ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مثبت و منفی وزیر پیشنهادی

| سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۴ ق.ظ | ۱ نظر

امیر حسین سعیدی نایینی - باخبر شدیم جوانی برومند که مراتب ترقی را با هوشی سرشار و پشتکاری خستگی ناپذیر بطور جهشی پشت سر گذاشته است، هم اکنون منتظر است تا بر مسند بالاترتکیه زند و سکان هدایت یکی از حساس‌ترین و مهمترین وزارتخانه‌ها را یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در دست گیرد.

پیشاپیش برایش آرزوی سلامت و موفقیت داریم و امید است تا با اتکا به لطف حضرت حق، حق مطلب را بجا آورد و آرزوی متخصصین متعهد را که سال‌هاست از اهمیت و نقش این فناوری برای ایجاد شفافیت و تحقق بسیاری از اهداف نظام می‌گویند جامعه عمل بپوشاند.

جا دارد از شجاعت و شهامت ریاست محترم جمهور برای عمل به شعار جوانگرایی تشکر نماییم. آشنایی حقیر با ایشان در حد تعریف و تمجیدهایی از هوش و ذکاوت و خوش فکری و تخصص بالای ایشان از عده‌ای و همچنین شنیدن نکاتی منفی چون بی‌تجربگی و جوانی و سابقه کار امنیتی و برجسته بودن سابقه CT نسبت به IT در ایشان به‌عنوان نکاتی منفی از دیگران است.

مسلم است که افرادی چون حقیر که از جوانی منتظر انجام تغییراتی از طرف وزرایی به سن هم اکنون خود بوده است و تغییری بزرگ بجز تغییر اسم وزارتخانه را ندیده است و چشمش برای دیدن فردی که قدرت و شهامت تغییر را دارد به در آن وزارتخانه خشک شده است، آمدن چنین فردی مبارک است و امید داریم که خداوند این بار امیدمان را نا امید نکند.

لیکن از آنجا که موفقیت ایشان موفقیت همه است، با جان و دل اعلام امادگی می‌کنیم که حاضریم با افتخار هر آنچه در توان داریم در طبق اخلاص تقدیم کنیم. اما از انجا که شرط رفاقت صداقت است لازم است آنچه بنظر می‌رسد درست یا غلط بیان شود.

حقیر را عقیده بر آن است که بعضی از صفات که در تایید ایشان بیان می‌شود می‌تواند همانند چاقویی دو لبه باشند یعنی هم مفیدندو هم مضر. مثلا جوانی و هوش و تخصص بالای ایشان.

اگر از نیروی جوانی خود استفاده نمایند که هوشیارانه به حرف‌ها و درد‌ها و خواسته‌ها گوش فرا دهند و با تخصص خود بهترین را انتخاب و انجام دهند، بلا شک این صفات مثبت بوده و همه را به تحقق آرمان‌ها نزدیک‌تر می‌سازد و اما اگر با تکیه به نیروی جوانی خود قصد کنند که یک تنه به جنگ مشکلات روند و چون با هوش هستند به نظر و گفته دیگران بی توجهی نمایند و چون تخصصی دارند سرگرم کارهای تخصصی و فنی مورد علاقه شده و خدای ناکرده از رسالت مهم خود غافل شوند بلاشک این امتیازات مانعی برای ایشان خواهد بود. و نگرانی زمانی به اوج خود می‌رسد که تخصص ایشان در ارتباطات است و بیم ادامه راه توجه به ارتباطات و بی‌توجهی به فناوری اطلاعات خدای ناکرده ادامه یابد البته از آنجاکه دانش ایشان به روز است امید بسیار است که باتمرکز بر بکارگیری و توسعه فناوری اطلاعات بسیاری از ناهنجاری‌ها را که باعث کندی کارها و عدم شفافیت شده و هزینه‌ای سنگین مادی و معنوی در بر داشته است را کنار زنند.

خلاصه، این صفات برجسته ایشان هم عامل رستگاری است هم خدای ناکرده می‌تواند غرور و تکبر ایجاد کند که سابقه ایشان نشان می‌دهد که در مسوولیت‌های گذشته رستگار بوده‌اند که به اینجا رسیده‌اند و این بار نیز چنین خواهد شد.

و اما هستند افرادی که جوانی ایشان را نشانه بی تجربگی دانسته و مدعی هستند که شخصی با این سن و سال نمی‌تواند از پختگی لازم برای اداره امور برخوردار باشد که البته شاید این حرف درست باشد ولی معمولا این افراد از تغییرات دنیای امروز در این فناوری غافل بوده و نمی‌دانند پهلوانان این حرفه از پیران نبوده و جوانان میدان دارند.

البته برای رفع این نقیصه توصیه می‌شود که از مشاورین سالخورده استفاده نمایند تا هر آنچه آنها می‌گویند با دقت گوش داده سپس بر عکسش را انجام دهند تا سریع‌تر به سر منزل مقصود رسند. ضعف دیگری که در این روزها از ایشان بیان می‌شود سابقه کار ایشان در مسوولیت‌های امنیتی است.

بنظر حقیر این نه تنها ضعف نبوده بلکه می‌تواند از نکات مثبت باشد زیرا همه می‌دانند که حفظ امنیت برای هر دولت و ملتی از اوجب واجبات است و مسوول وزارت فاوا باید مورد اعتماد دستگاه‌های ذیربط امنیتی باشد و از آن مهمتر این مسوول باید بخوبی حساسیت‌های آنها را درک کند تا تعامل و تفاهم در اسرع وقت انجام و عدم درک موجب وقفه در امور نشود.

تنها در صورتی این سابقه مثبت، منفی می‌شود که ایشان قصد کنند همکاران سابق خود را بر اداره امور این وزارتخانه بگمارند که ممکن است بر فاصله‌های موجود برای تعامل با بخش خصوصی و مردم بیفزاید.

البته امنیت اقتصادی که شفافیت در انجام معاملات و سلامت در رقابت را به ارمغان آورد با منافع بعضی‌ها سازکار نیست و طبیعی است که اعتراضاتی نمایند و بسیار جای تاسف دارد، صدای اینان از فریاد حق طلبانی که برای اعتلای نظام فریاد می‌زنند بهتر و پر طنین تر شنیده می‌شود.

وزیر را باید‌ها و نباید‌هایی است که انشاالله در تعاملات آتی بین ایشان و بخش خصوصی بطور حضوری یا از طریق مطبوعات باید رد و بدل شود و نباید از این امر بسیار مهم غافل شد.

از آنجا که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمامی ‌شئون زندگی بشر امروز سایه انداخته است و یکی از عوامل اصلی توسعه و پیشرفت کشورهای مترقی بوده و هست، در صورت درخشش ایشان در این سمت می‌توان از حالا امیدوار بود که وزیر جوان ما رییس جمهور جوان ما در چهار سال آتی خواهد بود و این فکر نه تنها کاملا شدنی است بلکه بنظر حقیر شاخصه ای از موفقیت یا عدم موفقیت ایشان است.

زیرا حل بسیاری از معضلات کشور چون فساد رایج بیکاری تورم و ... همگی در گروی بکارگیری و توسعه صحیح فاواست و چنانچه ایشان موفق شود این قدرت بالقوه فاوا را به رخ ملت کشد و آنهارا از شر بروکراسی پیچیده، فساد رایج، آلودگی هوا و ... نجات دهد بلاشک ملت شریف نیز او را با بالاترین رای برخواهد گزید.

*رییس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

منبع:(عصر ارتباط)

نظرات  (۱)

  • مهندس رضا عباسی
  • سلام
    به ما هم سر بزنید
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">