ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراسم معارفه دکتر فرقانی به عنوان معاون وزیر و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و دکتر مومن‌بالله به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و مهندس حکیم‌جوادی به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش (ایسنا)، مهندس عبدالمجید ریاضی - معاون پیشین و فن‌آوری اطلاعات - در ابتدای مراسم تودیع خود با بیان اینکه در حوزه‌های مختلفی که فعالیت می‌کردم، مشکلات و چالش‌های فراوانی داشتیم اظهار کرد: من در سه قسمت معاونت فن‌آوری اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی فن‌آوری اطلاعات و مجری طرح‌های تملک و دارایی وزارتخانه مشغول فعالیت بودم که در حوزه اعتبارات طرح‌های تملک و دارایی در سال 84 که اعتبارش 600 میلیون تومان بود، در سال 85 به 17 میلیارد تومان یعنی حدود 30 برابر رشد کرد که با نیروی کم ولی علاقه‌مند در حوزه‌ها، برنامه‌هایی را انجام دادیم.

ریاضی در ادامه گزارشی از عملکردها، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف و طی سال‌های گذشته انجام داده بود ارایه داد.

وی گفت: پیشنهاد تشکیل سازمان IT را در سال 85 به وزیر وقت ارتباطات ارایه دادیم و بعد از جلب موافقت ایشان برای ایجاد این سازمان با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و سرانجام امروز شاهدیم که شرکت فن‌آوری اطلاعات به سازمان تبدیل شده چون مشکلاتی برای ایجاد سازمان وجود داشت که ما پیشنهاد دادیم شرکتی که به عنوان فن‌آوری اطلاعات است به سازمان فن‌آوری اطلاعات تبدیل شود.

او ادامه داد: تدوین لایه نظام مهندسی فن‌آوری اطلاعات کشور نیز از دیگر کارهای ما بود که آن را به دولت ارایه دادیم و تصویب شد و امیدواریم به مجلس نیز رفته و آن جا هم تصویب شود.

وی سامانه مدیریت IT، تدوین سامانه مدیریت کسب و کار، تدوین دستورالعمل اجرای وب سایت‌ها و موارد دیگر را از دیگر کارهای انجام شده و یا در حال انجام برشمرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه سخنرانی ریاضی، کوتاه بودن زمان به وی اعلام شد که او هم گفت: تودیع و معارفه بنده به عنوان معاونت IT انجام نشد، از طرفی معارفه بنده هم به عنوان دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات و هم‌چنین تودیع در این سمت هم انجام نشد، بنابراین انتظارم این است چند دقیقه به من فرصت بدهند تا مطالبم را که بسیار مفید است، عرضه کنم و این را از وزیر ارتباطات می خواهم و آن را حق مسلم خود می‌دانم.

ریاضی با بیان این صحبت‌ها به سخنان خود ادامه داد و به شبکه ملی اینترنت که به اسم شبکه ملی اطلاعات در قانون برنامه پنجم عنوان شده اشاره کرد و پروژه‌ها و فعالیت‌های دیگری که انجام شده را نیز اعلام کرد.

وی تعریف و تعیین پروژه‌های پژوهشی در رشته‌های فن‌آوری اطلاعات و ابلاغ آن به وزارت علوم، تشکیل شورای عالی IT دستگاه‌ها و استان‌ها، کارت هوشمند سوخت را از دیگر موارد دانست و گفت: کل قرارداد کارت هوشمند سوخت یکساله بود که حدود یکسال نیز برروی زمین مانده بود که پس از آنکه این موضوع به وزارت ارتباطات تکلیف شد و بعد از آن به دبیرخانه ارجاع شد، شش ماه وقت دبیرخانه را گذاشتیم تا این موضوع را سرو سامان بدهیم و آن را نیز به انجام رساندیم.

ریاضی توسعه بانکداری الکترونیکی که در طول پنج سال در این رابطه تحولات زیادی صورت گرفت، پرداخت‌ها و تجارت الکترونیکی شکل گرفته و هم چنین تجارت الکترونیکی را از دیگر موارد انجام شده دانست و اظهار کرد: تجارت الکترونیکی البته آن بخشی که خارج از وزارت بازرگانی است، کارهای خوبی را انجام دادیم که در سال 87 مبلغ 600 میلیارد تومان خودرو به صورت الکترونیکی فروخته شد و در زمینه شبکه ملی اینترنت نیز کتابی را تدوین کردیم و در شبکه علمی کشور نیز در تهران به صورت پایلوت اجرا شد و شبکه ملی اینترنت نیز در دو استان به صورت پایلوت اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید مهدیون که سخنران بعدی بود اظهار کرد: شرکت فن‌آوری اطلاعات از آن دسته شرکت‌هایی است که در سال 82 براساس مصوبه شورای عالی اداری آن زمان تشکیل شد و در سال 83 اساسنامه آن آمد و حوزه‌های فعالیتش شبکه بود.

