ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در حالی که قرار است 5G  پیشرفت‌های فناوری جدیدی را به همراه داشته باشد که به توسعه تجارت کمک می‌کند، پخش‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات محتوایی، اعم از تولیدکنندگان ویدئو، گیمرها، عرضه‌کنندگان خدمات AR و VR و سایر کاربران این عرصه‌ها می‌خواهند بدانند که آیا قابلیت‌های5G  انتظارات را برای ارائه ویدیو برآورده می‌کند یا خیر. به عبارت دیگر مصرف‌کنندگان منتظر تجربه‌های پخش با کیفیت بالا و بدون اشکال در صفحه نمایش تلفن همراه هستند. 
به گزارش آی‌تی آنالیز برای درک اهمیت لزوم اتکا به شبکه‌های پرسرعت، قابل اتکا، کم‌تاخیر و بلادرنگ برای توسعه‌دهندگان خدمات استریمینگ ابتدا باید نگاهی به قابلیت‌های نسل جدید شبکه موبایل 5G و همچنین «5G-A» که به عنوان 5G پیشرفته شناخته می‌شود داشته باشیم.
اما یک معماری شبکه جامد ممکن است به تنهایی برای رسیدگی به تقاضای نوسان برای محتوای زنده و VOD که به چندین صفحه نمایش داده می‌شود کافی نباشد و عملکرد ویدیو از نظر تأخیر، تراکم و از دست دادن بسته‌ها آسیب ببیند. کلید موفقیت، تشخیص و پرداختن به اهمیت کیفیت تجربه هنگام در نظر گرفتن توزیع5G  است.
در این رابطه راه اندازی شبکه‌های5G  تغییر دهنده بازی برای عرضه‌کنندگان خدمات XR و توزیع ویدئوهای با پهنای باند فشرده، با کیفیت و تقاضای بالا در دستگاه‌های تلفن همراه خواهد بود.
5G برای ارائه اتصال تا 1 گیگابیت بر ثانیه طراحی شده است. در استقرار باند میانی (طیف 3.5 گیگاهرتز)، ما شاهد سرعت‌هایی بین 100 مگابیت بر ثانیه و 200 مگابیت در ثانیه هستیم که تقریباً 10 برابر سرعت فعلی در 4G است.
بررسی نقش اپراتورهای موبایل در روند جهانی فناوری‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) که به شکل کلی تحت عنوان واقعیت گسترده یا Extended Reality که به اختصار XR هم نامیده شده و شامل AR، VR و MR می‌شود، نشان می‌دهد که اپراتورها به طور کلی در حال بازی در دو نقش 1- ارایه صرف زیرساخت‌های ارتباطی و 2- ارایه زیرساخت‌های ارتباطی به همراه مشارکت با تولیدکنندگان سخت‌افزار و محتوای مبتنی بر واقعیت گسترده (XR) در حال ورود، سرمایه‌گذاری، مشارکت و برنامه‌ریزی هستند.


با واقعیت گسترده، شرکت‌ها قادر خواهند بود محیط‌های آموزشی پیشرفته‌ای را توسعه دهند که تجربیات دنیای واقعی را شبیه‌سازی کند. با استفاده از این سناریوهای آموزشی، شرکت‌ها می‌توانند مهارت‌های مورد نیاز برای استفاده از قطعات پیچیده ماشین آلات را به تیم‌های خود ارایه دهند. در عین حال می‌توان از برنامه‌های آموزشی مشابه برای آموزش‌های غیر فنی نیز استفاده کرد.
شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مهندسی اغلب زمان زیادی را صرف کار با تجهیزات و ابزارهایی می‌کنند که نیاز به بینش متخصص دارند. چه یک ماشین پیچیده باشد، چه یک سیستم نرم‌افزاری که بینش‌هایی را در مورد تجزیه و تحلیل داده‌ها ارایه می‌دهد. به همین جهت کارکنان باید اطمینان حاصل کنند که می‌توانند هنگام مقابله با چالش‌های تجاری به پشتیبانی متخصصان مرتبط با موضوع مربوطه دسترسی داشته باشند.
با XR، شرکت‌های مخابراتی می‌توانند کارشناسان خدمات میدانی را به طور مؤثرتری مدیریت کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که پشتیبانی تخصصی همیشه در صورت نیاز کارمندان در هر زمان و مکانی دسترس است. تکنسین‌های خدمات میدانی می‌توانند از عینک‌های MR و AR برای ارسال اطلاعات از میدان به متخصصان در هر محیطی استفاده کنند و در زمان واقعی از پشتیبانی و راهنمایی در مورد نحوه رفع مشکلات رایج استفاده کنند.
در عین حال، محیط‌های واقعیت مجازی منظره‌ای را فراهم می‌کنند که در آن متخصصان می‌توانند در تجسم داده‌ها و گزارش‌ها با یکدیگر همکاری کنند تا تصمیمات بهتری در مورد رشد و پیشرفت کسب‌وکار بگیرند.
از سوی دیگر انتظار می‌رود که 5G نقش مهمی در ارائه محتوای ویدیویی تلفن همراه داشته باشد. و 8K، در افق میان‌مدت، وعده ارائه محتوای ممتاز را با وضوحی چهار تا هشت برابر تعداد پیکسل فول اچ‌دی در 8192×4320×60/120 می‌دهد.
به عبارت دیگر 5G نه تنها سرعت دسترسی به شبکه را به‌طور چشمگیری سریع‌تر می‌آورد، بلکه زیرساخت شبکه را نیز برای فعال کردن ابر لبه‌های تلفن همراه به ارمغان می‌آورد. همچنین حافظه پنهان پتانسیل تغییر برنامه‌های خاص مانند تجربه‌های ویدیویی در استادیوم را دارد و فناوری پخش برای مقیاس‌گذاری رویدادهای ورزشی بزرگ مفید خواهد بود.
همانطور که ذکر شد پایه و اساس تحولات آینده فناوری‌های انقلابی XR و عرضه‌کنندگان خدمات محتوایی بر پایه اتکا به سرعت‌های بالاست که فناوری نسل 5 و همچنین «5G-A» این قابلیت و اطمینان را فراهم کرده‌اند.
اگرچه فناوری‌ها و خدمات مبتنی بر نسل پنجم موبایل تقریبا بی‌نهایت است و پایه و اساس تحول دیجیتال در آینده و هوشمندسازی شهرها به شمار می‌رود.


