ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراقب حواشی رجیستری هستید؟

| دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان قرار است از این هفته طرح رجیستری موبایل کلید زده شود.

از قرار معلوم ستادهایی برای ساماندهی این طرح در نظر گرفته شده‌اند و حالا کارشناسان منتظرند ببینند پس از طی این زمان طولانی و بررسی وسواسانه و انبوهی کار کارشناسی ویژه روی طرح رجیستری آیا این بار این طرح راه موفقیت را در پیش می‌گیرد یا خیر؟ اساسا بازاری که بیش از 95 درصد آن عملا از کنترل دولت خارج است و از طریق قاچاق تامین شده و می‌شود، چگونه و با چه تدابیری قرار است بعد از رجیستری تحت کنترل بماند و آیا سروسامان دادن این آشفته‌بازار به زودی مقدور خواهد بود یا مانند بسیاری از طرح‌های دیگر قرار است در نیمه راه به حال خود رها ‌شود؟

هرچند در ماه‌های اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا سعی در اطلاع‌رسانی بیشتر در این خصوص داشته‌ است اما واقعیت این است که اجرای چنین طرح‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز انبوهی از کلاهبرداری‌ها و تخلفات و گران‌فروشی‌ها شود با دعوت از چند رسانه انگشت‌شمار پوشش داده نمی‌شود و نیاز به اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌تر دارد. چه بسا انبوهی از مردم هنوز هم نمی‌دانند این طرح چیست و قرار است دقیقا چه اتفاقی بیفتد. لذا سوالات و ابهامات زیادی برایشان به وجود آمده است و در نتیجه عدم آگاهی و اشراف آنها به طرح رجیستری طبعا شایعاتی از جمله شوک به بازار و افزایش ناگهانی قیمت موبایل و اما و اگرهای بی‌پاسخ بسیاری ایجاد شده است که تا حدودی نیز قابل پیش‌بینی بود.

گفته می‌شود ۹۰ درصد از ۹ میلیون موبایل وارداتی کشور قاچاق است و عوارض ۱۵ درصدی آنها دریافت نمی‌شود که این موبایل‌ها جمعا چیزی حدود 625 میلیون دلار ضرر را برای دولت به همراه دارند و درآمد قاچاق تلفن‌همراه در کشور از مجموع بودجه دو وزارتخانه بیشتر است. بنابراین در این که طرح رجیستری موبایل به‌طور قطع باید اجرا شود هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما از سوی دیگر اوضاع نباید به گونه‌ای پیش رود که در نهایت هیچ نهادی مسوولیت کار را بر عهده نگیرد و سرانجام دود اجرایی نشدن یا ناقص اجرا شدن این طرح همچون بسیاری از طرح‌ها و تصمیم‌گیری‌های الکن دیگر به چشم مصرف‌کننده و کاربر نهایی برود.

  • ۹۶/۰۸/۰۱

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">