در سال 85 با توجه به بحث واگذاری مخابرات به بخش خصوصی تصمیم گرفته شد که در سال86 این شرکت از شرکت مخابرات منفک شده و برروی وظایف جدیدش کار کند که این اتفاق از نگاه بیرونی خوشایند بود ولی از نگاه درونی بسیار سخت و دشوار بود.

او ادامه داد: که در این راستا ماموریت‌هایی را تعریف کردیم و از آن جمله ارایه گزارشی از وضعیت موجود و بررسی آن و وضعیت مطلوب، چالش‌هایی را که پیش رو داریم بود که یکی از آن‌ها چالش‌های هویتی است که باید ماموریت خودمان را در این فضا مشخص می‌کردیم و زمانی که این فضا و جایگاه نقش سازمان نیز برای ما تعیین و روشن شد، ماموریت دیگری که داشتیم تعریف نقش و شروع پروژه‌ها در فعالیت‌ها و سازهای جدیدی بود که این نیز انجام و به اتمام رسید.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش داشتیم که به سمت هوشمند کردن مدارس و الکترونیکی شدن آن‌ها پیش برویم، در کشور نیز چند استان پیشگام دولت الکترونیکی شدند که هر کدام از آن‌ها نمودی از وجوه مختلف دولت الکترونیکی پایلوت شده و تفاهم‌نامه‌ای نیز با جهاد کشاورزی برای توسعه فن‌آوری اطلاعات در آن حوزه داشتیم.

مهدیون ادامه داد: فعالیتی با بانک مرکزی پیرامون بحث شناخت موانع پرداخت الکترونیکی و راه کارها ارایه دادیم که منتظریم این موضوع در برنامه پنجم کلید بخورد.

وی اظهار کرد: در بحث اینترنت نیز مباحثی در زمینه آگاه‌سازی مردم از حقوقشان را انجام دادیم که یکی از آن‌ها بحث سنجش بود که در این زمینه کیفیت اینترنت سنجیده می‌شود تا در این زمینه کم‌فروشی صورت نگیرد و بقیه شاخص‌ها نیز در این زمینه برای کلید خوردن آماده است ولی هنوز پروایدرها آمادگی زیادی برای آن ندارند، بنابراین باید این آمادگی ایجاد شود که بقیه مباحث نیز در این زمینه اجرایی شوند؛ در حال حاضر نرم‌افزار سنجش اینترنت نیز بومی شده است.

او گفت: بحث بعدی شاخص‌های برنامه چهارم بود که در طول برنامه به آن کم بها داده شد و در حوزه میزبانی خدمات ایران دات آی آر که حدود 850 خدمت روی آن ارایه می‌شود، تفاهم نامه‌ای با ایران مردم دات آی آر داریم که این خدمات به صورت یکپارچه در اختیار مردم قرار بگیرد.

مهدیون با بیان این که فعالیت‌های جدید شکل گرفته ولی با توجه به فعالیت‌هایی که در آینده باید انجام شود، بسیار کم و کوچک است و می‌شود گفت هنوز هیچ کاری انجام نشده اظهار کرد: پیشنهاداتی به آقای حکیم جوادی دارم و آن این است که اول باید توجه داشت فرآیند تبدیل شرکت به سازمان نمونه قبلی ندارد، بنابراین پیچیدگی‌هایی دارد که باید در زمان کوتاه انجام شود و به اعتقاد من کم‌تر از شش هفته باید این کار انجام شود که برنامه چهارم به اتمام می‌رسد.

به گفته او بنابراین در این شش هفته باقی مانده باید از ظرفیت‌های این برنامه برای انجام کارها استفاده کرد. از طرفی فعالیت هایی که در حال انجام است نیز باید تکمیل شود.

او ادامه داد: هم چنین نیاز به ساختار و تشکیلاتی داریم که با روح بزرگی که برای سازمان تعریف شده، قالبش هم در همان میزان شکل بگیرد و بعد از آن معتقدم این سازمان قابلیت دارد که بتواند سالیانه یک هزار میلیارد تومان سرمایه را مدیریت کند که تشکیلات سازمان موجود جوابگو نیست و باید پیشرفت بیش‌تری کنیم و به جهش 10 برابری در زمان کوتاه مدت نیاز داریم که این سه سال مقدمه‌ای بود که خود را برای یک طوفانی بزرگ آماده کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر فرقانی - معاون وزیر و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت - اظهار کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت به همکاری و یکپارچگی و هماهنگی همه اعضا نیاز دارد و با توجه به این که ایران هجدهمین کشور دنیا از نظر وسعت است و در مرکز منطقه خاورمیانه و درمرکز اوراسیا قرار دارد، باید به این جایگاه توجه شود.

