ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شهروندان می‌توانند از سایت‌های اینترنتی که اقدامات متخلفانه و مجرمانه انجام می‌دهند، شکایت نمایند.

میزان – شخصی از فضای مجازی اقدام به تهیه بلیط کرده اما بلیطی به دست او نرسیده و به نوعی کلاهبرداری صورت گرفته است. این شخص با طی کردن مراحل زیر می‌تواند شکایت خود را ثبت کند.

پاسخ کارشناس: حسب موضوع نسبت به طرح شکایت مقتضی در مراجع قضایی اقدام کنید. برای شکایت از سایت‌های اینترنتی از طریق مراجع قضایی، مانند زمانی که پیگیری سرقت از حساب بانکی صورت گرفته است، شاکی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و شکوائیه‌ای در این خصوص ارائه دهد. اینکه در شکواییه چه بنویسیم، بستگی به پرونده مطروحه دارد؛ یعنی اگر سرقت اینترنتی انجام شده باشد، موضوع با کلاهبرداری اینترنتی متفاوت است.

در هر حال، پس از اینکه از سایت اینترنتی شکایت کردیم و مدارکی که در خصوص تخلف سایت در اختیار داشتیم را به آن ضمیمه نمودیم، شکواییه ما به مرجع قضایی صالح ارجاع می‌شود و از آن جهت که بسیاری از اقدامات مجرمانه سایت‌های اینترنتی، جرم رایانه‌ای هستند، شکایت از سایت اینترنتی نیز به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارجاع می‌شود؛ لذا دادگاه و دادسرای صالح جرم کلاهبرداری اینترنتی، دادگاه کیفری و دادسرای جرایم رایانه‌ای هستند.

در این صورت، دادسرا به عنوان یک مرجع قضایی به شکایت از سایت اینترنتی رسیدگی مقدماتی انجام می‌دهد و اگر جرم‌های ارتکاب یافته توسط سایت اینترنتی نیاز به بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری داشته باشد، موضوع را به پلیس فتا نیز ارجاع می‌دهند تا پلیس فتا در این رابطه تحقیق کند و نتیجه را به دادسرا اعلام نماید.

اگر مقامات قضایی دادسرا ارتکاب جرمی را در خصوص سایت‌های اینترنتی محرز دانستند، پرونده را برای صدور رای به مرجع قضایی صالح یعنی دادگاه کیفری ارجاع می‌دهند و قاضی دادگاه کیفری با توجه به محتویات شکایت و تحقیقات انجام شده، در صورت وقوع جرمی مثل کلاهبرداری اینترنتی، رای نهایی صادر و مجرم را به مجازات قانونی متناسب محکوم می‌نماید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">