ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روسیه از آبان اینترنت مستقل خواهد داشت

| چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

دومای روسیه با وجود مخالفت های گسترده درخصوص ایجاد اینترنت مستقل در جامعه، در شور سوم و نهایی سرانجام قانون مربوطه را تصویب کرد تا از دهم آبان ماه امسال به اجرا در آید.

به گزارش ایرنا، مخالفان این قانون نگران امنیتی شدن فضای اینترنت برای مخالفان و اعمال محدودیت های بیشتر بر مردم هستند حال آنکه دولت بارها اعلام کرده است که نگران آن است که آمریکا به یک باره دکمه قطع اینترنت مردم روسیه را فشار دهد و زندگی مردم روسیه که به شدت به اینترنت وابسته شده، با مشکلات جدی مواجه شود.

دومای روسیه امروز در حالی در شور سوم قانون ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را تصویب کرد که ۳۰۷ نماینده به آن رای مثبت داده و ۶۸ نفر نیز رای منفی دادند. اکثریت دوما را نمایندگانی تشکیل می‌دهند که عضو حزب روسیه واحد هستند که پوتین آن را تاسیس کرد.

آندره کلیشاس رئیس کمیسیون امور قانون اساسی شورای فدراسیون، لودمیلا بوکووا معاون وی و آندره لوگووی نماینده دومای روسیه مولفین طرح قانونی ایجاد اینترنت مستقل هستند.

مطابق متن این طرح قانونی، سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی و فناوریهای اطلاعاتی مسئولیت نظارت و اجرای طرح ایجاد اینترنت مستقل در روسیه را برعهده دارد. ارزیابی نوع خطرها و ریسک ها در مسائل مربوط به شبکه اینترنتی در روسیه نیز برعهده دولت روسیه خواهد بود.

این قانون پس از امضای رئیس جمهوری روسیه، از اول ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ (دهم آبان ماه ۹۸) به اجرا در می آید و با توجه به اینکه یکی از حامیان اصلی آن دولت بوده، بعید به نظر می رسد که مانعی بر سر اجرای آن در زمان یاد شده بوجود آید.
گفتنی است شبکه اینترنتی در روسیه سالانه ۱۵ درصد گسترش می یابد که بیش از پنج برابر رشد تولید ناخالص ملی این کشور است.

در پیش نویس این طرح آمده است: با توجه به ماهیت خصمانه آمریکا و استراتژی امنیت سایبری این کشور که در ماه سپتامبر سال گذشته منتشر شد، این طرح به اجرا گذاشته می شود.

در ادامه گفته شده است: واشنگتن در سال ۲۰۱۸ بدون هیچگونه مدرکی مسکو را به انجام حملات هکری متهم کرد و وعده داد که این کشور را در راستای طرح های خود برای حفظ برتری و سلطه بر جهان مجازات کند.

لئونید لوین رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطات دومای روسیه نیز پس از تصویب نهایی این طرح خاطرنشان کرد که تمام تلاش های برای نامیدن طرح قانونی تایید شده به عنوان اینترنت جداگانه و مستقل یا طرح منزوی کننده روسیه در فضای مجازی با واقعیت مطابقت ندارد.

ویتالی وخوف استاد دانشگاه فنی بائومان مسکو با حمایت از این قانون اظهار داشت که ما باید در گام اول مانع خروج اطلاعات شهروندان روس از کشور شویم و در گام بعدی شرایط کار با اینترنت در فضای امن و مطمئن را فراهم کنیم تا توسط آمریکا غافلگیر نشویم.
اما مخالفان ایجاد اینترنت مستقل در روسیه حرف خود را می زنند و معتقدند که حساسیت مقامات روسیه بی جهت است و این طرح فقط هزینه روی دست مردم روسیه می گذارد و تنها انرژی و زمان متخصصان را می گیرد ضمن اینکه باعث کند شدن اینترنت و افزایش هزینه خدمات اینترنتی بر مردم می شود.

اگر چه به گفته سناتور کلیشاس از مولفان طرح ایجاد اینترنت مستقل، اجرای این طرح ۲۰ میلیارد روبل (حدود ۳۰۰ میلیون دلار) هزینه دربر خواهد داشت اما اولگ ایوانف معاون وزیر ارتباطات روسیه گفته که هنوز نمی توان هزینه نهایی اجرای این طرح را اعلام کرد.
'سرگئی ایوانف' نماینده دوما از حزب لیبرال دمکرات و عضو کمیسیون محاسبات دوما اما معتقد است که این طرح بی فایده است.

برخی می‌گویند که دولت نیز از وضع و شرایط ایجاد اینترنت مستقل در این کشور ناراضی است، زیرا وظیفه بازرسی و نظارت بر آن به عهده سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی قرار می گیرد در حالیکه اکنون وزارت ارتباطات روسیه این وظیفه را برعهده دارد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین چندی پیش پس از اعتراضات خیابانی در خصوص اینترنت مستقل اظهار داشت که هدف قطع ارتباط روس ها با جهان خارج نیست بلکه اتخاذ تدابیر لازم برای زمانی است که اقدام خصمانه علیه روسیه در حوزه اینترنت صورت بگیرد.

دیوان محاسبات روسیه نیز تاکنون از لایحه ایجاد اینترنت مستقل حمایت نکرده و نمایندگان این سازمان معتقدند که اجرای این طرح هزینه های اضافی دربر دارد و بخاطر آن هزینه خدمات اینترنتی و کالاهای مرتبط با این بخش در روسیه افزایش خواهد یافت.

به گزارش رسانه های روسی، بخش تجاری روسیه نیز از طرح ایجاد اینترنت روسی انتقاد کرده زیرا در این طرح ایجاد سرورهای اینترنتی در روسیه پیش بینی شده در حالیکه اکنون ۱۱ سرور مادر در روسیه وجود دارد.
در تجمع اعتراضی که اواسط اسفند سال گذشته توسط حزب 'لیبرتاریانسکی' (آزادیخواهی) روسیه در مسکو و چند شهر روسیه برگزار شد، شرکت کنندگان، ایجاد اینترنت مستقل را انزوای اینترنتی روسیه خواندند.

  • ۹۸/۰۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">