وی افزود: ما 74 میلیون نفر جمعیت داریم و از نظر تعداد کاربران اینترنت در منطقه رتبه دوم را بعد از ترکیه دارا هستیم و ایران بعد از پاکستان بیش‌ترین درصد رشد را در 10 سال اخیر داشته ولی از نظر میزان تامین پهنای باند در رتبه‌های آخر قرار داریم.

او با بیان این که با توجه به دسترسی که به آبهای آزاد داریم، موقعیت استراتژیکی منحصر به فردی را دارا هستیم و این موقعیت شرایط بالقوه‌ای را برای تبدیل ایران به خاک منطقه فراهم می‌کند گفت: ولی این بالقوه بودن باید به فعلیت تبدیل شود.

وی گفت: تا به حال برای ترانزیت پهنای باند در منطقه خاورمیانه و خاور دور از فیبر دریایی استفاده می‌کردیم زیرا نیاز به تملک و رعایت قوانینی وجود ندارد. بنابراین باید با همکاری یکدیگر به دنبال توسعه ارتباطات بین‌المللی برای سال‌های آتی باشیم.

وی ادامه داد: تا اوایل سال 2011، 5 پروژه مفید دریایی جدید به بهره‌برداری می‌رسد که اجرای این پروژه‌ها تحولاتی بزرگ در منطقه را ایجاد می‌کند و با توجه به طولانی بودن فیبرهای زیردریایی و سایر موارد باید اپراتورهای منطقه را وادار کرد به دنبال حل مشکلات خود از مسیرهای جایگزین باشند.

فرقانی با بیان این که آذربایجان و ترکیه سرمایه‌گذاری عظیمی را برای هاب مخابراتی منطقه شدن، انجام داده و آماده هستند که هاب شوند گفت: ایران بهترین موقعیت را برای هاب مخابراتی خاورمیانه دارد که باید با سیاست‌های مدیریتی صحیح به این مهم دست یابیم.

وی افزود: وقتی صحبت از سرعت، کیفیت و دقت می‌کنیم و زمانی که مباحث امنیت شبکه مطرح می‌شود، همه به کیفیت کار شرکت ارتباطات زیرساخت بستگی دارد و زمانی که بحثی از قیمت خدمات به مردم مطرح می‌شود، باز به زیرساخت مربوط است و موضوعات دیگر از جمله حفظ منافع ملی نیز به زیرساخت مربوط است و در اینجا قابل انجام و اعمال است.

به گفته او در گذشته کارهای خوبی انجام شده و برنامه‌های خوبی هم پیش‌بینی شده است ولی شرکت ارتباطات زیرساخت باید بتواند به سرعت پاسخگوی حجم عظیم تقاضاهای فعلی و آتی باشد.

وی تصریح کرد: سطح امنیت شبکه باید به سطح قابل قبولی برسد و نظارت خوبی باید انجام شود و ضوابط و مقررات و اعمال حاکمیت باید به خوبی صورت گیرد و باید به تعریف خوبی از همکاری و رقابت برسیم و به تسلط قانونی و علمی و حاکمیتی مورد انتظار دسترسی داشته باشیم.

او گفت: از نظر فرصت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور و مساله ارزآوری شرکت ارتباطات زیر ساخت باید از طرح‌های موجود حداکثر استفاده را بکند و لازم است نیازها و تقاضاهای موجود در سطح منطقه را شناسایی کرده، همچنین مشتریان تامین‌کنندگان مشخص و شناسایی کرده و مسیر حرکت در آینده را طراحی کنیم.

وی ادامه داد: غفلت از این موضوع منجر به از دست دادن فرصت می‌شود و از طرفی شرکت ارتباطات زیرساخت در کوتاه مدت باید بتواند از ظرفیت‌های موجود سایر وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت نیرو و یا نفت استفاده کند و لازم است در شرکت روندها نیز شناسایی و بررسی دقیقی برروی آن‌ها صورت بگیرد.

فرقانی گفت: تدوین و تنظیم آیین‌نامه جامع فن‌آوری اطلاعات و اعمال قوانین در مدیریت شبکه از امور مهمی است که در میان مدت باید به آن‌ها دست یابیم.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر سرمایه‌های انسانی است و داشتن نیروی انسانی با انگیزه باید مورد توجه قرار بگیرد و موضوع دیگر استفاده از توان بخش خصوصی و بومی سازی فن‌آوری اطلاعات است و اجرای همه برنامه‌ها در سایه یکپارچگی و تعامل در زیرساخت است.

به گزارش ایسنا، صمد مومن‌بالله هم در این مراسم در ابتدای سخنان خود با بیان این که پست و مقام ذاتی نیست بلکه امانتی است که نزد ما قرار می‌گیرد اظهار کرد: انتخاب فرقانی به عنوان رییس هیات مدیره زیرساخت انتخابی درست بود.

