ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکل دانش‌آموزان سیستان گوشی نیست اینترنت است

| چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰ درصد مردم در سیستان و بلوچستان به اینترنت و بسترهای مخابراتی دسترسی ندارند.

«حمیدرضا رخشانی» مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اظهارات معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه استان سیستان و بلوچستان بیشترین موارد عدم دسترسی دانش‌آموز به ابزارهای آموزش مجازی مانند تبلت را دارد، گفت: عمده مشکل ما در استان سیستان و بلوچستان به این برمی‌گردد که بسترهای اینترنت و زیرساخت‌های مخابراتی ضعیف است.

رخشانی ادامه داد: طبق آماری که صدا و  سیمای استان به ما داده است، حدود ۹۴ درصد از مردم ما به تلویزیون و رادیو دسترسی دارند و ۶ درصد مابقی پوشش‌دهی نشده‌اند. از لحاظ اینترنت و  بسترهای مخابراتی نیز حدود ۶۰ درصد مردم در سیستان و بلوچستان به آن دسترسی دارند و ۴۰ درصد باقی مانده دسترسی ندارند. 

وی اضافه کرد: این آمار ۴۰ درصد کلی است، یعنی صرفا محدود به آموزش و پرورش نمی‌‌شود. این ۴۰ درصد بین عموم مردم است و آمار آن توسط مسئولان مخابرات و فناوری اطلاعات به ما اعلام شده است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در برخی از مناطق دسترسی دانش‌آموزان به فضاهای مجازی، پیام رسان‌ها و حتی شبکه شاد که به عنوان یک بستر درون سازمانی تعریف شده وجود نداشته است. از اوایل اسفند ۹۸ که مدارس تعطیل شدند تا پایان خرداد که در واقع  پایان سال تحصیلی محسوب می‌شود، آن دسته از دانش‌آموزانی که به شبکه شاد یا پیام رسان‌های داخلی دسترسی داشتند، مورد پوشش قرار گرفتند، اما در آن مناطق که دانش‌آموزان به اینترنت دسترسی نداشتند مانند حاشیه شهرهای بزرگ مثل زاهدان و چابهار که جزو شهرهای استراتژیک سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شوند، به ویژه در روستاهای صعب‌العبور ما از خودآموزها استفاده کردیم.

وی ادامه داد: این بسته‌های مکتوب از طریق راهبران آموزشی به دست بچه‌ها رسید. ما در استان ۲۵۰ راهبر آموزشی داریم که پل ارتباطی آموزش و پرورش با مدارس تحت پوشش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در واکنش به این سوال که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که اگر ابزارهای آموزشی به موقع دست دانش‌آموزان نرسد، موجب بازماندن آنها از تحصیل خواهد شد، گفت: با توجه به شرایط سال آینده این پیش‌بینی‌ها وجود داشته است. معاون آموزشی به استناد گزارش‌هایی که ما داده‌ایم این پیش بینی را کردند. کرونا در هاله‌‌ای از ابهام است و شاید این وضعیت تا پایان سال تحصیلی نیز ادامه پیدا کند و همین فرآیند مجازی در دستور کار آموزشی قرار بگیرد. 

رخشانی گفت: در خیلی از مناطق روستایی و صعب‌العبور ناچار شدیم با رعایت‌های بهداشتی در کلاس‌هایی که ۴ تا ۵ نفر دانش آموز داشته‌اند با حضور فیزیکی معلم و دانش آموزان فرآیند آموزشی را ادامه دهیم،  زیرا آنها نه دسترسی به امکانات اینترنتی داشتند و نه بسته‌های آموزشی دردی از آنها دوا می‌کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در هر صورت استان ما از لحاظ بحث آموزش مجازی، شبکه اینترنتی و زیرساخت‌های مخابراتی شرایط ویژه‌ای دارد، زیرا استانی هستیم که عقب‌ماندگی‌های تاریخی در شاخص‌ها و حوزه‌های مختلف دارد، حوزه آموزش و پرورش هم یکی از آن‌ها است.

وی تصریح کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تهران امضا شد، قرار شد که مسئولان اداره کل فناوری و اطلاعات و اداره کل مخابرات سیستان و بلوچستان ۳۵۰۰ مدرسه استان ما را مجهز به اینترنت و شبکه اینترنتی کنند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در پایان اظهار داشت: هفته گذشته ما با اداره کل فناوری و اطلاعات و اداره مخابرات  استان، جلسه‌ مشترکی داشتیم که پیرو آن یکسری کارها در حال انجام است.  قرار شده از طریق خط تلفن ثابت که برای مدارس پیش‌بینی شده، یکی از اپراتورهای ایرانسل و همراه اول اینترنت رایگان در اختیار مدارس قرار دهد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">