ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معضل سرقت کابل‌های مخابراتی در کشور

| يكشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۳:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

داوود زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات، در پاسخ به گزارش برنا، سرقت‌های دنباله‌دار تجهیزات مخابراتی را علت عدم تأمین شدن کابل‌های سرقتی برخی مناطق بر می‌شمرد که منجر به نارضایتی گروهی از مشترکان شده است.

خبرگزاری برنا چند روز قبل گزارشی پیرامون آخرین آمار سازمان تنظیم‌مقررات ارتباطات رادیویی دربارۀ میزان و علت شکایات کاربران از اپراتورهای تلفن ثابت و همراه در سامانۀ 195 منتشر کرد. 

براساس این گزارش، بیشترین مطالبات مردم از مخابرات در سامانۀ 195 به دلایلی از جمله «قطع ارتباط، عدم تأمین کابل سرقت شده، عدم تضمین کیفیت سرویس ارائه شده، ارائه خدمات پشتیبانی نامطلوب و واگذار نشدن خط تلفن ثبت‌نامی» ثبت شده بود.

انتشار این گزارش سبب شد تا گفتگویی پیرامون علل مشکلات موجود در بخش‌های مورد مطالبۀ مردم با داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران انجام دهیم.

زارعیان در پاسخ به این سوال که علت عدم تأمین کابل‌های سرقتی توسط مخابرات که مورد گله مردم قرار دارد، در چه چیزی باید جستجو کرد، گفت: موضوع سرقت‌ کابل‌ طی حدود سه سال گذشته به یک چالش جدی بدل شده است، در سنوات گذشته سرقت‌ها بیشتر مربوط به مناطق حاشیه‌ای شهر، کم‌برخوردار و برخی نقاط مرزی بود اما در سه سال گذشته دامنۀ سرقت‌ها به مناطق شهری و برخوردار هم رسیده است.

وی افزود: برای مثال چند روز قبل در منطقۀ پاسداران یک کابل 2400 زوج ما را سرقت کردند! موضوعی که سبب قطع تلفن حدود 1200 مشترک به صورت همزمان شد!حال در نظر بگیرید که تأمین، نصب و راه‌اندازی مجدد این خطوط چه دشواری‌هایی دارد.

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات دربارۀ اقدامات این شرکت برای کاهش آسیب‌های ایجاد شده تأکید کرد: ما از مدت‌ها قبل تلاش خود را شروع کردیم تا ضمن انجام اقداماتی همچون جایگزین کردن فیبرنوری در نقاط ممکن یا جایگذاری کابل‌ها در زیرزمین آسیب‌پذیری مشترکان از سرقت‌ها را کاهش دهیم اما آمارها همچنان مورد قبول نیست!

این مدیر ارتباطاتی در پاسخ به این سوال برنا که دایری مجدد ارتباط بعد از سرقت چه فرآیندی دارد، تصریح کرد: اگر کابلی برای نخستین بار سرقت شود، بدون فوت وقت تأمین خسارت انجام می‌شود و ارتباط مشترک مجدداً برقرار می‌شود، چنانچه سرقت برای بار دوم انجام شود، طی کمتر از یک هفته ارتباط دوباره برقرار می‌گردد اگر این اتفاق برای مرتبۀ سوم تکرار شود، اتصال مجدد ارتباط بین یک هفته تا ده روز طول خواهد کشید.

معاون خدمات مشتریان شرکت مخابرات تأکید کرد: اگر ارتباط در منطقه‌ای بیش از سه مرتبه به دلیل سرقت قطع شود، این ناحیه از نظر ما سرقت‌خیز قلمداد خواهد شد، برای مثال در برخی مناطق شاهد بودیم که فاصلۀ میان برقراری مجدد ارتباط تا سرقت کابل و تجهیزات کمتر از یک شبانه‌روز بوده است، بار مالی و زمان‌بر بودن برقراری ارتباط برای بیش از سه‌بار سبب می‌شود که بعد از سرقت سوم، کابل‌کشی مجدد انجام نپذیرد.

