ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ماراتن بزرگ خرید مخابرات آغاز شد

| يكشنبه, ۵ مهر ۱۳۸۸، ۰۱:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

علیرضا باغانی - ماراتن بزرگ برای انجام یک خصوصی‌سازی بزرگ در تاریخ اقتصاد ایران برای فروش نیمی از «مخابرات ایران» با ارزشی بالغ بر هشت‌میلیارد دلار امروز در حالی برگزار می‌شود که این معامله پیش از این یک بار به تعویق افتاده و یک بار به صورت ناگهانی لغو شده است. گزارش‌های رسمی از وجود سه رقیب جدی برای خرید بلوک مخابرات حکایت دارد، اگر چه گفته می‌شود صلاحیت یکی از رقبا در آخرین لحظات رد شده است.

مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان از ارائه ضمانت‌نامه کنسرسیوم سوم خریدار بلوک مخابرات به کارگزاری رشد پایدار خبر داد.

یادآور می‌شود پیشتر کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین و تعاونی پیشگامان کویر یزد به عنوان خریداران بلوک مخابرات اعلام آمادگی کرده و از سوی سازمان خصوصی‌سازی تایید صلاحیت فنی و مالی شده بودند.

عیسی رضایی با بیان اینکه کنسرسیوم سوم خریدار بلوک مخابرات ایران به رهبری مهر اقتصاد ایرانیان وارد رقابت خواهد شد، گفت: بر اساس آخرین مذاکرات، کنسرسیوم سوم با ترکیبی از «مهر»، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی و رهیافت‌گستر به میدان رقابت این معامله بزرگ آمده و شرکت صاایران هم مشاور فنی کنسرسیوم محسوب می‌شود. وی افزود: «شستا» در این کنسرسیوم مشارکتی ندارد، اما با این حال ما از حضور فعالان اقتصادی و شخصیت‌های حقوقی در این رقابت استقبال می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تعویق معامله را پیش‌بینی می‌کند؟ گفت: پیش از این گفته می‌شد که احتمال دارد معامله دو روز دیگر به تعویق بیفتد، اما دیروز به ما اطلاع داده شد که ضمانت‌نامه خود را در اختیار کارگزار قرار بدهیم. مدیرعامل «مهر» ادامه داد: ترکیب کنسرسیوم سوم خریدار بلوک مخابرات شاهد شرکت‌های بزرگ مردمی است، از جمله سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی است که 250هزار سهامدار جزء دارد و همچنین مهر اقتصاد وابسته به موسسه مالی و اعتباری مهر که میلیون‌ها نفر در آن سپرده‌گذاری کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت در صورت رسیدن بلوک مخابرات به این کنسرسیوم، شخصیت‌های حقوقی مردمی مدیریت مخابرات را در اختیار خواهند گرفت.

رضایی در پاسخ به این پرسش که شرکت رهیافت گستر دارای چه ماهیتی است؟ گفت: این شخصیت حقوقی متعلق به تایدواتر خاورمیانه است و به لحاظ فنی درپروژه‌های مخابرات دریایی فعالیت می‌کند.به گفته وی، ضمانتنامه بانکی «مهر» معادل 234میلیارد‌تومان بوده و در اختیار کارگزاری رشد پایدار به عنوان کارگزار خریدار بلوک مخابرات برای کنسرسیوم سوم قرار گرفته است. وی با بیان این که «مهر» با توجه به حضور چندین ساله در بورس به عنوان حامی بازار شناخته شده است، گفت: به عقیده ما فعالان بازار ما را بهترین شخصیت حقوقی می‌دانند که می‌تواند مدیریت مخابرات را در اختیار بگیرد. با این حال نظر بازار درباره خریدار بلوک «اخابر» با توجه به اهمیت آن برای ما مهم است. وی باتایید خرید بلوک 2/5درصدی پارسیان از سوی مهر اقتصاد ایرانیان گفت: این بلوک پس از 9روز رقابت، روز گذشته به مهر رسید تا این سهام کلیدی در اختیار ما قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بلوک 2/5 «وپارس» فاقد ارزش مدیریتی است، چه انگیزه‌ای برای خرید بلوک مزبور به قیمت 360تومان داشتید؟ گفت: از نظر ما این بلوک سهام طلایی است و هر یک از سهامداران عمده برای حفظ ترکیب هیات مدیره به این میزان سهم نیاز دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با خرید بلوک 2/5درصدی، آیا احتمال خرید 33درصد از سهام این بانک از سوی «مهر» وجود دارد؟ گفت: موضوع خرید سهام ایران‌خودرو از سوی مهر بررسی می‌شود، ولی هنوز چیزی قطعی نشده است، ولی با این حال از آن جا که ما نیاز به یک بانک عامل داریم احتمال خرید سهم مدیریتی پارسیان از سوی ما وجود دارد و یکی از گزینه‌ها است.

وی از سرمایه‌گذاری تدبیر، صندوق بازنشستگی نفت و ایران خودرو به عنوان دیگر رقبای مهر در معامله پارسیان یاد کرد و افزود: بلوک 1/1درصدی این شرکت که از سوی سرمایه‌گذاری پارسیان عرضه شده بود به شخصیت حقوقی دیگری واگذار شده است.

یادآور می‌شود سرانجام پس از حدود دو هفته رقابت برای تصاحب بلوک 2/5‌درصدی بانک پارسیان در اولین روز هفته 390میلیون سهم این شرکت به قیمت سه‌هزار و600‌ریال فروخته شد.

