ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بدون شک بسترهای ارتباطات و مخابرات کشور در ایام مواجهه با بحران کرونا، بزرگترین محک تاب‌آوری را در تاریخ ثبت کردند. در این میان برخی بسترها با کندی و اختلال مواجه شدند که مصادیق آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شود و تعدادی از اپراتورها نتوانستند رضایت مشتریان خود را جلب کنند.
به گزارش آی‌تی آنالیز اما در این میان همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور کشور با دارا بودن بیشترین مشترک، نه تنها به مشترکان خود خدمات‌دهی کرد و بار فشار و جهش بی‌سابقه ارتباطی کشور را بدون کمترین اختلال مدیریت کرد، بلکه با حجم بی‌سابقه‌ای از مهاجرت مشترکان اینترنت سایر اپراتورهای ثابت و سیار نیز مواجه شد و همچنان شبکه این اپراتور به واسطه سرمایه‌گذاری‌های فنی و مالی صحیح، تاب‌آور ماند.
این موضوع اما به همین جا نیز ختم نشد و همرا‌ه‌اول به بستر تحقق دورکاری چند نهاد از جمله وزارت کشور، شورای نگهبان و همچنین بزرگترین وزارتخانه کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش از نظر تعداد کارکنان، دانش‌آموزان و مخاطبان نیز تبدیل شد.

 

گام نخست تحقق اپراتور دیجیتال
بر اساس سند چشم‌انداز پنج‌ساله شرکت ارتباطات سیار ایران، همراه اول بسترهای لازم برای تحقق نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور را در دستور کار داشت که مواجهه با بحران کرونا سبب تسریع در تحقق این چشم‌انداز شد.
بر این اساس همراه اول نخستین اپراتوری بود که اجرای دورکاری در شبکه بزرگ کارکنان خود را آغاز کرد و به فاصله کوتاهی از شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت کارکنان، دورکاری در این شرکت اجرا شد و با وجود حجم بالای فشار و مهاجرت مشترکان دیتای سایر اپراتورها، گزارشی از هیچ‌گونه مشکل یا اختلال در ارایه خدمات از سوی کارکنان این شرکت مشاهده نشد.
به عبارت دیگر گام اول تحقق نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور برداشته شد. 

 

دورکاری وزارت کشور و شورای نگهبان بر بستر همراه‌اول
کمی بعد وزارت کشور نیز برای تحقق دورکاری شبکه گسترده کارکنان و مراجعان خود در سراسر کشور، شبکه همراه‌اول را به عنوان بستری امن انتخاب کرد.
بر این اساس وزارت کشور با استفاده از بستر گسترده ارتباطی نخستین اپراتور تلفن همراه کشور، سرویس دورکاری را کلید زد تا با تکیه بر بسترهای ایجاد شده مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، سلامتی را برای پرسنل دولت در این بخش به ارمغان آورد.
این وزارتخانه با قرار گرفتن بر بستر شبکه امن «همراه اول»، دسترسی به تمامی نقاط مورد نظرش را از طریق سیم‌کارت‌های همراه اول، دانگل و APN برای برقراری ارتباطات همگرا و همه جانبه فراهم آورد.
کمی بعد شورای نگهبان نیز برای پیشبرد امور خود در شرایط خاص حاکم بر کشور، دورکاری کارکنان و پرسنل خود را به بستر امن همراه اول منتقل کرد.
اما به فاصله کوتاهی از نیاز نهادهای بزرگ و کوچک به دورکاری و با وجود حضور شرکت‌های متعدد و مدعی در ارایه خدمات دورکاری، بزرگترین وزارتخانه کشور از حیث میزان ارباب رجوع نیز به این جمع‌بندی رسید که بستر دورکاری و ارایه خدمات خود را به همراه‌اول واگذار کند.

 

گام بلند در تبدیل همراه اول به بزرگترین اپراتور دیجیتال
وزارت آموزش و پرورش بر اساس آخرین آمار، بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد کارکنان با حدود 955 هزار کارمند محسوب می‌شود. 
این وزارتخانه همچنین نزدیک به 14 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارد و از این جهت و با توجه به ایام کرونا و لزوم ارایه خدمات آموزشی بر بستر مجازی، وزارت آموزش و پرورش در روزهای گذشته بیشترین فشار و توجه رسانه‌ها و مردم را به خود اختصاص داده بود.
اما به این حجم از تعداد کارکنان و دانش‌آموزان، حالا باید والدین دانش‌آموزان را نیز افزود که از طریق بسترهای مخابراتی و ارتباطی نیازمند تعامل با معلمان و مدارس بودند.
وزارت آموزش و پرورش پس از تلاطم‌های متعدد در خصوص استفاده از بستر برخی پیام‌رسان‌های داخلی که با مشکلات، اختلال‌ها و نارضایتی‌های زیادی مواجه شد، در تصمیمی بزرگ و استراتژیک تصمیم گرفت تا شبکه دانش‌آموزی شاد را به کمک و بر بسترهای گسترده و مطمئن همراه‌اول ایجاد کند.
به این ترتیب شبکه شاد از روزهای گذشته رسما روی شبکه همراه اول مستقر شد و بلندترین گام در تبدیل همراه‌اول به بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور رقم خورد. 
نکته قابل توجه آنکه با وجود این حجم گسترده از استفاده بی‌سابقه از اینترنت و فشار به شبکه همراه‌اول، تا کنون گزارشی در خصوص اختلال و مشکل در شبکه شاد آموزش و پرورش نیز مشاهده نشده است.


تحقق شعار بزرگترین اپراتور دیجیتال
اگرچه احتمال اینکه در روزهای آینده نهادهای دولتی و غیردولتی دیگری نیز به جمع کاربران و متقاضیان استفاده از شبکه ارتباطی و امن همراه‌اول برای تحقق دورکاری کارکنان و مشتریان خود بپیوندند، اما تا همین لحظه و بر اساس حجم بالای مدیریت ارتباطات اینترنتی کشور بر بستر این اپراتور، می‌توان گفت، از هم‌اکنون شعار بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال کشور محقق شده است و همراه اول به عنوان یک سرمایه ملی در حوزه ارتباطات کشور، توانست از بروز مشکلات گسترده و غیرقابل پیش‌بینی در کشور جلوگیری کند.
 

  • ۹۹/۰۱/۳۱

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">