به زعم وی راهکار مواجهه با این مشکل به عنوان یک آسیب اجتماعی تغییر فناوری و استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون فیبرنوری است، تأمین ارتباط مناطق روستایی با فناوری ارتباطی بیسیم همچنین قراردادن کابل‌ها در کانال‌های زیرساختی در یک برنامۀ پنج‌ساله است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این اقدامات در دست انجام است اما بروز نتایج ملموس آن مستلزم صرف زمان و هزینۀ زیادی خواهد بود. ما برای رفع این معضل به همراهی نهادهایی همچون فراجا هم نیاز جدی داریم. رسانه‌ها را هم دعوت می‌کنیم تا ما را برای آموزش عمومی مردم همراهی کنند. 

زارعیان در ادامه عنوان کرد: موردی پیش آمده که ما شاهد بودیم، سارقی تجهیزاتی زیرساختی به ارزش شصت میلیون تومان را سرقت کرده است اما بهایی که آن را در اختیار مالخر قرار داده، پنجاه هزار تومان بوده است! در این میان به کمک جدی مردم هم نیاز داریم، باید اذعان کرد که شبکۀ تلفن‌همراه به تنهایی قادر به رفع نیاز آن‌ها نیست بنابراین یاری مردم ما را برای تأمین ارتباطی پایدار بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه افزود: یک چالش ما در بحث قوانین حقوقی سنجش ضرر یک سرقت بر مبنای ارزش ریالی آن است، در حالی که امکان دارد، تبعات معنوی یک سرقت ارتباطی بسیار بیشتر از ضرر مالی آن باشد، برای مثال شاید سارقی قطع کابلی مسی با بهای کمتر از یکصدهزار تومان را سرقت کند اما همین اقدام وی باعث قطع ارتباط صد تا دویست خانواده شود بنابراین معتقدم برای مجازات این دست از سارقان باید به تبعات اجتماعی آن بیش از ارزش ریالیش توجه کرد.

معاون تجاری و خدمات مشترکان شرکت مخابرات دربارۀ امکان همکاری با شرکت‌های بیمه جهت تأمین هزینۀ تجهیزاتی که بیش از سه بار سرقت می‌شوند به خبرنگار فناوری برنا گفت: امکان بیمۀ تجهیزات نصب شده در محلات وجود ندارد همانطور که گفتم راهکار اصلی ما تغییر فناوری است. ما در سال گذشته تکنولوژی ارتباطی بسیار از مناطق کشور را به فیبرنوری تغییر دادیم. مهمترین علت ممکن نبودن استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه ریسک بالای ارائه چنین خدماتی برای شرکت‌های بیمه دانست.

این مقام مسئول دربارۀ علت عدم تخصیص تلفن ثابت ثبت‌نامی که مورد انتقاد برخی شهروندان است، تصریح کرد: ما برای تخصیص تلفن‌ثابت در شهرهای بزرگ مشکل چندانی نداریم، بیشتر مسئله مربوط به حاشیۀ شهرها و مناطق مسکونی جدید است که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه وجود دارد.

معاون امور مشترکان مخابرات تأکید کرد: در حال حاضر بار اصلی این مسئله بر دوش شرکت مخابرات قرار دارد و اپراتورهای دیگر به دلیل عدم صرفۀ اقتصادی همراهی مؤثری در این زمینه ندارند، ما برای برنامۀ سال‌جاری خود با وجود اشباع ظرفیت تلفن‌ثابت در مناطقی از کشور، دایر کردن و توسعۀ بیش از هشتصدهزار خط جدید را در دستور کار داریم.

زارعیان در خاتمه دربارۀ نحوۀ پیگیری دایر نشدن خط ثابت توسط مشترکان متقاضی به خبرنگار فناوری برنا گفت: اگر مشترک در منطقه‌ای ساکن است که امکان دایر کردن خط ثابت جدید میسر نیست، باید از فناوری‌های جایگزین مانند «بیسیم» استفاده کند اما چنانچه متقاضیان قابل توجهی در یک منطقۀ مسکونی درخواست دایر شدن تلفن‌ثابت داشته باشند، موضوع از طریق شرکت مخابرات استان پیگیری و تسهیل خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">