ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بهار امیری - در حال استراحت هستم که ناگهان صدای زنگ تلفن همراهم به گوش می‌رسد، می‌دانم که دردسر آغاز شده، تلفن را جواب می‌دهم ولی صدای فرد آن سوی خط را نمی‌شنوم.

در منزل ما مکالمه با تلفن همراه قلق‌های خاص خود را دارد و برای اینکه امواج رادیویی تلفن همراه را بتوان از هوا قاپید، باید از پنجره اتاق، سر را بیرون برد البته تا نیم‌تنه زیرا در حالت بیرون از پنجره تا کمر آنتن‌دهی بهتر می‌شود، که در واقع علاوه بر مکالمه فواید دیگری از قبیل ورزش با حرکات نمایشی و آکروباتیک را نیز به همراه دارد.

روز بعد ...

چندین بار با شماره موبایل یکی از مسوولان برای مصاحبه تماس می‌گیرم، ارتباط برقرار می‌شود و برق خوشحالی در چشمانم نمودار می‌شود، به مدت یک دقیقه می‌توانم با وی صحبت کنم...مکالمه قطع می‌شود، می‌خواهم دوباره با وی تماس بگیرم، چندین بار شماره را می‌گیرم، شماره وی مدام بوق اشغال می‌زند.

... حدود ‪ ۱۵‬بار شماره را می‌گیرم، تلاش بی‌فایده است، نمی‌توانم با وی تماس بگیرم، شبکه نیز خسته شده و برای اینکه خیال مرا راحت کند، وجود چنین شماره‌ای را در شبکه "انکار" می‌کند و چون می‌خواهد مرا از ادامه کار بی‌خیال کند می‌گوید: "شماره مشترک مورد نظر در شبکه موجود نیست".

حتما شما نیز بارها با این مشکل مواجه شده‌اید که البته بنا بر گفته کارشناسان در ماه‌های اخیر این اختلالات افزایش چشمگیری داشته است.
تذکرات متعدد ولی بی‌فایده

........................

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کیفیت و مکالمات تلفن همراه در کشور از استاندارد کافی برخوردار نیست و این معضل در چند هفته اخیر تشدید پیدا کرده است.

"رمضانعلی صادق‌زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌تی ایرنا احتمال دلایل کیفیت پایین و اختلالات را چنین عنوان کرد: واگذاری سیم‌کارت بیش از ظرفیت توسط اپراتورهای تلفن همراه در کشور یا توسعه شبکه و نصب آنتن‌های بی‌تی‌اس (‪ (BTS‬جدید می‌تواند از جمله این دلایل باشد.

وی اظهار داشت: همچنین ممکن است تعمیر و نگهداری آنتن‌های ‪ BTS‬موجود به خوبی انجام نشده باشد و به همین دلیل این آنتن‌ها از مدار خارج شده و به خوبی کار نمی‌کند.

وی که نماینده مردم رشت است، ادامه داد: گاهی اوقات نیز آنتن‌های "بی تی‌اس" در جایی که باید، نصب نشده است که این اقدام می‌تواند دلایل مختلفی نظیر تملک توسط شهرداری و یا منزل شخصی داشته باشد.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه گاهی اوقات تعداد آنتن‌های "بی‌تی‌اس" نصب شده کافی نیست، ادامه داد: برخی از بی‌تی‌اس‌ها نیز توان خود را از دست داده و تشعشات و عملکرد آن کمتر از مساحتی که باید کار کند، می‌باشد.

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برخی از آنتن‌های "بی‌تی‌اس" نیز بیشتر از مساحتی که باید کار کند تشتشع دارد و این موضوع سبب تداخل با عملکرد و تشعشعات "بی‌تی‌اس" بعدی می‌شود که این موارد نیز می‌تواند سبب افزایش اختلالات تلفن همراه شود.

وی تاکید کرد: موارد ذکر شده می‌تواند سبب اختلالات تلفن همراه شود و باید تمامی این موارد از لحاظ فنی و مهندسی تحت نظارت قرار گیرد.

وی با اشاره اینکه تاکنون تذکرات بسیاری در مورد اختلال‌های تلفن همراه در قالب سوال مطرح شده گفت: این تذکرات به مسوولان مربوطه بی‌فایده بوده است.

به همین سبب نظر یکی از مسوولان شرکت ارتباطات سیار را جویا شدیم که خواندن آن خالی از لطف نبوده و در ادامه می‌آید.
اختلالات نرمال تلفن همراه

........................

"سیدحسن رضوی" معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار گفت: یکسری اختلالات تلفن همراه به صورت نرمال در کشور وجود دارد که ممکن است روزانه به مدت چند ساعت، ‪ ۱۰‬تا ‪ ۲۰‬سایت "بی‌تی‌اس" تلفن همراه در کل کشور از کار بیافتد که با تلاش‌های بسیار، دوباره عملکرد خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: این اختلالات ممکن است به دلیل عواملی مانند قطعی برق، مشکلات حفاری و موارد دیگر باشد.

