ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

متن پروانه اپراتور اول پست منتشر شد

| شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۸۹، ۰۲:۳۲ ب.ظ | ۰ نظر

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 92، اصول حاکم بر پروانه اپراتور اول خدمات پستی را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا آگاهی از مفاد این پروانه جهت اصلاح رفتار حقوقی دفاتر و مشتریان با این شرکت ضروری است.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 92 اصول حاکم بر پروانه اپراتور اول خدمات پستی را به شرح زیر تصویب کرد:
1- شبکه موضوع پروانه

مجموعه های از نیروی انسانی و تجهیزاتی که در نتیجه استفاده از آنها، عملیات لازم بمنظور عرضه خدمات پستی به مشتریان انجام می گیرد، شامل سامانه های قبول، مجموعه ای از تجهیزات مکانیزه پستی، مراکز عملیات فرآیندهای پستی، ناوگان حمل و نقل، شبکه های توزیع و تحویل، سیستم ردیابی و پیگیری، سیستم های اتوماسیون و زیرساخت های فناوری به استثناء شبکه های اصلی تجزیه و مبادلات و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی است.

2- خدمات موضوع پروانه

فرایندی که مرسولات مجاز در طی آن با رعایت استانداردهای ملی و یا مصوب اتحادیه جهانی پست و اتحادیه های منطقه ای، با استفاده از تجهیزات و امکانات مرتبط از طریق مسیرهای زمینی، هوایی یا دریایی قبول، تجزیه، مبادله، حمل و توزیع می شوند. این خدمات، کلیة مرسولات پستی داخله و خارجه را شامل می شود و نه تنها محدود به خدمات پایه پستی است ، بلکه سرویسهای پست مالی، سرویس های ارزش افزوده، خدمات نیابتی با سایر سازمان ها و نهادها، خدمات پستی الکترونیکی را نیز در بر می گیرد و موارد استثناء آن شبکه های اصلی تجزیه و مبادله و مدیریت توزیع خدمات پایه پستی، امور مربوط به کدگذاری، شماره ملی و چاپ تمبر و سایر اموری است که در اختیار دولت باقی می ماند.

3- قلمرو فعالیت

ارائه خدمات پستی در قلمرو سرزمین رسمی جمهوری اسلامی ایران.

4- تعهدات پوششی

دارنده پروانه موظف به تجهیز و فراهم کردن امکانات لازم برای ارائه خدمات در سطح مراکز استان ها، مراکز شهرستان ها و کلیه شهرها و بخش های کشور است

5- مدت اعتبار پروانه

مدت اعتبار پروانه، ده ( 10 ) سال شمسی از تاریخ لازم الاجرا شدن آن است.تاکید می شود که در این پروانه تاریخ لازم الاجرا شدن و تاریخ صدور همزمان است.

6- تمدید مدت اعتبار پروانه

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می تواند بنا بر درخواست دارنده پروانه و در صورت لزوم، ضمن اعمال تغییرات در مفاد پروانه پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، پروانه را برای دوره های اضافی پنج ( 5) ساله تمدید کند.

7- شرایط رقابت

الف) ممنوعیت سهامداری در سایر اپراتورهای پستی و بالعکس. در موارد خاص بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عمل خواهد شد.

ب) صدور این پروانه هیچگونه محدودیتی را برای صدور پروانه های دیگر در زمینه موضوع فعالیت پروانه برای سازمان ایجاد نمی کند.

ج) مفاد هر پروانه جدید(بجز در مورد مبالغ)، که طی مدت اعتبار پروانه حاضر، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای ایجاد و بهره برداری از خدمات موضوع پروانه صادر می شود، باید به نحوی باشد که با توجه به شرایط حاکم بر بازار، توسعه بازار و رقابت سالم در داخل قلمرو فعالیت را امکان پذیر سازد.

د) دارنده پروانه نباید به هرگونه عملکرد ضد رقابتی، به تنهایی یا به همراه دیگران بپردازد.

8- خدمات متقابل

الف) ارائه خدمات متقابل

جهت ارائه خدمات پستی، دارنده پروانه مجاز است با پرداخت هزینه های مربوطه به سایر دارندگان پروانه در جمهوری اسلامی ایران، مرسولات خود را از طریق شبکه های پستی آنان قبول، مبادله، حمل و توزیع نماید و متقابلاً می تواند به منظور ارائه خدمات مذکور اجازة استفاده از شبکه خود را به سایر دارندگان پروانه مشابه بدهد.

مبادله مرسوله با عقد قرارداد با اپراتورهای سایر کشورها با رعایت مقررات آن کشورها و رعایت اختیارات حاکمیتی بلامانع است.

