصار کابل مسی که دولت قبل دو دستی به مخابرات ایران هدیه کرده بود خلاص شود. درنتیجه حتی از گوشه و کنار هم شنیده می‌شد که برای این اپراتور به‌دنبال سرمایه‌گذارند. سرانجام محمود واعظی، دو روز پیش و درحاشیه مراسم اعطای پروانه FCP در پاسخ به انتقاد نماینده اولین شرکت‌های دریافت کننده پروانه FCP گفت: ایرانیان‌نت تا سال 99 انحصار دارد و نمی‌توانیم در این زمینه کاری انجام دهیم.
 
 صاحبان ایرانیان‌نت کیستند؟ 
براساس اطلاعات موجود 20 درصد از سهام شرکت ایرانیان‌نت متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت (به نمایندگی از دولت جمهوری اسلام ایران) و 80 درصد دیگر آن متعلق به شرکت گسترش الکترونیک سینا، شرکت گسترش الکترونیک، شرکت سرمایه‌گذاری فناوران توسعه ارتباطات پایوران و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است.
اکنون اما مدیرعامل این اپراتور در گفت وگو با خبرگزاری فارس خبر از تمایل MTN برای خرید بخشی از سهام این اپراتور را می‌دهد. شرکتی که بیش از 10 سال پیش یکبار در حوزه اپراتور مخابراتی در ایران سرمایه‌گذاری کرد و به‌رغم سود سرشاری که عایدش شد اما در تله تحریم‌های اقتصادی غرب گیر کرد و در چند سال گذشته حتی نتوانست یک سنت از دارای یک میلیارد دلاری خود در ایران را خارج کند. 
این شرکت چندملیتی اما زرنگ‌تر از این حرف‌ها بود و سعی کرد در زمان تحریم سرمایه خود در ایران را به گردش بیندازد  و چه شاخه‌ای بهتر از صنعت فناوری اطلاعات. صنعتی که اکنون او با ضریب نفوذ بالای خدمات نسل سوم اپراتور تلفن همراهش، توانسته بازار وسیعی را پیش روی تجارت الکترونیکی ایران داشته باشد. 
 
 سرمایه‌گذاری‌های MTN در ایران
با راه‌اندازی نسل سوم و چهارم تلفن همراه برای اولین بار توسط MTN در ایران، این شرکت به دنبال یکی از شرکای استراتژیکش در بخش تجارت الکترونیکی رفت. اینجا بود که راکت‌اینترنت به واسطه قرار داد با برخی از شرکت‌های داخلی و به پشتوانه دلارهای بلوکه شده MTN پایش به ایران باز شد. 
در برخی از شاخه‌های محبوب در بخش تجارت الکترونیکی خود رسما وارد فعالیت شد. به عنوان مثال با صرف هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی و بازاریابی پارتیزانی سایت بامیلو را در بخش فروشگاه‌های اینترنتی راه‌اندازی کرد و در برخی دیگر از شاخه‌ها نیز به دنبال خریدن استارت‌آپ‌های موفق ایرانی رفت و توانست چند دانگی از سند آن‌ها را به نام خود بزند. 
هر چند که از سویی گفته می‌شود دولت با تمدید زمان انحصار ایرانیان‌نت در نظر دارد تا ارزش سهام آن را افزایش داده آن را به فروش رسانند و از سوی دیگر نیز گفته می‌شود که مسوولان ایران برای جلوگیری از خروج پول MTN از کشور تصمیم گرفته‌اند تا ایرانیان‌نت را به این گروه آفریقایی واگذار کنند اما داستان چیز دیگری است.
بحران اقتصادی حاکم بر جهان به‌خصوص در بخش تولیدات صنعتی باعث شده تا بازار تازه خارج شده از تحریم ایران که اتفاقا بکرترین بازار دست‌نخورده باقی مانده است بیشتر از قبل مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. 
از سوی دیگر رقیب اصلی اپراتور دوم یعنی شرکت مخابرات ایران به جز قدمت و تعداد کاربرانش یک مزیت اصلی نسبت به این اپراتور دارد که آن هم شبکه تلفن ثابت یا همان انحصار کابل مسی است. در نتیجه به نظر می‌رسد که انتشار خبر تمایل MTN برای سرمایه‌گذاری در ایرانیان‌نت نشان دهنده تمایل این شرکت برای گرفتن سهم بالایی از خدمات ارتباطی ثابت است. شاید امتیازاتی که وزارت ارتباطات به ایرانیان‌نت داده است نیز به همین دلیل باشد. چرا که به نظر نمی‌رسد شرکت‌های حاضر در بخش FCP و حتی اپراتورهای مجازی تلفن همراه بتوانند حتی ذره‌ای از سهم بزرگترین شرکت مخابراتی ایران را به خود اختصاص دهند. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">