•    رونمایی از سرویس واقعیت افزوده همراه اول
در همین راستا همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور ایران و منطقه، در حال حاضر به واسطه در اختیار داشتن گسترده‌ترین شبکه نسل ۵ در ایران که به سرعت در حال گسترش است، سال قبل و در نمایشگاه تلکام 2023، سرویس توسعه یافته‌ای مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده‌ را رونمایی کرده که قابلیت تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی را فراهم می‌کند.


همانطور که ذکر شد تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرو بطور گسترده در صنایع مختلف قابل استفاده است و به سرعت‌های بالا و بی‌تاخیر و بلادرنگ مبتنی بر نسل 5 وابسته است.
برای مثال یکی از چالش‌های اساسی در بهینه سازی و نگهداری سایت‌های مخابراتی، نیاز به بازدید میدانی همزمان با تعامل با آفیس و لازم است متخصصان با تجربه کافی از این سایت‌ها بازدید کنند؛ لذا در تمامی نقاط کشور و همچنین تمامی مناطق، ممکن است متخصصان با تجربه کافی در دسترس نباشند یا مهارت‌های لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات را نداشته باشند.
هدف این سامانه مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده که توسط همراه اول توسعه یافته است، «تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی» است که یکی از قابلیت‌های این سامانه، شبیه سازی تجهیزات سایت‌های مخابراتی و آموزش فرآیندهای نصب و نگهداری تجهیزات به صورت واقع گرایانه است. 
علاوه بر این، سامانه باید امکان برقراری تماس و نشست ویدیویی مخاطبان را به منظور همکاری و هدایت یکدیگر در تعمیر تجهیزات به صورت راه دور و با استفاده از فناوری واقعیت افزوده را فراهم کند.
فرآیند عملیاتی به این شکل است که در بخش دستیار راه دور این سامانه، با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، دو شخص می توانند به یکدیگر متصل شوند که یکی از آنها متخصص سینیور و دیگری متخصص جونیور یا مشتری است. در این پلتفرم، شخص سینیور قادر است تصویر ویدیویی زنده دوربین فرد جونیور را در سیستم خود مشاهده کند.
همچنین با استفاده از المان‌های از پیش تعیین شده و اسکچ کردن روی محیط فرد جونیور به صورت واقعیت افزوده، او را در مراحل مختلف راهنمایی کند.
برای مثال، در یک سناریو که فرد جونیور مستقر در یک سایت مخابراتی با مشکل مواجه شود، می تواند از طریق پلتفرم با فرد سینیور در مرکز تماس تماس بگیرد و او را در موقعیت خود قرار دهد؛ سپس، فرد سینیور می تواند مشکل را بررسی کرده و با استفاده از واقعیت افزوده، راهکارها و دستورالعمل‌ها را به صورت مرحله به مرحله در محیط نیروی جونیور نشان داده و او را راهنمایی کند تا مشکل برطرف شود.
در بخش دستورالعمل‌های کاری، با استفاده از این سامانه می توان دستورالعمل‌های مختلفی که بصورت سنتی بر روی کاغذ به کاربر منتقل می شوند را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و بر روی محیط واقعی اعمال کرد تا از این طریق در سریع ترین زمان و بدون امکان سوء تفاهم در عملیات و بدون نیاز به متخصص ارشد، برخی از عملیات توسط تکنسین حاضر در محل انجام شود.
قابلیت‌های کارکردی این سامانه نیز به طور کلی شامل مواردی نظیر امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران سامانه، ابزارهای برچسب گذاری، دستورالعمل‌های کاری، مشاهده داده‌ها و اطلاعات فنی و ضبط جلسه است.

  • ۰۳/۰۳/۲۱

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">