ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یکی از شایع ترین مشکلات بیمارانی که به بیمه برای درمان بصورت ماهیانه هزینه میپردازند  این است که نسخه الکترونیک آنها هنگام خرید دارو در سیستم باز نمی شود و این موضوع، مخصوصا برای خرید داروهای کمیاب و گران قیمت بسیار مشکل آفرین است.
بیمارت بدحال است؛ بستری اش می کنی. یکی از داروهایش در بیمارستان نیست. حالا باید بدوی تا آنرا پیدا کنی. در سراسر شهرستان و استان پیدا نمی شود. دوستی در تهران آنرا در یک داروخانه دولتی پیدا می کند؛ اما سیستم نمی تواند نسخه را باز کند. نسخه روی دستت می ماند و تو مجبوری دارویت را آزاد بخری. تازه اگر نسخه باز می شد هم داروخانه نمی تواند همه آنرا بدهد؛ تحریم است و کمبود دارو و شهروندی که هر ماه پول بیمه و بیمه تکمیلی از حقوقش کم می شود اما هنگام استفاده باید این همه دردسر بکشد.

به گزارش سلامت نیوز شهروندان زیادی هستند که از باز نشدن نسخه های الکترونیکی در هنگام خرید در داروخانه شکایت دارند و هیچکس هم نمی تواند در زمان باقیمانده مشکل آنها را حل کند. بیمارشان بدحال و منتظر دارو است و داروخانه دار نیز کاری از دستش برنمی آید. این مشکل در زمان کنونی که اینترنت دچار اختلال سرعت دائمی است بیشتر پیش می آید. بر این اساس همراه بیمار ناچار است دارو را با قیمت آزاد خریداری کند و با گرفتن فاکتور از داروخانه، بعدا به بیمه مراجعه کرده و بخشی از پولش بعد از حدود 2 هفته تا یکماه به حسابش واریز شود.

این موضوع، مشکلات بسیاری را برای خانواده هایی که بیمار بدحال دارند و دارای تمکن مالی بالا نیستند موجب شده است. مخصوصا برای داروهایی که در ماه های اخیر به دلیل ادامه تحریم ها کمیاب و گران شده اند.

مسوول فنی یک داروخانه در منطقه 14 تهران در اینباره به "سلامت نیوز" می گوید:« موضوع باز نشدن نسخه های الکترونیکی هم برای شهروندان و هم داروخانه ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. فرد در حالی که بیمار بدحال دارد و دارو را در یک داروخانه به سختی پیدا کرده نسخه اش باز نمی شود. در بسیاری از موارد مجبور است دوباره به پزشک یا بیمارستان مراجعه کند و این، زمان می برد. ممکن است در همین زمان حتی کوتاه، بیمارش بدحال تر شود یا از دست برود.»

او می افزاید:« اگر هم مراجعه کننده بداند که چه دارویی در نسخه تجویز شده است باز مشکل حل نمی شود. چون ناچار است آنرا با قیمت آزاد خریداری کند و فاکتور بگیرد و سر فرصت به بیمه مراجعه کند و بعد از چند هفته بخشی از پولش پرداخت شود. قطعا خیلی ها برای خرید داروهای گران قیمت دچار مشکلات جدی خواهند شد.»

این مسوول فنی تاکید می کند که « ما داشته ایم همراه بیماری را که قسم می خورد تمام موجودی اش را برای خرید داروهای آزاد خرج کرده بود و حتی برای پرداخت هزینه های بیمارستان دولتی دچار مشکل شده بود.»

همراه بیماری که یک خانم 55 ساله است نیز با ناراحتی از وضعیت بازنشدن نسخه های الکترونیکی می گوید:« واقعا جای تاسف دارد که مادرم هم بیمه خدمات درمانی و هم بیمه تکمیلی "آتیه سازان حافظ" را دارد؛ ولی در دو ماه گذشته در داروخانه های مختلف و حتی دولتی ( گلستان ) نیز نتوانستم آلبومین تجویز شده برای مادرم را پیدا کنم. ناچار شدم آنرا با قیمت 800 هزار تومان در آذرماه و 2 میلیون تومان در دی ماه خریداری کنم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه الان هم با اینکه دکتر 6 عدد از آنرا برای مادرم تجویز کرده نتوانسته ام در سراسر استان گلستان آنرا پیدا کنم می افزاید:« دوستم در تهران با داروخانه های مختلف تماس گرفت تا شاید بتواند این دارو را پیدا کند. داروخانه 29 فروردین یک عدد از این دارو را داشت که با مراجعه به آنجا خواست آنرا بخرد؛ اما سیستم نتوانست نسخه را باز کند و در نهایت با خرید آزاد به قیمت هر عدد آلبومین 800 هزار تومان و گرفتن فاکتور برای ارائه به بیمه آنرا خریداری و به گرگان فرستاد.»

این شهروند با گلایه از مسوولان وزارت بهداشت که نه می توانند داروی مردم را تامین کنند و نه بر کار بیمه ها نظارت دارند و مشکلات اینترنت و نسخه های الکترونیکی را هم حل نکرده اند گفت که « من اگر بخواهم برای خرید 6 عدد آلبومین 5 میلیون تومان بپردازم و بعد از یکماه پول آنرا بگیرم – تازه اگر همه اش را بیمه تقبل کند- هزینه های بیمارستان و خوراک بیمارم که بسیار حیاتی است چه می شود؟ مادر من یک بازنشسته است که با حقوق اندک زندگی می کند و هزینه داروهای ماهانه اش را هم به سختی تامین می کند؛ حالا که با این اوضاع دارو و نسخه ها و داروخانه ها دیگر خودتان فکر کنید چه می شود.»

گویا رئیس جمهور در زمینه تخصیص مجموعا ۱۰ هزار میلیارد تومان به حوزه دارو دستوراتی داده که طبق گفته محمدی رئیس سازمان غذا و دارو تنها مشکلی که اکنون در حوزه تامین دارو وجود دارد ، مشکل نقدینگی است که با این دستور رئیس‌جمهور قرار است حل شود .

محمدی همچنین از افزایش احتمالی ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت دارو در سال آینده خبر داده بود که قرار است این افزایش قیمت از طریق بیمه پوشش داده می‌شود و در نتیجه قیمت دارو برای بیماران هیچ افزایشی ندارد.

مسوولین هیچ برنامه ای برای امروز مردم که سردرگم برای پیدا کردن داروهایی هستند که در بازار موجود نیست که اصلا بیمه بخواهد تقبل بکند یا نکند زمان از دست میرود و شهروندان برای نجات جان بیمارشان به هر دری میزنند.درهایی که اغلب باز نمیشوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">