ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نرم‌افزار فیلترینگ خانگی و 150هزار دانلود

| دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۸۸، ۰۵:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

بدیهی است آنچه در اینترنت عرضه می‌شود، برای تمامی رده‌های سنی مناسب نبوده و اینترنت بدون فیلتر و پالایش، امکان دسترسی به کلیه سرویس‌ها و متونی را که ممکن است برای کودکان و نوجوانان مضر باشد، ایجاد می‌کند؛ در بسیاری از کشورها، نرم‌افزارهای فیلترینگی جهت استفاده خانواده‌ها تهیه و استفاده شده بر این اساس در ایران نیز نرم‌افزاری به‌منظور فرهنگ‌سازی درباره استفاده صحیح از اینترنت در خانواده‌ها به‌صورت نسخه نرم‌افزاری رایگان در سایت شورای عالی اطلاع‌رسانی ارائه شد.

به گزارش (ایسنا)، طبق اعلام شورای عالی اطلاع‌رسانی هر فن‌آوری با فراهم آوردن یکسری فرصت‌ها، چالش‌هایی را نیز پیش روی بشر قرار داده است که با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی می‌توان مضرات آن را به حداقل رساند.

در دورانی که اینترنت به صورت همه جانبه وارد زندگیمان شده است و محتوا و اطلاعاتی که در آن در ردوبدل می‌شود، بصورت تصاعدی رو به افزایش است، والدینی از دسترسی فرزندانشان به اینترنت آسوده خاطر خواهند بود که بتوانند نحوه استفاده فرزندان خود از این وسیله ارتباطی قدرتمند را کنترل کنند.

دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی نیز با هدف رهنمود خانواده‌ها و در اختیار گذاشتن رایگان این نرم‌افزار برای خانواده‌ها، این نرم‌افزار با همکاری بخش خصوصی تهیه کرده و در اختیار عموم گذاشته است.

اجزای این برنامه از دید والدین، تعریف فرزندان، امکان انتخاب محدوده سنی برای فرزندان، کنترل تصاویر با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تعیین زمان استفاده، امکان تغییر پیغام‌ها توسط والدین، ارائه گزارشات، امکان اعمال تنظیمات دلخواه و تغییر رمز عبور اصلی است.

علی کاظمی ـ ناظر پروژه‌ی نظارت والدین بر مصرف اینترنت شورای عالی اطلاع‌رسانی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره گفت: این نرم‌افزار به اشتباه در ایران به فیلترینگ خانگی مشهور شده است، در حالی که به فیلتر ارتباطی ندارد و در جهان نام آن نظارت والدین بر مصرف اینترنت است.

او با بیان این که این نرم‌افزار امکان نظارت والدین بر مصرف اینترنت اعضای خانواده و به ویژه کودکان را فراهم می‌کند، افزود: محدود کردن حجم مصرف اینترنت و زمان مصرف آن، محدود کردن روزهای مصرف و فیلتر تصاویر غیر اخلاقی که با فیلترشکن می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد از جمله کارآیی‌های نرم‌افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت است.

وی افزود: مدت زمان زیادی از استفاده نرم‌افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت در سطح جهان می‌گذرد. در حال حاضر 50 نرم‌افزار در این حوزه در سطح جهان وجود دارد.

او با تاکید بر اینکه هدف از ارائه‌ی این نرم‌افزار فرهنگ‌سازی همراه با ارائه‌ی تکنولوژی است، یادآور شد: RFP این طرح اسفندماه 86 روی سایت شورای عالی اطلاع‌رسانی قرار گرفت و اولین ورژن این نرم‌افزار آبان‌ماه امسال در سایت ارائه شد که قابل دانلود کردن است. دومین ورژن آن نیز بعد از رفع اشکال تا پایان امسال برروی سایت شورا قرار می‌گیرد.

این کارشناس شورای عالی اطلاع‌رسانی با بیان اینکه در حال حاضر 4 یا 5 شرکت از این طرح حمایت می‌کنند گفت: این طرح از یک سمت با خانواده‌ها و از سوی دیگر با شرکت‌ها در تعامل است. در زمان آغاز کار، شورای عالی اطلاع‌رسانی این نرم‌افزار را با همکاری یک شرکت خصوصی ایجاد کرد اما در حال حاضر با فرهنگ‌سازی که از سوی شورا انجام شده است یک شرکت غیرخصوصی و سه شرکت خصوصی دیگر در این زمینه فعالیت می‌کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 150 هزار دانلود از نرم‌افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت از روی سایت شورای عالی اطلاع‌رسانی انجام شده که شاید استفاده هم نشده باشد اما مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تولید این نرم‌افزار یکی از اقدامات شاخص شورای عالی اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی استفاده از اینترنت است، اظهار کرد: درتمام کشورها از این نرم‌افزار استفاده شده و مختص فرهنگ خاصی نیست و در بیان اهمیت آن می‌توان به وجود این نوع کنترل در سیستم عامل ویندوز ویستا که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره کرد که با نام parental controls در این سیستم عامل وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: احتمالا در سال‌های آینده برنامه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت در بخش‌های دیگر را نیز خواهیم داشت؛ در حال حاضر تنها این نرم‌افزار برروی صفحات وب به عنوان متداول‌ترین سرویس اینترنت کار می‌کند اما می‌شود آن را روی ایمیل‌ها، فایل‌های ویدئویی، بازی‌های رایانه‌یی و چت نیز تعمیم داد.

کاظمی افزود: RFP استفاده از این نرم‌افزار نوشته شده و در سال آینده آن را روی مسنجر، ایمیل، بازی‌های رایانه‌یی و ویدئو نیز عملی می‌کنیم که این کار با تعداد اپراتورهای بیش‌تری انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا این نرم‌افزار که امکان هدایت کاربر به سمت سایت‌های مفید مانند بخش اخبار، بخش علمی و بخش سرگرمی را داراست در وبگاه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با آدرس www.scict.ir قابل دسترسی است.

  • ۸۸/۱۲/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">