ب) تعرفه و شرایط خدمات متقابل

تعرفه قبول، مبادله، حمل و توزیع مرسولات و شرایط آن در خدمات متقابل بر مبنای توافق ارائه کنندگان خدمات پستی خواهد بود.

تبصره: تعرفه ارائه خدمات در شبکه های اصلی تجزیه و مبادلات که در اختیار دولت است توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و ابلاغ می شود.

9- نگهداری و پشتیبانی

دارنده پروانه بر اساس استانداردهای مرتبط که توسط سازمان ابلاغ می شود خدمات موضوع پروانه را ارائه می کند. برای این منظور دارنده پروانه باید همواره دارای ساز وکاری کارآمد برای بروزرسانی، نگهداری و پشتیبانی شبکه موضوع پروانه باشد و تجهیزات لازم برای این منظور شامل سخت افزار و نرم افزار را دارا باشد. تاکید می شود که مسئولیت نگهداری و پشتیبانی کلیه نقاط شبکه موجود با خدمات موجود ( در تاریخ لازم الاجراء شدن پروانه ) موضوع پروانه به عهده دارنده پروانه از طرف دولت یا سازمان نمی شود. ( USO ) است و مشمول پرداخت هزینه خدمات اجباری عمومی توسط سازمان پس از تاریخ USO در نقاط جدید مشمول ( USO) تبصره: درصورت تکلیف به ارائه خدمات اجباری عمومی لازم الاجرا شدن پروانه، نسبت به پرداخت هزینه های ارائه خدمات در این نقاط، اقدام خواهد شد.

10- دفاع ملی و امنیت عمومی

دارنده پروانه باید برای رعایت مقتضیات دفاع ملی و امنیت عمومی و اعمال اختیارات دستگاه های قضائی، وزارت اطلاعات و سایر مراجع قانونی، کلیه تدابیر لازم را اتخاذ و تسهیلات لازم را ایجاد کند. به این منظور کلیه موارد موردنیاز مراجع مذکورکه به دارنده پروانه ابلاغ می شود، بدون هیچگونه ادعائیتوسط دارنده پروانه لازمالاجراست. تاکید می شود که این موارد بصورت یکسان برای کلیه دارندگان پروانه در موارد مشابه ابلاغ می شود.

11- تعرفه خدمات

در اعمال تعرفه خدمات، دارنده پروانه باید اصول و محدودیت های زیر را دقیقاً رعایت کند:

الف) تعرفه های هر خدمتی میتواند تا سقف تعرفه های مصوب باشد و هر گونه تغییر در تعرفه های مذکور باید به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برسد.

تبصره 1: سقف تعرفه ها با هدف حمایت از مصرف کننده میتواند توسط سازمان و پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد تعدیل قرار گیرد.

تبصره 2: در مواقع ضروری حسب تشخیصسازمان کف تعرفهها نیز تعیین و پساز تصویب کمیسیون ابلاغ خواهدشد.

ب) تعرفه خدمات ارزش افزوده و یا هرگونه خدمات جدید در چارچوب پروانه بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد بود.

ج) دارنده پروانه در چارچوب بندهای فوق باید تعرفه های خدمات جدید خود را به همراه توجیهات فنی و اقتصادی، به سازمان پیشنهاد و پس از تائید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اعمال کند.

تبصره : دارنده پروانه می تواند در سقف تعرفه های مصوب نسبت به ارائه خدمات اختصاصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام کند. تعرفه ارائه خدمات اختصاصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس توافق طرفین خواهد بود و در صورت عدم توافق، ملاک تصمیم سازمان است.

12- تعرفه های تشویقی

دارنده پروانه در هر سال حداکثر می تواند هشت بار نسبت به ارائه و اجرای تعرفه های تشویقی اقدام کند. تعرفه های تشویقی به مدت حداکثر سه ماه اعتبار خواهد داشت .

تعرفه های تشویقی باید حداقل پانزده روز قبل از اعمال و عملیاتی شدن، به اطلاع سازمان برسد.

13- استانداردها و کیفیت سطح خدمات

دارنده پروانه مکلف به رعایت دقیق استاندارها و پارامترهای کیفیت ارائه خدمات پستی، مطابق با مصوبات و ابلاغیه های سازمان می باشد.

14- الزامات محلی

الف) رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 12 اسفند 1375 مجلس شورای اسلامی.

ب) مدیریت فنی و پشتیبانی باید ایرانی باشد.

ج) اجرای کلیه تصمیمات هیأت مدیره و مجامع عمومی شرکت مشروط به موافقت حداقل پنجاه درصد ( 50 %) سهامداران ایرانی است.

د) سهام طرف های خارجی نباید از چهل و نه درصد ( 49 %) سهام کل دارای حق رای شرکت بیشتر باشد.

