ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نحوه اخذ ویزای الکترونیکی در کانادا

| يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۸۵، ۱۰:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

بزرگراه فناوری - کانادا شمالی‌ترین کشور در آمریکای شمالی است که به‌صورت رسمی عنوان کنفدراسیون به آن اطلاق می‌شود. این منطقه که دومین کشور بزرگ دنیا محسوب می‌شود، از مجموعه 10 استان به پنج منطقه اصلی تقسیم شده که فرهنگ و جمعیت هر یک از این بخش‌ها متفاوت و نمایان‌گر تصویری متفاوت از این کشور پهناور است.
گذرنامه الکترونیکی، گذرنامه‌ای با فناوری پیشرفته و قابل خوانده شدن توسط ماشین است که حاوی یک مدار یک‌پارچه است که می‌تواند مطابق با شرایط وضع شده در سازمان بین‌المللی «هواپیمایی کشوری ملل متحد» اطلاعات بیومتریک و بیوگرافیک شما را در خود ذخیره کند.

کشور کانادا در سال‌های اخیر توانسته با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، جهانگردان بیشتری را به این کشور بکشاند و سود اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را به‌خود اختصاص دهد. سازمان جهانی گردشگری در آخرین مطالعه خود به این نتیجه رسیده است که گردشگری می‌تواند سالانه یک‌ میلیون و 200 هزار فرصت شغلی جدید در جهان ایجاد کند. طی سال 2005 میلادی صنعت گردشگری در دنیا 3/7 درصد رشد داشته که در این میان اثر مستقیم مسافرت و گردشگری در اقتصاد جهانی 8/3 درصد و اثر مستقیم و غیرمستقیم این صنعت در اقتصاد جهانی 6/10 درصد اعلام شده است.

دولت کانادا اعلام کرده که سالانه بیش از 35 میلیون نفر از این کشور بازدید می‌کنند که برای افزایش این تعداد، بیشتر این افراد از خدمات ویزای الکترونیکی بهره می‌برند. سیستم ویزای الکترونیکی کانادا با بهره‌‌گیری از فناوری سیستم‌های SITA و CPS راه‌اندازی شده که به تمامی مسافران امکان می‌دهد زمان خرید بلیت ویزای خود را دریافت کنند.

درحال حاضر مسافرانی که به کانادا سفر می‌کنند باید پیش از عزیمت و یا در زمان ورود ویزا دریافت کنند که این فرآیند وقت‌گیر برای مسافران و مسؤولان امور مهاجرتی دردسرهای فراوانی به‌دنبال دارد و تردد مسافران را در فرودگاه‌ها کُند می‌کند. کارشناسان ادعا می‌کنند که سیستم ویزای الکترونیکی این مشکل را برطرف خواهد کرد، زیرا مسافران می‌توانند ویزای خود را از طریق اینترنت و یا در زمان خریداری بلیت در آژانس‌های مسافرتی دریافت کنند. در این سیستم، زمانی که مسافری تقاضای صدور ویزای الکترونیکی می‌کند، اطلاعات شخصی وی نظیر نام و شماره گذرنامه ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه وارد سیستم می‌شود که بعد از آن به کمک سیستم SITA به‌ وزارت کشور منتقل می‌شود. پس از ایجاد تغییرات لازم توسط سیستم DITS این اطلاعات بررسی شده و با اطلاعات پایه موجود در وزارتخانه مطابقت داده می‌شود. در صورتی که محدودیت یا مشکلی برای صدور ویزای متقاضی وجود نداشته باشد، این سیستم به‌صورت خودکار ویزا را صادر می‌کند.

به‌طور کلی گذرنامه الکترونیکی گذرنامه‌ای با فناوری پیشرفته و قابل خوانده شدن توسط ماشین است که حاوی یک مدار یک‌پارچه است که می‌تواند مطابق با شرایط وضع شده در سازمان بین‌المللی «هواپیمایی کشوری ملل متحد» اطلاعات بیومتریک و بیوگرافیک شما را در خود ذخیره کند. گذرنامه الکترونیکی کانادا حاوی یک تصویر دیجیتالی از صورت دارنده بر روی مدار یک‌پارچه است. این تصویر که با استفاده از فناوری شناسایی چهره با چهره دارنده گذرنامه مقایسه می‌شود بازدارنده بسیار خوبی برای جعل گذرنامه است.

مدار یک‌پارچه این گذرنامه‌ها که در لایه پوششی پشت کارت کارگذاری شده همچنین حاوی داده‌های بیوگرافیک است که به‌عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر دست‌کاری داده‌ها با داده‌های موجود در صفحه اطلاعات بیوگرافیک گذرنامه‌های با قابلیت خوانده شدن توسط ماشین مقایسه می‌شوند. یک امضای دیجیتالی نیز از داده‌های ذخیره شده در مدار یک‌پارچه محافظت می‌کند.

