ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ناتو: «پتیا» عملیات نظامی است

| سه شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

کوین شیلد، از کهنه کاران وزارت دفاع آمریکا، روز سه شنبه و بعد از اینکه کشور اوکراین و سپس کشورهای دیگر هدف حمله یک باج افزار مخرب به نام «پتیا» قرار گرفت مسوولیت واحد عملیات های سایبری ناتو را بر عهده گرفت.
Gizmodo- این انتصاب دقیقا بعد از حملات سایبری گسترده ای است که پتیا به بار آورده است و سازمان وزارت دفاع آمریکا را بر آن داشته است که برای جبهه دفاع سایبری خود چاره ای بیندیشد. در واقع این چاره هم کشیده شدن پای یک سیاستمدار به عرصه سایبر است، زیرا این سازمان معتقد است که حملات اخیر بالقوه می توانند اقدام جنگی قلمداد شوند. بیشتر این هیاهوها به ماه مه یعنی زمانی برمی گردد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به همراه رهبران ناتو، تایید کرد که ماده پنجی وجود دارد که که به موجب آن، اعضای این سازمان موظف می شوند در مواردی که یکی از اعضا هدف حمله قرار گرفت برای دفاع از آن وارد عمل شوند.این در حالی است که در هفته گذشته نیز دبیرکل سازمان ناتو بیان کرد که یک حمله سایبری با پیامدهایی هم اندازه با یک حمله تسلیحاتی عمل به ماده پنج توافقنامه را لازم الاجرا خواهد کرد و واکنش هایی که به آن داده می شوند، می توانند به شکل نظامی باشند. 
اما با بروز حملات سایبری اخیر، ناتو روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که هنوز منشاء پیتا را پیدا نکرده و نمی داند که پس پرده این ماجرا چیست .
در نتیجه محققان ناتو به این نتیجه رسیدند که بدافزار مورد بحث می تواند احتمالا به یک دولت مربوط باشد و اگر این امر ثابت شود، آنگاه کشورهای هدف می توانند با گزینه های مختلفی مقابله به مثل کنند.
در همین راستا نیز وزارت دفاع انگلستان به صورت کاملا مستقل اعلام کرد که کشورش برای واکنش به حملات سایبری آماده است و برای دفاع و حتی حمله به کشور متخاصم مجازی، این حق را دارد که از هر طریقی شامل هوا، زمین، دریا یا قلمرو مجازی مقابله به مثل کند. 


انگشت اتهام اوکراین به سوی روسیه 
اما در حالی که ناتو هنوز هیچ کشوری را مستقیما در انتشار پتیا مسوول ندانسته، سرویس امنیتی اوکراین موسوم به SBU انگشت اتهام را به سوی روسیه گرفته و به تندی از این کشور انتقاد کرده است.
SBU  اعلام کرده که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد روسیه در حملات یاد شده دست داشته است.
کارشناسان SBU معتقدند از آنجایی که باج افزار پتیا فاقد سازوکاری برای کسب اطمینان از پرداخت باج های درخواستی از قربانیان است و بعد از پرداخت باج هم فایل های قفل شده رمزگشایی نشده اند، می توان نتیجه گرفت که طراحی پتیا با هدف تخریب اطلاعات متعلق به نهادهای بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته است.
روسیه این اتهامات را رد کرده و آنها را بی پایه و اساس توصیف کرده است. نکته قابل تامل این است که بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی در خود روسیه هم به علت حملات باج افزار پتیا آسیب دیده اند.پیش از این در دسامبر سال 2016 هم سیستم های بخش انرژی و حمل و نقل اوکراین هدف حملات بدافزاری قرار گرفتند و حتی بخشی از شبکه توزیع برق این کشور از کار افتاد. در آن زمان نیز اوکراین انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه رفت. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">