وی با اشاره به پروژه کور و سوپر کور شرکت زیرساخت گفت: این پروژه اردیبهشت‌ماه سال گذشته به نتیجه رسید و امسال نیز بخشی از آن زیر بار می‌رود.

او با اشاره به پروژه دیتاسنتر ملی که RFP آن حدود یکسال و نیم به طول انجامید گفت: این پروژه نیز از دیگر کارهای مهم در این حوزه محسوب می‌شود که باید به آن اهمیت داده شود.

مومن‌بالله با بیان این که تقویت تعامل مابین اپراتورها بسیار مهم محسوب می‌شود تاکید کرد: سیاست‌گذاری که در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت باید وجود داشته باشد با راهبری هیات مدیره به جاهای خوبی رسیده و کارهای خوبی نیز انجام شده است.
وی گفت: تمامی تصمیمات زیرساخت به صورت اجماع بوده و در این زمینه به قانون‌مداری و در نظر گرفتن قوانین و مقررات توجه زیادی شده است و تلاش در جهت انتخاب و ارتقای مدیران نیز صورت گرفته است.

او تصریح کرد: تجربه 22 ماهه به من آموخت که زیرساخت به جای سرعت و شتاب نیازمند استفاده از میان برهاست. هم چنین باید به سند باارزش چشم‌انداز 20 ساله به عنوان زیرساخت‌های بسیار مهم توجه کرد و حرکت از وضع موجود به آینده مطلوب باید به خوبی ترسیم شود.

وی با بیان این که باید استراتژی داشته باشیم که پایدار، اجرا شدنی و قابل دسترس باشد گفت: در یک جامعه دانش‌بنیان باید 4 موضوع مدنظر قرار گیرد که شامل نظام انگیزش اقتصادی، نوآوری، آموزش و زیرساخت‌های فاوا است که در این زمینه ایران رتبه 65/5 درصد، ترکیه 92/4 درصد، عربستان 23/6 و امارات 59/8 را به خود اختصاص داده‌اند که اگر بتوانیم خود را با شاخص‌های جهانی تطبیق دهیم باید برای ارتقای این درصدها برنامه‌ریزی و تلاش بیش‌تری صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا، حکیم جوادی که به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات منصوب شده است، اظهار کرد: امروز مصادف با سالروز شهادت بسیجی حسین فهمیده است که اگر بخواهیم ما نیز در حوزه فن‌آوری اطلاعات اقدامات جدی انجام دهیم جز با روحیه بسیجی نمی‌توانیم موفق شویم.

او ادامه داد: تعاملی جدی بین سازمان فن‌آوری اطلاعات و زیرساخت و معاونت وزارت راهبردی وجود دارد و برای تحقق برنامه‌ها نیاز است با زیرساخت‌هایی که تعریف شده سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت انجام و برآورده شود.

وی گفت: یکی از مطالبات مقام وزارت در ارتباط با IT نقش فن‌آوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی بود که کشورهای همسایه با سرعت به این حوزه نزدیک می‌شوند، چون یکی از شاخص‌های مهم خود را این موضوع قرار داده‌اند.

به گفته او در بخش صنعت بین 100 شرکت برتر کشور 31 درصد تولید ناخالص ملی در 4 حوزه خلاصه می‌شود که نفت 16 درصد تولید ناخالص ملی را انجام می‌دهد، حوزه خودرو 1/9 درصد، حوزه بیمه 4/3 درصد و بانکداری نیز از دیگر حوزه‌هایی است که بخش مهمی از تولید ناخالص ملی را برعهده دارد. باید به این حوزه‌ها توجه بیش‌تری شود و نقش IT در آن ها تقویت شود.

وی با تاکید بر این که دربحث امنیت در فضای تبادل اطلاعات قطعا کارهای زیادی داریم خاطر نشان کرد: حضور بخش خصوصی در این زمینه بسیار مهم است. بیش از 4 هزار بخش خصوصی در حوزه های مرتبط فعالیت دارند که باید به آن‌ها توجه شود که امیدواریم این نقش‌ها را در نمایشگاه الکامپ و با حضور پررنگ در این نمایشگاه نشان دهیم، بنابراین بدیهی است که حضور بخش خصوصی در این حوزه بسیار مهم و ارزشمند است و هم‌چنین حمایت از صنایع مهم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز باید مورد توجه قرار داده شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم لوح سپاس توسط وزیر ارتباطات به سعید مهدیون و عبدالمجید ریاضی داده شد و مراسم معارفه فرقانی، حکیم جوادی و صمد مومن‌بالله نیز انجام شد. البته در بین احکام حکم جدیدی به عنوان رییس مرکز فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات وزارت‌خانه به علی رستمی داده شد.

  • ۸۹/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">