وی بیان داشت: در کل کشور حدود ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۸۰۰‬سایت "بی‌تی‌اس" وجود دارد که بیش از دو هزار و ‪ ۶۰۰‬سایت در تهران فعال است.

معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار اظهار داشت: اگر هر یک از هموطنان با مشکلی مواجه شوند و یا در مکانی خاص اختلال تلفن همراه وجود دارد، با شماره (‪ (۰۹۹۹۰‬تماس بگیرند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد اینکه مردم عنوان می‌کنند که به مشکلات مطرح شده به شماره (‪ (۰۹۹۹۰‬رسیدگی نمی‌شود، تاکید کرد: حتما بر این موضوع نظارت بیشتری خواهم کرد.

رضوی در خصوص اینکه خیلی از مواقع هنگام تماس با تلفن همراه، بوق اشغال شنیده می‌شود، گفت: این موضوع را تایید می‌کنم.

وی در مورد مقایسه شبکه تلفن همراه کشور با سایر کشورها گفت: "ما با مشکلات بسیاری مواجهیم سایر کشورها به راحتی تجهیزات خود را خریداری می کنند اما ما در خرید تجهیزات با موانع بسیاری روبرو هستیم."

اما "رمضانعلی صادق‌زاده" رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: ارتباطات سیار مشکل تامین تجهیزات ندارد و به راحتی می‌تواند تجهیزات مورد نیاز خود را از کشور چین و اروپای غربی خریداری کند.
کجا آنتن می‌دهد؟

...............

در همین رابطه "ابوالفضل کلهر" پس از نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: "از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا نماینده‌هایش تقاضا دارم که با تلفن همراه به شهریار بیایند و ببینند در کدام نقطه شهر، تلفن‌همراه آنتن می‌دهد؟"

وی افزود: شبکه کنونی تلفن همراه در کشور باعث خرد شدن اعصاب مشترکین شده و همچنین هزینه‌بر نیز است زیرا با هر بار تماسی که قطع می‌شود و هر دو طرف مکالمه صدای یکدیگر را نمی‌شنوند هزینه آن برای مشترکین محاسبه می‌شود.

...اما مشکلاتی که مشترکین تلفن همراه گریبانگیر آن هستند تنها به اختلال در مکالمه ختم نمی‌شود بلکه مشکلات دیگری نیز در این میان وجود دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
دیگر مشکلات مشترکین

...................

"محمد ناصری" یکی ازمشترکین ایرانسل (اپراتور دوم تلفن همراه) در این خصوص می‌گوید: نحوه محاسبات مکالمات ایرانسل مشخص نبوده، در مورد نحوه محاسبه سوال وجود دارد و فیش‌های آنها تطابقی با مکالمات مشترکین ندارد.

وی با اشاره به اینکه ایرانسل مکالمات را یا گران و یا اشتباه حساب می‌کند، افزود: چندین بار از ایرانسل برای دریافت پرینت مکالمات درخواست کرده‌ام اما این تقاضا بی‌پاسخ مانده است.

برخی از مشترکین به دلیل گرانی محاسبات ایرانسل، دیگر سیم‌کارت خود را شارژ نمی‌کنند و از سیم‌کارت یکطرفه استفاده می‌کنند.

"مریم ندایی" یکی دیگر از مشترکین نیز در این رابطه افزود: ایرانسل برای خود قانون‌هایی وضع می‌کند که مردم نمی‌دانند چیست؟ در واقع فعالیت‌های این اپراتور شفاف‌سازی نشده است.

وی افزود: همچنین مکالمات رایگانی که ایرانسل اعلام می‌کند به صورت کامل به مشترک تعلق نمی‌گیرد، و سیم‌کارت‌های هدیه نیز مردم را کلافه کرده است زیرا زمانی که مشترک سیم‌کارت را خریداری می‌کرد، همان لحظه سیم‌کارت هدیه را دریافت نمی‌کرد و باید برای دریافت سیم‌کارت هدیه وارد امور پیچیده و سخت می‌شد که مشترک خود به دلیل دردسرهای آن از تلاش منصرف می‌شد.

لازم‌به‌ذکر است که علی‌رغم تماس‌های مکرر با مسوولان ایرانسل و تلاش بسیار، موفق به صحبت با آنها نشدیم.

...اما در مورد تالیا چه گفته می‌شود؟ در زیر صحبت‌های زارعیان مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران را بخوانید.
حفظ مشترکین اعتباری، بیانگر کیفیت شبکه

......................................

"داود زارعیان" مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در مورد شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری کشور (تالیا) می‌گوید: اغلب مشترکین از سیم کارت‌های تالیا راضی‌اند و اختلالاتی که از این شبکه گزارش می‌شود، کم است.

به گفته او علت این امر آنست که تعداد مشترکین و تجهیزاتی که این شبکه نصب کرده‌است، برابر است.

مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات ایران بیان داشت: حفظ مشترکین سیم کارت‌های اعتباری نشان‌دهنده کیفیت شبکه است زیرا با وجود توسعه تلفن همراه کشور طی سال‌های گذشته تالیا مشترکین اعتباری خود را از دست نداده است.

  • ۸۶/۰۷/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">