ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مراقب خبرهای جعلی باشید

| پنجشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۰۱:۱۰ ب.ظ | ۳ نظر

علی شمیرانی - گاهی اوقات اتفاقات غریبی در دنیای رسانه ها رخ می دهد که تجربیات هر کس را بیشتر می کند. به هر حال زندگی یعنی همین. این اتفاقات نیز از آن جهت برای من غریب هستند که در سال های قبل تر و به دلایلی که در پی می آید چنین چیزهایی وجود نداشت تا ببینم و درس بگیرم.

مطبوعات سابقه ای چند ده ساله در کشور دارند و تا حدود زیادی ساختار خود را یافته و شاید به تعبیری شکل نهایی خود را به دست آورده اند. اما در مورد خبرگزاری های کشور اوضاع تا حدودی متفاوت است. اگرچه عمر نخستین خبرگزاری کشور یعنی ایرنا به حدود هفتاد سال قبل باز می گردد،‌ لیکن در سال های اخیر خبرگزاری های دیگری نیز در کشور نشو و نما کردند که شاید یکی از آنها با اغماض و از لحاظ ساختار حرفه ای تا حدودی شبیه ایرنا شد. ولی تعدادی دیگر با سبک و سیاق کاملاً متفاوتی وارد شدند که از این جهت برای امثال من غریب و ناشناخته بود. البته این به معنای عدم کارایی ایشان نبود.

سخن کوتاه که اخیراً و به علت نا آشنایی تعداد قابل توجهی از خبرنگاران شاغل در روزنامه ها، یکی از این خبرگزاری ها توانسته به جایگاه و نان و نوایی برسد. اگرچه در ابتدا تصور خود من این بود که شاید تنها در سرویس مربوط به حوزه کاری خودم یعنی فناوری اطلاعات موضوع این گونه است. ولی کمی بعد و با تحقیق از سایر همکاران مطبوعاتی متوجه شدم که ظاهراً در مجموعه خبرگزاری مربوطه روال بر اساسی است که در پی می آید.

در این خبرگزاری که از خبرگزاری های به نام کشور نیز هست و شروع خوبی نیز داشت، انواع خبرهای کاملاً جهت دار، تبلیغاتی و حتی دروغ و ساختگی درج می شود. اما چرا؟

داستان از این قرار است که بر اساس جملات قبلی یعنی عدم اشراف و آگاهی برخی روزنامه نگاران بر حوزه کاری خود، ایشان بدون هیچ تحقیق و بررسی خبر مربوط به خبرگزاری مربوطه را در صفحات خود به قول معروف Copy و Paste می کنند. چنین وضعیتی در روزنامه های کشور، خبرگزاری مربوطه را در موقعیت وی‍ژه و ممتازی قرار داد. چرا که به علت مسایل و مشکلات متعدد در بسیاری از روزنامه ها، روزنامه نگاران کم تجربه که به خبرگزاری مربوطه اعتماد کرده و به عبارتی باید صفحات خود را نیز به هر ترتیب پر می کردند، هر آنچه می دیدند را به صفحه روزنامه سرازیر می کردند.

از این به بعد این خبرگزاری و خبرنگاران آن بودند که سرنوشت این مدیر و آن نهاد را رقم می زدند. به این صورت که اگر کسی یا جایی با ایشان چپ می افتاد فردای آن روز روزنامه های مختلف همان تیتری را می زدند که خبرگزاری مربوطه روی سایت نثار طرف کرده بود. و اگر کسی هم خوب رفتار می کرد فردا می توانست برود و کلی روزنامه را که در مدحش تیتر زده بودند بخرد.

خلاصه هر جا که خیرش برسد با انواع سرویس ها و خدمات متنوع مورد پذیرایی خبرگزاری مربوطه قرار می گیرد. از خبرهای جهت دار و سفارشی گرفته تا تولید انواع گزارش و حتی جعل اخبار.خوشبختانه دست خبرنگاران خبرگزاری مربوطه به حدی باز است که بدون هیچ مشکلی هر خبری را که تصور کنید می توانند روی سایت ارسال کنند. حال این که مدیران رده بالای ایشان به درستی در جریان امور قرار دارند یا نه باشد برای بعد. چون در هرصورت عذری قابل پذیرش نخواهد بود.

اگرچه به علت ناپختگی و کمی تجربه، برخی خبرهای خبرگزاری مربوطه به شکل ناشیانه ای در تمجید و انتقاد از شخص یا نهادی درج می شود که شاید با اندکی تامل برای هر کسی قابل درک باشد.

به هر تقدیر این موضوع به روزنامه نگاران مربوط می شود که به چنین جمع بندی و تشخیص برسند و بی جهت زمینه کم رنگ شدن نقش خود و نردبان دیگران شدن را فراهم نکنند.

از بردن نام خبرگزاری مربوطه نیز فعلاً معذورم. ولی به حد کافی شواهدی برای گفته های خود دارم.

  • ۸۶/۰۲/۰۶

نظرات  (۳)

خبرگزاری آسوشیتدپرس که مهمترین خبرگزاری دنیاست کجا و این خبرگزاری کجا؟
حاج علی افشا گر می شود. بازگشت بازتاب 2
خب اینکه معلومه منظور {...} ولی همه اونایی که از این اخبار استفاده می‌کنند این مسائل را می‌دانند و این کار را می‌کنند. البته در برخی از موارد هم می‌دانند و سودش را می‌برند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">