ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مجلس و دولت تکلیف آنتن‌های BTS را مشخص کنند

| دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

کاوه درفشانی - مساله اختلاف بین شهرداری و اپراتورهای موبایل برای نصب آنتن‌های BTS این روزها وارد فاز جدیدی شده که به هیچ وجه در جهت منافع ملی نیست.

طی چند سال گذشته از یک سو همواره اپراتورهای موبایل برای ارتقا و بهبود آنتن‌دهی موبایل نیازمند نصب آنتن‌های BTS بیشتر بوده‌اند و از سوی دیگر برخی شهرداری‌ها به ویژه شرکت وابسته به شهرداری تهران به دلایلی از جمله سلامت کاربران و جلوگیری از تبدیل شهر به جنگل این آنتن‌ها مانع شده‌اند.

این در حالی هست که نهادهای متولی تایید سلامت این آنتن‌ها از جمله سازمان انرژی اتمی بارها مضرنبودن آنها را تایید کرده‌اند. نتیجه این اختلاف نظرها که مبنای آن به درستی مشخص نیست کار را به جایی رسانده که حالا یکی از نمایندگان مجلس برای جلوگیری از برخورد شخصی و حزبی شهرداری‌ها خواستار قانونمند شدن این موضوع شده است. این در حالیست که با توجه به سرعت تحولات در عرصه ارتباطات و عقب‌ماندگی کشور از مزایای استفاده از فناوری‌های نوین، نیاز به تسریع در ارایه این خدمات را دو چندان کرده است. اما در چنین شرایطی مدیر عامل همراه اول به تازگی اعلام کرده بیش از 200سایت این اپراتور در سه سال اخیر در انتظار اجازه‌ شهرداری در انبار خاک می‌خورند. وی پیش از این نیز گفته بود ما در جاده‌ها باید نگران سارقان و در برخی شهرها مراقب ممانعت شهرداری‌ها باشیم.

اما فارغ از این جنجال‌ها و مشکلات قدیمی شهرداری و اپراتورها که به ویژه در دو سال اخیر در پایتخت کشور شدت نیز گرفته است، در هفته‌ای که گذشت بار دیگر جمع‌آوری یک دکل  BTSهمراه اول در منطقه اختیاریه تهران خبرساز شد تا بازهم آژیر اختلافات تمام‌نشدنی شهرداری تهران با اپراتورها به صدا درآید.

آنطور که در خبرها آمده عوامل شهرداری منطقه یک بعد از استقرار در یکی از خیابان‌های اختیاریه با استفاده از جرثقیل این آنتن را پایین کشیدند.

عوامل شهرداری منطقه یک، دلیل جمع‌آوری این تجهیزات را درخواست ساکنان محلی عنوان کرده و جدا از همراه داشتن نیروی انتظامی مستقر در محل، حکم قاضی پرونده را نیز در دست داشتند. اتفاقی که واکنش‌ها منفی زیادی در رسانه‌ها به دنبال داشت.

 

لزوم ورود دولت و مجلس به موضوع

در طول سال‌های اخیر مسوولان رگولاتوری و وزارت ارتباطات با تاکید بر لزوم توسعه نسل‌های جدید موبایل و لزوم بهبود کیفیت اپراتورها، اپراتورهای موبایل را تحت فشار گذاشته‌اند که خدمات بهتری ارایه دهند. اما حالا که اپراتورها در راه توسعه خود به مانع شهرداری برخورد کرده‌اند، این وزارتخانه فعلا سکوت کرده است و ترجیح داده به شکل مستقیم وارد موضوع نشود.

این در حالی است که هیات دولت شهریور ماه گذشته از وزارت ارتباطات خواسته بود مکان‌یابی دکل‌های مخابراتی را انجام دهد اما با گذشت بیش از یک ماه از این صحبت‌های هیات دولت هنوز هم اطلاعاتی از کم و کیف اجرای این مصوبه در دست نیست تا در بر همان پاشنه سابق بچرخد.

در این مدت اما گویا نمایندگان مجلس نیز نسبت به این مشکل و رویه در پیش گرفته شده از سوی برخی شهرداران حساس‌تر شده و یکی از نمایندگان پیشنهاد داده است تا با ارایه طرح یا لایحه‌ای در مجلس اجازه نصب آنتن‌هایBTS به قانون تبدیل شود تا دیگر توسعه ارتباطی در کشور به بهانه‌های شخصی و یا حزبی به خطر نیافتد.

این نماینده گفته: "شهرداری‌ها اختیارات و قدرت‌های قانونی خاص خود را دارند ولی نباید از چارچوب قانونی خود خارج شوند با این حال به نظر می‌رسد با سخت‌گیری در نصب آنتن‌های BTS در حال خروج از چارچوب خود هستند که باید نمایندگان و سازمان تنظیم و مقررات به عنوان ناظر بر فعالیت‌های اپراتورها وارد عمل شده و مشکلات موجود بر سر راه توسعه تلفن همراه را رفع کنند."

رییس کمیته مخابرات مجلس در گفت‌وگو با یک خبرگزاری همچنین گفته: شهرداری و شورای شهر ظاهرا با اقدامی غیرعقلانی به‌دنبال جمع‌آوری موبایل در تهران هستند که پیشنهاد می‌کنم دنبال راه‌حل مناسب‌تری باشند.

 

کشور و مردم متضرر اصلی اختلاف‌ها

اما در دعوای بین شهرداری و اپراتورها هر کدام که محق یا گناهکار باشند دود آتش اختلاف طولانی مدتی که به پا کرده‌اند به چشم کشور و مردم می‌رود. اگر موضوع درگیری در ابتدا مساله‌ای پیش پا افتاده و بین سازمانی قلمداد می‌شد بعد از جمع کردن دکل منطقه گیشا در سال گذشته و  قطع شدن چند روزه آنتن موبایل در این منطقه و سپس جمع کردن دکل منطقه اختیاریه و اختلال در خطوط همراه این منطقه مساله هر روز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و جدی‌تر شده است. به علاوه همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم به تازگی دامنه این اختلافات به شهرهای دیگر کشور هم کشیده شده و حالا شهرداری اصفهان هم از اپراتورها خواسته برای مذاکره به این سازمان مراجعه کنند.

این که یک مساله فنی‌کارشناسی باید با مذاکره و بر اساس قواعد نانوشته و شهر به شهر حل شود اندکی تامل برانگیز است و لزوم تسریع ورود دولت و مجلس به این مساله را دو چندان می‌کند.(منبع:عصرارتباط)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">