ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرکز بیلینگ همراه اول کی راه می افتد؟

| سه شنبه, ۵ شهریور ۱۳۸۷، ۰۲:۰۹ ب.ظ | ۱ نظر

مرکز بیلینگ یا سیستم‌ صورت‌حساب‌گیری، قابلیت محاسبه‌ی دقیق کارکرد ماهانه‌ی مشترکان تلفن همراه و جلوگیری از هرگونه اشتباه، تقلب و ریزش مالی، در صورت‌حساب‌ها را دارد و با وجودی که راه‌اندازی این پروژه از سال‌ها پیش در دستور کار شرکت‌ ارتباطات سیار ایران قرار گرفته و بر اساس وعده‌های داده شده قرار بر این بود یک سال پیش راه‌اندازی و فعالیتش را آغاز کند اما ظاهرا هنوز از راه‌اندازی آن خبری نیست.

به گزارش (ایسنا)، چندین سال از آغاز فعالیت اپراتور اول تلفن همراه کشور می‌گذرد اما هنوز این اپراتور به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور با حدود 27 میلیون مشترک فاقد مرکز صورتحساب‌گیری (billing) است و این در حالی است که برنده‌ی مناقصه‌ی مربوطه برای راه‌اندازی این مرکز نیز مشخص شده است.

قرارداد 110 میلیارد تومانی پیاده‌سازی سیستم یک پارچه صورت حسابگیری خدمات تلفن همراه بین شرکت ارتباطات سیار و صاایران پس از گذشت چندین ماه بعد از اتمام موعد مقرر هنوز اجرا نشده و به عبارت دیگر از مرداد 86 باید صورت حساب‌گیری مشترکان با سیستم جدید انجام می‌شد اما متاسفانه به خاطر اجرایی نشدن آن همچنان با سیستم قدیمی که به گفته مسوولان مخابراتی به روزرسانی شده است، صورت حساب مشترکان محاسبه می‌شود.

بیلینگ سیستمی است که نه تنها صورت‌حساب تلفن‌های همراه را پس از محاسبه ارایه می‌کند بلکه انواع سرویس‌های تلفن همراه و خدمات مربوط به آن را نیز تحت پوشش قرار می دهد؛ به عنوان مثال مکالمه در فاصله ساعت نیمه شب تا 4 باید دارای تعرفه کمتری نسبت به تعرفه محاسبه شده در بقیه ساعات روز باشد؛ شاید سیستم بیلینگ فعلی قادر به شناسایی مشترکانی باشد که در این ساعات با تلفن همراهشان صحبت کرده‌اند ولی نمی‌تواند تعرفه خاصی را برای این زمان تعریف کند، در صورتی که یکی از اپراتورهای بخش خصوصی به دلیل برخورداری از سیستم پیشرفته بیلینگ قادر به کاهش و یا حتی حذف تعرفه در ساعاتی از شبانه روز است.

پیش از این نیز ارسال قبوض مشترکان همراه اول با اشتباهاتی در محاسبه صورتحساب، جابه‌جایی نشانی و قطع ارتباط تعدادی از سیم‌کارت های مشترکان همراه بوده است؛ با این وجود به نظر می رسد، اپراتور اول، طی چند سال گذشته به عنوان تنها اپراتور تلفن همراه کشور، رضایتمندی مشترکان از طریق ارایه خدمات بهتر و ارزان‌تر را قربانی درآمدزایی بیش‌تر و تصاحب سهم بالاتر از بازار تلفن همراه کرده است.

وفا غفاریان - رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی وضعیت سیستم بیلینگ یا صورت‌حساب‌گیری شرکت ارتباطات سیار اظهار کرده بود: به دنبال راه‌اندازی یک سیستم بیلینگ یکپارچه که پاسخ‌گوی تمام نیازهای مشترکان ارتباطات سیار باشد هستیم و اگر مناقصه‌ی بیلینگ شرکت ارتباطات سیار که مجری آن شرکت صاایران است به سرانجام برسد از آن استفاده خواهیم کرد.

او گفته بود: متاسفانه با گذشت مدت طولانی این پروژه‌ و مناقصه‌ی بیلینگ شرکت ارتباطات سیار تحرکی چندانی نداشته و به سرانجام نرسیده است از این رو ممکن است ظرفیت سیستم داخلی فعلی ارتباطات سیار را چند برابر کنیم و امکانات لازم را به آن بیفزاییم.

به گفته‌ی کارشناسان با راه‌اندازی سیستم بیلینگ در شرکت ارتباطات سیار کار اساسی برای ساماندهی صورت‌حساب‌ها یا قبوض تلفن همراه مشترکان انجام خواهد شد چرا که بهترین نوع سرویس در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و درآمدهای شرکت ارتباطات سیار در مقام اپراتور تلفن همراه را تضمین می‌کند اما باوجودی که بحث بررسی دلایل این تاخیر از سوی سازمان بازرسی کل کشور هم مطرح شد اما اطلاعات کامل و رسمی تاکنون درباره دلایل اصلی این تاخیر و زمان دقیق راه‌اندازی این مرکز از سوی مسوولان مربوطه ارایه نشده است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر سیستم حساب‌گیری ارتباطات سیار بر سیستم IBM قرار دارد که این سیستم توسط نیروهای داخلی راه‌اندازی شده و سیستم قابل اعتمادی است اما با توجه به این که شرکت ارتباطات سیار به دنبال سیستمی ‌یکپارچه برای ساماندهی قبوض مشترکان بود از این رو تاکید بسیاری بر راه‌اندازی سیستم جدید دارد و به گفته‌ی مسولان این شرکت هدف از این کار این بوده که به طور دقیق آنچه کارکرد یک مشترک بوده برروی قبض آن محاسبه شود و از هرگونه اشتباه در این زمینه‌ی جلوگیری شود تا احتمال دقت به صد در صد برسد.

  • ۸۷/۰۶/۰۵

نظرات  (۱)

  • سِامک کوشان
  • چرا از سیستم بیلینگ شرکت حساب جامع به نام " حساب جامع" استفده نمی کنند ؟ سیستم فوق به صورت تحت وب و با آخرین تکنولوژی اوراکل تهیه شده است.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">