این مدار یک‌پارچه هوشمند با استفاده از فناوری خاصی از فاصله چهار اینچی (10سانتیمتری) قابل خواندن است. به‌منظور کاهش احتمال دست‌کاری داده‌های این مدارها، کانادا قابلیتی به این گذرنامه اضافه خواهد کرد که پس از بسته‌ شدن گذرنامه امکان این عمل را کاهش می‌دهد. دولت کانادا همچنین درحال بررسی استفاده از سیستم کنترل اساسی دسترسی به‌منظور کاهش احتمال دست‌کاری یا استراق‌سمع‌داده‌ها در هنگام خوانده شدن گذرنامه در مبادی ورود است. سیستم کنترل اساسی دسترسی از این لحاظ به سیستم شماره شناسایی شخصی (PIN) شباهت دارد که دسترسی به داده‌های ذخیره شده در مدار یک‌پارچه تنها پس از خوانده شدن داده‌های الکترونیکی صفحه اطلاعات گذرنامه توسط ماشین ممکن خواهد بود.

دولت کانادا در نظر دارد تا تاریخ 26 اکتبر 2006 در تمامی آژانس‌های صدور گذرنامه خود گذرنامه‌های الکترونیکی صادر کند و تمامی کشورهای شرکت‌کننده در برنامه حذف روادید نیز باید تا همان تاریخ صدور گذرنامه‌های الکترونیکی را آغاز کنند. در صورتی که از هم‌اکنون صاحب گذرنامه‌برنامه حذف روادید با قابلیت خوانده شدن توسط ماشین هستید که تا پیش از تاریخ 26 اکتبر 2006 صادر شده، لزومی به تعویض این گذرنامه با یک گذرنامه الکترونیکی تا پایان مدت اعتبار عادی آن وجود ندارد.

در کشور کانادا، گذرنامه‌های با قابلیت خوانده شدن توسط ماشین برای ورود بدون روادید اتباع کشورهای شرکت‌کننده در برنامه حذف روادید به کانادا الزامی است. این گذرنامه‌ها حاوی داده‌های بیوگرافیک در دو سطر کدگذاری شده هستند و به ماموران گمرک و گشت مرزی این امکان را می‌دهند که با استفاده از کارت‌خوان‌های الکترونیکی دارنده گذرنامه را به سرعت شناسایی کنند. این داده‌ها همان اطلاعاتی است که در گذرنامه‌های عادی چاپ می‌شود: نام، جنسیت، محل تولد، شماره گذرنامه و تاریخ صدور و انقضا. علاوه بر این، گذرنامه‌های با قابلیت خوانده شدن توسط ماشین پیرو همان استانداردهایی هستند که سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری کانادا برای اندازه گذرنامه، شرایط عکس و نحوه سازماندهی اطلاعات وضع کرده است. گذرنامه‌های با قابلیت خوانده شدن توسط ماشین، این امکان را فراهم می‌آورند تا مسافران قانونی به‌سرعت مراحل بازرسی را طی کرده و در عین حال با مقایسه سریع اطلاعات کدگذاری شده با پایگاه‌های داده منابع انتظامی در مورد افرادی که می‌توانند موجب بروز خطرات احتمالی شوند به ماموران مهاجرتی هشدار دهد.

افرادی که به‌طور دایم در میان کانادا و ایالات متحده در سفر هستند بهتر است تقاضا برای ورود به برنامه نکسوس را مدنظر قرار دهند. هدف از این برنامه تسهیل عبور مرزی زمینی، هوایی و دریایی برای مسافران از پیش‌تایید شده و با ریسک پایین میان این دو کشور است. برای استفاده از این برنامه با متقاضیان مصاحبه می‌شود، از آن‌ها اسکن بیومتریک به‌عمل می‌آید و سوابقشان نیز کنترل می‌شود. هر دو کشور باید با ورود هر متقاضی به این برنامه موافقت کنند. پس از مورد تایید قرار گرفتن، کارت شناسایی عکس‌داری برای مسافران نکسوس صادر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند از طریق خطوط مخصوص به‌سرعت از بازرسی‌های مرزی عبور کنند.

این برنامه داوطلبانه از سال 2002 تاکنون برقرار بوده است. علاوه بر این، یک درخواست واحد برای برآوردن شرایط ثبت‌نام کانادا کافی است که با این وجود، مسافران گروهی باید آگاه باشند که تمامی افراد هر گروه باید عضو این برنامه بوده تا از خط عبور نکسوس استفاده کنند.

سیستم ثبت ورود و خروج امنیت ملی که در کنار ویزای الکترونیکی کار می‌کند فهرست ویژه‌ای است از بازدیدکنندگان غیرمهاجر که بر مبنای ملاک‌های اطلاعاتی و به‌دلایل مختلف به‌عنوان افراد به‌وجود آورنده مسایل امنیتی بیش از حد معمول شناسایی می‌شوند. به‌موجب این برنامه، این بازدیدکنندگان باید به‌صورت ادواری حاضر شده تا موقعیتشان احراز شود. همچنین گفته می‌شود از شرایطی که مسافران بر مبنای آن اجازه ورود به کانادا دریافت کردند، حضور در کلاس درس در صورتی که روادید تحصیلی دارند، عدم اشتغال در فعالیت‌های غیرقانونی و باقی ‌نماندن پس از انقضای اعتبار روادید خود پیروی می‌کنند.

  • ۸۵/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">