ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌گفت: امروز مباحث نظامی ‌فراتر از مقوله‌های توپ و تانک بوده چرا که ماهواره جایگزین آنها شده است.
فارس - محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌در مراسم تحویل ماهواره ظفر به وزارت ارتباطات که صبح روز قبل در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: امروز دستاوردی را می‌بینیم که براساس بیانیه گام دوم انقلاب است، دانشمندان محصول ماهواره را طراحی و ساخته‌اند که نشان از رشد و پیشرفت علمی ‌کشور دارد.
وی ادامه داد: اولویت کشور براساس منویات مقام معظم رهبری علم و فناوری است که یکی از آنها مقوله ماهواره است که خوشبختانه امروز شاهد این پیشرفت هستیم.
زاهدی گفت: امروزه مباحث نظامی ‌تنها به توپ و تانک نیست، بلکه باید در فضا حضور داشته باشیم که ماهواره تاثیر بسیار جدی در حوزه‌های حمل و نقل، کشاورزی و رسانه دارد.

 

  • اکثر تجهیزات ماهواره ظفر تولید داخل است

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز با تاکید بر اینکه تنها ۴ مورد از ماهواره ظفر از خارج تهیه شده و بقیه تجهیزات همه تولید داخل هستند، گفت: برای طراحی و ساخت این ماهواره حدود 400 هزار نفر ساعت کار توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی انجام شده است.
حسین بلندی با بیان اینکه قرارداد این ماهواره سه سال پیش منعقد شده است افزود: ماهواره ظفر در راستای اقتصاد مقاومتی بر اثر تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری در دو نمونه طراحی شده که ظفر یک با دوربین پن 25 متر و ظفر ۲ با دوربین رنگی ۱۶ متر فعالیت خواهد کرد.
مسئول مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: هر دو ماهواره از قابلیت ذخیره و ارسال فایل برخوردار هستند که ۲۵۶ کاربر در سطح جهان می‌توانند از آن استفاده کنند.
بلندی با بیان اینکه این ماهواره قادر به اندازه‌گیری تشعشات ماهواره‌ای است گفت: فقط ۴ مورد از این ماهواره از خارج تهیه شده و بقیه تجهیزات همه تولید داخلی هستند.
مسئول مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت گفت: این ماهواره همه تست‌های EMT ، تشعشع و محیطی را با موفقیت پشت سر گذاشت است.

 

  • تعریف 3 ماموریت برای ماهواره ظفر

براری رییس سازمان فضایی ایران نیز در این مراسم گفت: ماهواره ظفر دارای سه ماموریت تصویربرداری، ‌ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشات فضایی است.
رییس سازمان فضایی ایران گفت: این ماهواره توسط دانشمندان و نخبگان ایرانی در راستای تامین نیازهای کشور طراحی و ساخته شده است به طوری که ماهواره ظفر می‌تواند در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر قرار گیرد.
وی افزود: این ماهواره هر روز ۱۶ بار دور کره زمین خواهد چرخید. ایستگاه‌های کنترل ماهواره و دریافت داده هم اکنون آماده پرتاب هستند تا بعد از قرارگیری ماهواره در مدار مستقر شوند.
براری تصریح کرد: ماهواره ظفر دارای سه ماموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشات فضایی است.
وی با تاکید بر اینکه این ماهواره در راستای نیازهای کشور طراحی و ساخت شده است، توضیح داد: اولویت اصلی در پرتاب ماهواره ظفر توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور است که این هم در راستای منویات مقام معظم رهبری در توصیه‌های هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب انجام شده است.
رییس سازمان فضایی ایران در پایان تاکید کرد: این ماهواره امروز به پایگاه فضایی می‌رود و بعد از انجام مراحل قانونی عملیات پرتاب انجام خواهد شد که زمان آن اعلام خواهد شد.
 رییس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره ظفر با توجه به کارکرد خدماتی که دارد از فضا به جامعه خدمات مختلف ارائه می‌دهد.
وی همچنین گفت: امروز شاهد تحویل‌گیری ماهواره  ۱ و ۲ظفر به سفارش سازمان فضایی توسط دانشگاه علم و صنعت هستیم که می‌تواند نشان از قدرت و پیشرفت علمی‌کشور را نشان دهد.
وی افزود: ماهواره ظفر قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتر زمین قرار داده شود که برای این کار ماهواره‌ها  در ۳ ایستگاه قرار خواهند گرفت.
براری با بیان اینکه کشور ما در حوزه فناوری در حال توسعه است به طوری که در عرصه ایستگاه فضایی ، پرتاب‌گر و ماهواره پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌ایم، گفت: ماهواره ظفر شهریور کامل شد که ۴ ماه تنها به تست آن پرداخته شد. اولویت دوم ما این است که از طریق فضا خدمات به جامعه بدهیم چرا که  ماهواره دربسیاری از مسائل کاربرد دارد که می‌توان به حوزه کشاورزی ، رسانه و حمل و نقل پرداخت.
وی در پایان گفت: ماهواره ظفر ۱۶ بار در روز دور کره زمین می‌چرخد.
براساس این گزارش، در مراسم تحویل ماهواره ظفر به وزارت ارتباطات پس از تشریح ویژگی‌های این ماهواره صورتجلسه تحویل دو ماهواره به امضای رییس سازمان فضایی و رییس دانشگاه علم و صنعت رسید و این ماهواره‌ پس از طی فرآیند پرتاب به وزارت دفاع برای قرار گرفتن در مدار تحویل داده می‌شود.
ماهواره ظفر ماهواره‌ای تحقیقاتی با ویژگی سنجش از دور است که تهیه نقشه کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی و تغییرات دریاچه‌های دائمی ‌و فصلی و نیز شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران از جمله کاربردهای آن خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">