ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

متن کامل نامه نمایندگان مجلس جهت توسعه IT

| يكشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۸۴، ۰۲:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

ITanalyze.ir - ‌چندی پیش نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار توجه بیشتر دولت به جایگاه نرم‌افزارهای رایانه‌‌ای کشور شدند. این نامه با محور توجه به کاربردهای نرم افزارهای متن باز در دستگاه های دولتی تنظیم شده است . با توجه به اهمیت موضوع متن کامل این نامه به شرح ذیل است :

برادر مکرم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد زید عزّه العالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم و رحمته ا... و برکاته

ضمن تبریک ماه مبارک رمضان بویژه میلاد مسعود مولود این ماه کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)، همانگونه که مستحضرید امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین زیر ساختهای توسعه در کشورهای دنیا شناخته شده است. رشد روزافزون این فناوری در کشورهای توسعه یافته، شکاف دیجیتال بین این کشورها و کشورهای در حال توسعه را زیادتر می‌کند. کشورهای غربی به ویژه آمریکا تولید بیشتر ابزارهای فناوری اطلاعات به ویژه محتوای نرم‌افزارها را در اختیار دارند و از آنها به عنوان ابزاری برای سلطه خود بر این دنیای نوین و آیندة آن استفاده می‌کنند.

یکی از حوزه‌هایی که در رشد فناوری اطلاعات در دنیا تاثیر بسزایی داشته، مقوله نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز است. جنبش نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز پس از 20 سال تلاش برای آزادی نرم‌افزار در سراسر دنیا امروزه به رشد و بالندگی رسیده است و باعث پیشرفت و تحولی عمیق در حوزه فناوری اطلاعات شده است. در یک بیان ساده، نرم‌افزار آزاد، نرم‌افزاری است که امکان استفاده از نرم‌افزار، دسترسی به کد منبع آن و قابلیت تکثیر مجاز و قانونی بدون پرداخت هزینه و ایجاد تغییرات در نرم‌افزار و انتشار مجدد آن را فراهم می‌کند.

از زمانی که کشورهای اتحادیه اروپایی، چین، ژاپن، برزیل، آرژانتین، پرو، آفریقای جنوبی و حتی افغانستان برنامه‌های مدونی برای بکارگیری و توسعه این نرم‌افزارها برای نیل به اهداف فوق اعلام کردند، کسانی که به این نرم‌افزارها به دیدة تردید می‌نگریستند، پی به اهمیت آن در سیاست‌گذاری توسعه فناوری اطلاعات در کشورها بردند. این‌گونه سیاست‌گذاری نیازمند همکاری و هماهنگی ارکان مختلف دولت در راستای تحقق آنهاست.

در ایران نیز این حرکت جهانی در قالب طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز (گنو/لینوکس فارسی) از حدود سه سال قبل با همکاری بخش دانشگاه و سیاست‌گذاران فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تولید جایگزین نرم‌افزارهای مهم و کاربردی داخل کشور بر مبنای بومی‌سازی نرم‌افزار آزاد و ایجاد تنوع نرم‌افزاری شروع شده است. این طرح بسترساز تولید سامانه عامل ملی کشور است که می‌تواند به خوبی به عنوان جایگزین سامانه‌‌عامل ویندوز استفاده شود که این تلاش در جهت استقلال و خودکفایی کشور در صنعت نرم‌افزار قابل تقدیر است.

در این راستا سامانه عامل و نرم‌افزارهای کاربردی، زیربنای فنی توسعه فناوری اطلاعات در کشور هستند که امنیت اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز کشور وابسته به آنها است و عدم توجه به‌موقع به این مقوله مشکلات زیر را برای کشور به‌همراه خواهد داشت:

1. مسایل امنیتی: عدم اطلاع از چگونگی کارکرد نرم‌افزارهای آمریکایی برای حفظ امنیت اطلاعات به عنوان یکی از عوامل ایجاد نگرانی مطرح است و هیچ ضمانتی برای امن بودن و عدم وجود کانالهای مخفی افشا یا خرابکاری اطلاعات در این نرم‌افزارها برای استفاده در سامانه‌‌های حیاتی کشور وجود ندارد.