در حالی که رقابت برای خریداری بلوک 2/5‌درصدی بانک پارسیان به قیمت پایه هر سهم 231‌تومان توسط سرمایه‌گذاری پارسیان از دوشنبه هفته گذشته و با رقابت دو گروه از خریدارن آغاز شده بود دیروز خریداران این سهم به قیمت سه‌هزار و 600‌ریال رضایت دادند و 2/5‌درصد این بانک پس از افزایش 56درصدی قیمت پایه به «مهر» رسید.

خریدار بلوک 2/5درصدی پارسیان باید ظرف 9روز کاری 25درصد از ثمن معامله (معادل 35میلیارد تومان) را به صورت نقدی پرداخت کند و مابقی آن را در اقساط 6ماهه در 4 قسط (هر قسط 30میلیارد تومان) پرداخت کند.
تشریح برنامه‌های کنسرسیوم پیشگامان برای افزایش سودآوری مخابرات

ازسوی دیگر مدیرعامل گروه پیشگامان کویر یزد مهم‌ترین برنامه‌های این تعاونی را برای افزایش سودآوری سهام مخابرات تشریح کرد.

«محمدرضا رضایی‌نژاد» گفت: کنسرسیوم پیشگامان کویر یزد با تعریف اتاق فکری متشکل از متخصصان مالی و مخابراتی به دنبال تصویب طرح‌های افزایش سودآوری در شرکت مخابرات است تا در صورت خرید سهام آنها را عملیاتی کند.

وی افزود: اضافه کردن سرویس‌های ارزش افزوده که MMS و GPRS مهم‌ترین اقلام آن هستند در فاز نخست در دستور کار قرار دارد و با توجه به پتانسیل‌هایی که در طرف تقاضا وجود دارد قطعا می‌تواند بازدهی مناسبی را نصیب سهامداران مخابرات ایران کند.

وی زمینه‌سازی برای فعالیت شرکت‌های دارای پروانه مخابراتی را سرفصل بعدی این کنسرسیوم عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با طراحی و به روز کردن بسترهای فنی مورد نیاز، زمینه را برای مشارکت حداکثری متقاضیان فعال در زمینه مخابرات فراهم کنیم و به طور نمونه در نظر داریم با واگذاری پروانه فعالیت در زمینه اینترنت پرسرعت، تعداد مشترکان این حوزه را طی 2 سال به 7‌میلیون کاربر افزایش دهیم.

مدیرعامل گروه پیشگامان کویر یزد در تشریح میزان مشارکت مخابرات با سایر اپراتورها بعد از خصوصی‌سازی گفت: تعامل و همکاری بیشتر با اپراتورهایی که هم اکنون فعال هستند به طور قطع یکی از اهداف کلان ما را تشکیل می‌دهد تا علاوه بر تبادل دانش فنی، از محل اتصال‌های متقابل با این اپراتورها نیز، درآمد عملیاتی خوبی برای سهامداران شناسایی شود.

وی ادامه داد: استفاده جدی از مدیریت بهینه‌سازی در شرکت مخابرات و 31 شرکت تابعه که نرم افزارهای مورد نیاز آن توسط مشاوران خارجی تهیه شده نیز دیگر برنامه راهبردی این کنسرسیوم برای بزرگترین شرکت بورس تهران است.

«رضایی نژاد» به حضور مشاوران مطرح خارجی در اتاق فکر کنسرسیوم پیشگامان اشاره کرد و گفت: چهار نفر از بهترین مشاوران خارجی آخرین دستاوردهای روز دنیا را در زمینه مدیریت خدمات در اختیار کنسرسیوم پیشگامان قرار می‌دهند و این تعامل دوسویه دانش فنی بعد از خرید سهام مخابرات به شکل جدی تر با اپراتورهای تراز اول دنیا ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ایجاد تغییر در تکنولوژی فنی خدمات و ارائه آن به صورت NGNکه جزو یکی از پیشرفته ترین انواع ارائه خدمات است در مخابرات پیاده‌سازی خواهد شد.

وی هم چنین از پذیره‌نویسی تعاونی عام فراگیر این شرکت طی هفته جاری خبر داد و گفت: به زودی پذیره‌نویسی تعاونی فراگیر کار خود را شروع می‌کند و علاوه بر کارکنان مخابرات، تمام مردم می‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند.

وی در مورد ترکیب سهامداران تعاونی پیشگامان گفت: ماهیت این تعاونی 100درصد غیردولتی است و 5هزار نفر از مردم یزد سهامدار ما هستند. شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد ارائه‌دهنده کلیه خدمات اینترنتی و ارتباطی در سال 1375 با هدف ایجاد بستری مناسب در صنعت اطلاع‌رسانی (IT) و به صورت تعاونی در استان یزد ایجاد شده و تمام 14شرکت اقماری ما در زمینه IT فعالیت می‌کنند.
آخرین خبر...

در حالی که رییس سازمان خصوصی‌سازی تا آخرین دقایق روز گذشته از حضور قطعی 3 خریدار در معامله امروز مخابرات خبر داده بود، ولی برخی شنیده‌ها حاکی از رد صلاحیت یکی از سه خریدار است. این شنیده‌ها در شرایطی به صورت جدی مطرح هستند که پیش‌تر سازمان خصوصی‌سازی صلاحت فنی و مالی سه خریدار را تایید کرده است. به هر روی بازار سهام امروز به انتظار نتیجه معامله بلوک 50درصد به اضافه یک سهم مخابرات نشسته است.
منبع : دنیای اقتصاد

  • ۸۸/۰۷/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">