ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلی که تکرار خواهد شد

| چهارشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۸۶، ۰۴:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - روز گذشته سایت گوگل با مشکلی مواجه شد که ایران را با چهره‌ای رادیکال به تیتر رسانه‌های بین‌المللی تبدیل کرد.

هدف از این نوشتار به هیچ‌وجه حمایت از سایت گوگل و سایت‌های مشابه با آن نیست چه بسا امروزه ماهیت و نوع عملکرد گوگل یعنی این غول جست‌وجوی اینترنتی به موضوعی سوال‌برانگیز در دنیا تبدیل شده است.

از سوی دیگر، امروزه کم نیستند منابعی که خبر از همکاری نزدیک این سایت اینترنتی با سازمان سیا می‌دهند چراکه جست‌وجوهای انجام شده در این موتور جست‌وجو در اقصا نقاط جهان، ‌اطلاعات ارزشمندی را برای تحلیل افکار و نظرات مردم در مناطق مختلف به دست می‌دهد.

اما اگر بخواهیم به مقصود اصلی نگارنده بازگردیم، موضوعی که روز دوشنبه رخ داد گذشته از آنکه گوگل عمدا یا سهوا فیلتر شده بود، مشکل دیگری را به وجود آورد.

مساله‌ای که با رویه موجود همواره تکرار خواهد شد و ما از این بابت آسیب‌های جدی خواهیم دید که اتفاقا به طور کامل نیز قابل مهار است.

هنوز در کشور ما زمینه‌ای برای ارتباط دوسویه با مرجع فیلترینگ فراهم نیست تا به این ترتیب کاربران نیز بتوانند در صورت لزوم و برای مثال سایت‌های غیراخلاقی را به این مرجع معرفی کرده یا سایت‌هایی را که به اشتباه فیلتر شده‌اند از فهرست فیلتر خارج کنند.

گذشته از نبود این ارتباط دو طرفه، مرجع سخنگو در موضوع فیلترینگ مشخص نیست به عبارت دیگر و از لحاظ قانونی هنوز کسی نمی‌داند که در باب مسدودسازی و پالایش سایت‌ها چه مقام و مرجعی باید پاسخگو باشد.

درخصوص موضوع فیلتر گوگل، روز دوشنبه این دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی بود که با تایید خبر مربوطه، منجر به انتشار اخبار متعددی در رسانه‌های غربی شد که نقدها و طعنه‌های تندی را هم با استناد به تایید این مقام نثار ایران کردند.

اگرچه تا قبل از ظهر روز گذشته یعنی حدود دو ساعت بعد از اظهارات دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، روابط عمومی شرکت فناوری اطلاعات به عنوان مجری مصوبات کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ با انتشار یک اطلاعیه خبر مسدودسازی گوگل را تکذیب کرد اما این خبر اول یعنی تایید فیلتر بود که با استقبال رسانه‌های غربی مواجه شد و به عبارتی تا حد امکان بولد شد. در عوض خبر دوم که در واقع خبر درست هم بود یا سانسور شد یا با حالتی طعنه‌آمیز مورد استفاده رسانه‌های آن سوی آب‌ها قرار گرفت.

به هر تقدیر اگر تبعات ارایه چهره‌ای رادیکال از ایران در جهان برای مسوولان اهمیت دارد که قطعا نیز همین‌گونه است، جا دارد تا ایشان فکری صحیح برای اطلاع‌رسانی درست و به هنگام، آن هم از سوی مرجعی رسمی و شناخته شده کنند تا چنین اتفاقاتی دوباره و بی‌جهت رخ ندهد.

در همین رابطه : اظهارات متناقض مسوولان : گوگل فیلتر نه شد
بازتاب خبر مسدود شدن گوگل در رسانه های خارجی

  • ۸۶/۰۶/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">