ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حسن سالک رضائی - چند صباحی است، خو کرده‌ایم به‌اینکه دربسیاری از مواقع به‌هنگام گرفتن شماره‌ای با تلفن همراه خود با صداهای ضبط شده‌ای مانند "مشترک مورد نظر در دسترس نیست" مواجه شویم و یا، خصوصا درتماس با تلفن همراه دیگر، با قطعی مکرر صدای مخاطب و نامفهوم بودن مکالمه، دست و پنجه نرم کنیم.
این درحالی است که هر روز با روند رو به رشد زندگی ماشینی ، به تعداد مشترکان این شبکه افزوده می‌شود.
ظرفیت شبکه تلفن همراه در ایران از مرز هفت میلیون شماره گذشته است و طبق اعلام شرکت ارتباطات سیار، براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان امسال (‪ ، (۱۳۸۴‬این رقم به ‪ ۱۰‬میلیون شماره خواهد رسید.
هرچند که گسترش روزافزون ظرفیت شبکه ، از جمله اهداف توسعه‌ای کشور محسوب می‌شود اما این شبکه دچار نابسامانیهای ارتباطی است و بسیاری از مشترکان بویژه در کلان شهر تهران، از کیفیت خدمات آن ناراضیند.
شمار مشترکان شبکه تلفن همراه ایران در آغاز کار در یک دهه پیش ، یعنی سال ‪ ۹ ،۱۳۷۳‬هزار و ‪ ۲۰۰‬بود و این شبکه تا پایان سال ‪ ۷۶‬تنها حدود ‪ ۱۵۰‬هزار مشترک داشت اما از همان زمان هم با اختلال روبه‌رو بود و سیستم ارتباطی و آنتن‌دهی آن مشکل داشت.
با آغاز به کار دولت آقای خاتمی، گسترش کمی شبکه تلفن همراه مورد توجه قرار گرفت و با افزایش تعداد مشترکان، حجم انتقادها از وضع نامناسب این وسیله ارتباطی گسترده‌تر شد.
دولت وقت در پی افزایش شکایتها ناچار شد برای رفع مشکل و بهبود شبکه تلفن همراه از مشاور خارجی کمک بگیرد و این مشاور موظف شد با زدودن اختلالهای شبکه تلفن همراه، نیروهای متخصص ایرانی را نیز آموزش دهد.
دولت امیدوار بود با همکاری این مشاور اختلالهای موجود در شبکه رفع شود اما حال که تعداد مشترکان شبکه تلفن همراه ایران به هفت میلیون و ‪ ۱۰۰‬هزار مشترک رسیده، اختلالهای شبکه بیشتر شده و کیفیت آن روزبه‌روز بدتر می‌شود.
دکتر "محمد سلیمانی"، وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، اواخر شهریورماه ، در حاشیه گشایش نمایشگاه بین‌المللی تلکام ‪ ،۲۰۰۵‬در پاسخ به پرسشهای خبرنگاری گفت : بررسیهایم در یک ماه گذشته (پس از انتخاب به وزارت)، نشان می‌دهد که " در زمینه تلفن همراه با استاندارد جهانی بسیار فاصله داریم".
وی افزود: شبکه‌ای چنین پیچیده باید یک یا دو ماه در سال به استراحت و رفع اشکالات بپردازد و بعد توسعه یابد ولی به علت فیشهایی که به مردم فروخته و تعهداتی که ایجاد شده، تاکنون چنین نشده است یعنی اولویت بر توسعه کمی نهاده شده و توسعه کیفی ، تحت‌الشعاع قرار گرفته است.
در کنار این شبکه، شرکت خصوصی تالیا نیز چند ماهی است که کار واگذاری سیم‌کارتهای اعتباری را آغاز کرده و از کانالهای ارتباطی شبکه دولتی استفاده می‌کند و تنها در تهران قابل استفاده است اما کیفیت آن نیز به‌دلیل کمبود امکانات تفاوت چندانی با شبکه سراسری تلفن همراه ایران ندارد.
وزیر ارتباطات درباره این شبکه نیز گفت که سیستم شبکه تلفن همراه اعتباری ، نو پا و خصوصی است و ما از آن حمایت می‌کنیم تا بهبود یابد.
در عین حال، پروژه اپراتور دوم تلفن همراه که قرار بود نخستین پروژه مشترک تلفن همراه دائمی با یک شریک خارجی و نیز بخش خصوصی باشد، هنوز اندر خم جایگزینی و بستن قرارداد با شرکت ‪ MTN‬آفریقای جنوبی، به جای "ترک سل " است و به نظر نمی‌رسد تا آخر امسال واگذاری دست کم تعدادی از ‪۱۶‬ میلیون خط تلفن وعده شده توسط مسوولان ایرانی آن ، آغاز شود.
در کنار همه این مشکلات، بازار سیم‌کارت تلفن همراه همچنان داغ است و بسیاری هنوز برای داشتن یک خط از همین شبکه نیمه کارآمد ، سر و دست می‌شکنند و از سویی با ورود گوشیهای تلفن همراه مدرنتر و دارای امکانات بیشتر به کشور ، بسیاری بویژه مشترکان جوان، هر از چندی گوشیهای خود را عوض می‌کنند تا مثلا با گرفتن عکسهای با کیفیت بالا و ضبط صدا به طریق ‪،MP3‬ با گوشی خود دل خوش کنند.

  • ۸۴/۰۷/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">