ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مقررات حد مجاز تشعشع تلفن‌های همراه

| جمعه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰۴:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

بنابر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، حداکثر مجاز حد تشعشع برای قرار گرفتن مردم در میدان‌های رادیویی و مایکروویو، برای بدن 0.08 وات بر کیلو گرم و خرید و فروش هر وسیله رادیویی با بیشتر از این مقدار ممنوع است.

به گزارش فارس، انرژی تشعشعات دستگاه‌های رادیویی توسط بافت‌های بدن قابل جذب است و در صورتی که مقدار آن از حدود معینی فراتر رود ممکن است صدمات جدی بر بافت‌های در معرض تشعشع ایجاد کند.

بر همین اساس، تاکنون مطالعات و آزمایش‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شده و تحقیقات همچنان نیز ادامه دارد.

در همین رابطه، در ایران نیز، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوبه‌ای را به منظور تعیین دقیق حدود انرژی تشعشعی جذب شونده مجاز و روش اندازه‌گیری نرخ جذب (SAR ) براساس استاندارد ملی ایران به نام "پرتوهای غیریونساز و حدود پرتوگیری" تدوین کرده است.

این مصوبه، از 5 آبان سال 88 لازم الاجرا شده است.

بر اساس این گزارش، این مصوبه تمام دستگاه‌های رادیویی ثابت و متحرک که ممکن است در مجاورت بدن انسان به کار گرفته شوند را نیز در بر می‌گیرد.

در این مصوبه، نرخ جذب انرژی (SAR ) برابر با نرخ انرژی جذب شده در واحد جرم بافت بر حسب ولت بر کیلوگرم (w/kg ) معرفی شده است.

همچنین منظور از پرتوکاران، شخصی که با آموزش، آگاهی و تجربه‌ای کافی صلاحیت کار با دستگاه‌های رادیویی را ضمن حفاظت از خود در برابر پرتوهای رادیویی دارد. این افراد در ناحیه تحت نظارت یا کنترل شده کار می‌کنند.

علاوه بر این، در این مصوبه واژه "مردم" به تمام افرادی که با پرتوهای رادیویی یا مایکروویو کار نمی‌کنند و یا علی‌رغم کار با این پرتوها در ناحیه کنترل شده یا تحت نظارت کار نمی‌کنند، اطلاق شده است.
*ضرورت تدوین قانون مقررات حدود تشعشعی تلفن همراه و سایر دستگا‌ه‌های رادیویی
در این مصوبه دلایلی از جمله، امکان به خطر افتادن سلامت پرتوکاران و مردم در معرض تشعشعات رادیویی، لزوم تعیین ایمنی تشعشعی پرتوکاران و مردم در مقابل اثرات مضر تشعشعات رادیویی ناشی از گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه‌های رادیویی، لزوم رعایت SAR مجاز توسط شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه‌های رادیویی، به عنوان دلایل تدوین این مصوبه نام برده شده است.
*مقررات ایمنی تشعشی گوشی تلفن همراه
بر اساس این مصوبه، ورود، تولید، خرید و فروش گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه‌های رادیویی با مقدار SAR خارج از حدود مجاز، در تمام شرایط ممنوع است.

وارد کنندگان و تولید کنندگان گوشی تلفن همراه و سایر دستگاه‌های رادیویی ملزم به ارایه گزارش آزمایش مقادیر SAR و روش اندازه‌گیری متناسب با پیوست یک این مصوبه از یک آزمایشگاه مورد تایید سازمان قبل از توزیع هستند.

حد مجاز میانگین SAR برای «پرتوکاران» در میدان‌های رادیویی و ماکروویو، برای تمام جرم بدن، 0.4 (w/kg )، برای هر گرم از سر و گردن 8 (w/kg ) و برای هر ده گرم از دست‌ها پاها 20 (w/kg ) است.

بهتر است در صورت امکان تلاش شود مقدار متوسط SAR برای چشم‌ها از 0.4 وات بر کیلوگرم تجاوز نکند.

همچنین حد مجاز میانگین SAR برای «مردم» در میدان‌های رادیویی و ماکروویو، برای تمام جرم بدن، 0.08 (w/kg )، برای هر گرم از سر و گردن 1.6 (w/kg ) و برای هر ده گرم از دست‌ها پاها 4 (w/kg ) است و نیز بهتر است در صورت امکان تلاش شود مقدار متوسط SAR برای چشم‌ها از 0.2 وات بر کیلوگرم تجاوز نکند.
*جرائم پیش‌بینی شده در قانون
هم اکنون ضمانت‌های قانونی "قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 1368 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب هیات وزیران 1369 و اصلاحیه آن (مصوب هیات وزیران 1368)" و "ضوابط کار با پرتوهای رادیویی و مایکروویو مصوب سازمان انرژی اتمی ایران 1387"، در این زمینه وجود دارند.

در صورت ارتکاب اقدامی خلاف دستورالعمل این مصوبه، ماده 5، ماده 10 و ماده 11 قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای مصوب 1345

و نیز ماده 687 قانون مجازات اسلامی مصوب سال‌های 1370 و 1375، به عنوان جرایم، درمورد خاطی قابل اعمال است.
*در آخر اینکه
آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری SAR باید مورد تایید سازمان باشند و نام آزمایشگاه‌های معتبر توسط سازمان اعلام می‌شود.

همچنین محدوده تشعشعات رادیویی باید با استاندارد ملی پرتوهای غیریونساز حدود پرتوگیری (Exposure Limits Non – Ionization Radiation -) کد مصوب 8567 سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مطابقت داشته باشد.

  • ۹۰/۰۶/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">