15- مبالغ و تعهدات سالانه

دارنده پروانه باید مبالغ ذیل را بمأخذ سالانه (سال قراردادی) به سازمان پرداخت کند:

الف)هزینه خدمات اجباری عمومی (USO) به میزان یک درصد ( 1%) از درآمد سال قراردادی قبل، بابت هر سال قراردادی.

تبصره 1: هزینه های ارائه خدمات اجباری عمومی (USO) توسط دارنده پروانه، طبق قرارداد و پس از تائید کار انجام شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دارنده پروانه پرداخت می شود.

تبصره 2: در صورتیکه در خصوص انجام تعهدات خدمات اجباری عمومی رویه دیگری توسط کمیسیون به (USO) تصویب برسد و به دارنده پروانه ابلاغ شود، رویه مصوب جایگزین بند الف و تبصره یک فوق خواهد شد.

ب) حق سازمان به میزان بیست و پنج صدم درصد(0/25 %) از درآمد سال قراردادی قبل، بابت هرسال قراردادی

16- نحوه پرداخت مبالغ سالانه

به جز در موردی که در قوانین یا مقررات به نحو دیگری تعیین شده باشد ، مبالغ پرداخت سالانه مندرج در بند 15 باید در چهار قسط مساوی ، هرسه ( 3 ) ماه یکبار حداکثر در آخرین روز از دوره سه ماهه جاری در آن زمان پرداخت شود.

17- مبلغ تسهیم درآمد

مبلغ تسهیم درآمد برای هر سال شمسی با اعمال درصد زیر از تسهیم درآمد، محاسبه و توسط دارنده پروانه به سازمان پرداخت خواهد شد.

سه درصد ( 3 %) از درآمد دارنده پروانه در مورد همان سال شمسی.

تبصره: درصورت افزایش تعرفه خدمات پستی، حق السهم درآمد به نسبت مستقیم و تا سقف بیست درصد( 20 %) اضافه خواهدشد. خدمات پستی مشمول این تبصره توسط سازمان مشخص و پس از تصویب کمیسیون به دارنده پروانه ابلاغ خواهد شد.

18- مبلغ تضمین شده تسهیم درآمد

مبالغ تضمین شده تسهیم درآمد بابت هر سال شمسی بر اساس هشتاد درصد( 80 %) تسهیم درآمد پیش بینی شده در هر سال به مبلغ چهل هشت میلیاردریال است.

19- نحوه پرداخت مبلغ تسهیم درآمد

الف) مبالغ تعیین شده بر اساس بند 18 فوق باید در چهار قسط مساوی و در پایان هرسه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن پروانه توسط دارنده پروانه به سازمان پرداخت شود.

ب) در صورتی که مبالغ تسهیم درآمد بیشتر از مبالغ تضمین شده باشد، دارنده پروانه باید ظرف مدت دو ماه بعد از پایان هر سال قراردادی، باقیمانده آن را به سازمان پرداخت کند.

20- مبلغ حق امتیاز صدور پروانه

مبلغ حق امتیاز صدور پروانه برابر پنجاه میلیارد تعیین می شود که در زمان صدور پروانه توسط دارنده پروانه، به سازمان پرداخت خواهد شد.

21- پرداخت مبالغ

کلیه پرداخت ها به جز مبلغ حق امتیاز که در زمان صدور پروانه پرداخت می شود از تاریخ واگذاری پنجاه به اضافه یک سهم مدیریتی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به بخش غیر دولتی، انجام خواهد شد.

22- جبران خسارت نقض تعهدات اجرا و توسعه

چنانچه سازمان تشخیص دهد که دارنده پروانه تعهدات را ایفا نکرده است، و قصور خود را ظرف مدت سه ( 3) ماه از تاریخ اخطار سازمان در این مورد جبران ننموده باشد, مکلف به پرداخت خسارت تا سقف ده میلیارد ریال در هر مورد خواهد بود که از سوی سازمان تعیین و پس از تصویب کمیسیون ابلاغ می شود.

23- پدافند غیرعامل و ارتباطات اضطراری

الف ) رعایت مقتضیات پیوست پدافند غیرعامل که توسط سازمان به دارنده پروانه ابلاغ می شود الزامی بوده و دارنده پروانه موظف است کلیه تدابیر لازم را جهت پیاده سازی آن فراهم آورد .

ب ) دارنده پروانه موظف است که ارتباطات اضطراری مراکز امدادی , انتظامی , اورژانس , امنیتی و ... را درمواقع بحران و حوادث غیر مترقبه با تشخیص مراجع ذیصلاح و اعلام سازمان تحت هر شرایطی فراهم کند.

24- ملاحظات فرهنگی

رعایت مقررات و ضوابط فرهنگی و آئین نامه های مرتبط در ارائه خدمات که توسط سازمان به دارنده پروانه ابلاغ می شود، الزامیست.

  • ۸۹/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">