2. مسایل ‌اقتصادی: ایران در صورت الحاق نهایی به سازمان تجارت جهانی (WTO) مجبور به پرداخت هزینه‌های استفاده از نرم‌افزارهای آمریکایی است. در صورتی که هزینه نرم‌افزارهای مورد استفاده یک رایانه در کشور را حداقل مبلغ یعنی 500 دلار فرض کنیم با در نظر گرفتن حدود 5 میلیون رایانه در کشور (در مقطع کنونی) مجبور به پرداخت 5/2 میلیارد دلار برای هزینه‌های اولیه استفاده از نرم‌افزارها در رایانه‌ها برای یکسال هستیم که علاوه بر این مواردی چون هزینه‌های بروز رسانی سالیانه نیز باید اضافه کرد. مهمتر آنکه بر اساس برنامه چهارم توسعه سرمایه گذاری قابل توجهی در سمت خادم برای محقق شدن دولت الکترونیک انجام خواهد شد. در این راستا اگر ما بخواهیم فقط500 مجوز اوراکل (یک نرم‌افزار پایگاه داده) و ابزارهای جانبی خریداری کنیم، با در نظر گرفتن هزینه 200 هزار دلار برای استفاده هر مجوز سالانه، مبلغ حدودی 100 میلیارد تومان تنها برای خرید این نرم‌افزار از کشور خارج می‌شود.

3. وابستگی: اکثر نرم‌افزارهای اختصاصی توسط شرکتهای آمریکایی تولید می‌شوند که در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی چون تحریم آمریکا علیه ایران، عدم پشتیبانی طرف شرکت اصلی نرم‌افزار اختصاصی به علت تحریم می‌تواند به عنوان ابزاری جهت قراردادن ایران در تنگناهای سیاسی استفاده شود و مشکلات اساسی را برای سامانه‌های الکترونیکی در همه بخشهای حیاتی کشور مانند بانکها ایجاد کند. سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز در کشور، امکان پرهیز از قفل شدن بکارگیری شرکتهای خصوصی خارجی و جلوگیری از انحصار و مونوپولی آنها را فراهم می‌کند.
بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکلات فوق الذکر در آینده راه‌کارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

▪ در نظر گرفتن جایگاه این نرم‌افزارها در مصوبات دولت در برنامه چهارم توسعه و چشم‌انداز بیست ساله کشور

▪ بازبینی در برنامه‌ریزی نظام آموزشی کشور در حوزه آموزش رایانه در سطوح متوسطه، فنی‌حرفه‌ای و دانشگاه و لزوم توجه به یادگیری نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز

▪ آموزش کارکنان دولت و اعطای امتیاز به افرادی که دوره‌های آموزشی این نرم‌افزارها را بگذرانند مانند دوره گنو/لینوکس فارسی

▪ تهیه و ابلاغ بخشنامه برای جایگزینی سامانه عامل لینوکس به‌جای ویندوز در سمت خادم به کلیه دستگاه‌های دولتی در طرحهای جدید و طرحهای قبلی (به شرطی که موجب اختلال در عملکرد سازمان نشود)

▪ تشویق دستگاه‌های دولتی به‌استفاده از این نرم‌افزارها با راه‌کارهایی مانند ‌افزایش درصد بودجه تخصیص‌یافته

▪ اعطای امتیازهای ویژه برای شرکتهایی که در حوزه نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز محصول تولید کرده و یا سخت‌افزار سازگار با این نرم‌افزارها را ارائه می‌دهند مانند تخفیفهای مالیاتی و جوایز صادرات و بهره‌وری

▪ تدوین برنامه‌هایی جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در این حوزه

در این راستا ضروری است دولت محترم به جهت پیشنهادهای مطرح شده برنامه‌ریزی جدی در وزارتخانه‌های آموزش پرورش، علوم تحقیقات فناوری، فناوری اطلاعات ارتباطات و سایر دستگاه‌های دولتی انجام دهد. به علاوه با توجه به جدید بودن این موضوع، مبنای حقوقی استفاده از این گونه نرم‌افزارها نیاز به توسعه و تدوین لوایح قانونی دارد که انشاا... با ارائه این لوایح توسط دولت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

در پایان علاقه‌مند به شرکت در جلسه کارشناسی و یا اطلاع از استدلال رد این طرح هستم. درخواست توفیق از باری‌تعالی برای شما و دیگر سخت‌کوشان دولت محترم را دارد.

امید است با عنایات جناب‌عالی و همکاری مجلس بستر خودکفایی سیاسی-اقتصادی-اجتماعی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات میهن اسلامی فراهم گردد.

  • ۸۴/۰۸/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">