ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نشست " همستر، نات کوین و کنش‌های کاربران ایرانی" با حضور محمدحسن یادگاری (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، عباس آشتیانی (پژوهشگر حوزه بلاک‌چین و رمز ارزها)  و دبیری علمی میثم قمیشیان (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه بازی)، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این نشست که با هدف بررسی پدیده ارزهای دیجیتال سرگرمی محور صورت گرفت، عباس آشتیانی با اشاره به رشد و محبوبیت همستر در جامعه بدون نفع اقتصادی مشخص، بیان داشت: بازاریابی دیجیتال رشد سریع و بسیار خوبی را تجربه کرده است و روش های مختلف بازاریابی در اقتصاد دیجیتال با روش های سنتی تفاوت داشته است. وی عنوان داشت : هزینه های بازاریابی به دو دسته پسینی و پیشینی قابل تقسیم بندی هستند که در اقتصاد دیجیتال، هزینه های پسینی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از این منظر، همستر و نات کوین از قسمت هزینه های پسینی استفاده می کنند و تاکنون هیچ پرداختی راجع به این بازی ها صورت نگرفته است.

این پژوهشگر حوزه بلاک چین و رمزارزها عنوان داشت: برای مخاطب انگیزه سازی صورت می پذیرد و همستر را می توان جزء بازی های اجتماع ساز طبقه بندی کرد؛ به نوعی که این بازی ها هم تصور مواجه با چنین حجمی از مخاطب را نداشتند. وی گفت : دلایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باعث این حجم از پذیرش می شود.

عباس آشتیانی بیان داشت: امروزه در جهان تغییر پارادایم شدیدی به سمت اقتصاد رفتاری را شاهد هستیم. در کشورهایی که با پدیده تورم مواجه هستند، انگیزه کارهای بلند مدت از مردم گرفته می شود و علاقه مندی به این موضوعات بالا می رود. وی با اشاره به پدیده تلگرام، دیپلماسی مواجه با آن را نامطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت:  پاک کردن صورت مسئله کار مناسبی نیست و برنامه های تنظیم گری ما باید به صورت مناسبی طرح ریزی گردند. مدیریت ریسک به جای دیدگاه صفر و صدی باید جایگزین گردد.

آشتیانی درباره توصیه های سیاستگذارنه برای ساماندهی اقتصاد دیجیتال ابراز داشت : تمام پدیده های اقتصاد دیجیتال بلافاصله اثرات فرهنگی روی کل جامعه می گذارند. ما نیاز به  رویکرد مدیریت ریسک داریم. فرصت طلایی رشد را باید دریابیم و از صنایع نوزاد خود حمایت کنیم. ما باید اجازه شکل گیری نوآوری را بدهیم و روش های سنتی و مجوزی و بی ریسک را کنار بگذاریم.

برای ساماندهی اقتصاد دیجیتال، نیازمند قانون هستیم

در ادامه نشست محمدحسن یادگاری ابراز داشت: طبق مطالعات متعددی که در حوزه بازی های رایانه ای انجام داده ام، همستر در مطالعات فرهنگی قابلیت بررسی بیشتری دارد و فعلا در دسته بندی بازی ها قرار نمی گیرد. وی گفت : میزان اقبال از همستر، ارتباط دارد با مسائل مرتبط با اقتصاد و رفاهیات مردم یک جامعه و همچنین به مؤلفه هایی مانند اشتغال موجود در جامعه، احساس مفید بودن افراد، سودای خوشبختی و موفقیت ارتباط پیدا می کند. این استاد دانشگاه مبحث رمزارزها را یک مبحث جهانی معرفی کردند و ابراز داشتند که در کشور ما هنوز به قانون مشخصی در این حوزه نرسیده ایم و این عامل سبب شده است تا با فضای رها شده ای مواجه باشیم. ما در این حوزه نه قانون مشخصی داریم و نه ممنوعیت مشخصی و این نیاز ما به قانون را برجسته می سازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود : سرمایه گذاری، حمایت و پهنای باند دادن به شبکه های داخلی باید از سالهایی قبل تر صورت می گرفت و ما بدون هیچ گونه شرط و قانونی به آغوش شبکه های مجازی همچون تلگرام رفتیم. وی با اشاره به ضعیف بودن دیپلماسی سایبر عنوان داشت : ما برای تلگرام هیچ شرطی قرار ندادیم و به صورت تدافعی و با آغوش باز به استقبال آن رفته ایم. وی بیان داشت : نیاز به فهم جهانی و همچنین فهم بومی نسبت به مسائل شبکه های مجازی مشهود است و ما در این موارد دچار ضعف هستیم. ما میتوانیم با حفظ ارزش های بومی و انجام مذاکرات درست و متناسب به اهدافمان برسیم همانطور که قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال موفق شد آن بازی ها را در سطح جهانی و با حفظ ارزش های بومی خود برگزار کند. وی معتقد است: فرهنگ های بومی برای گفتمان های جهانی جذاب است و ما میتوانیم با رعایت ادبیات جهانی و مذاکرات مفید در عین حفظ ارزش های بومی به درخواست های خود نیز برسیم.

محمدحسن یادگاری درباره توصیه های سیاستگذارانه برای ساماندهی اقتصاد دیجیتال عنوان داشت: ما باید یک روالی از پژوهش های کاربردی و راهبردی را طی کنیم تا به قانون مورد نیاز خود برسیم. تا قانون نباشد، سیاستگذاری ها نیز به سرانجامی نخواهد رسید و قانون ضرورت دارد. ما باید از بایدها و آرمان های کلان خود به قانون با ضمانت اجرایی و زمان بندی و مسئول مشخص و پاسخگو دست یابیم.  وی به نیاز به مدیران شجاع و حمایت از جوانان نخبه نیز اشاره کرد و  وجود مسئولین کاربلد و آشنا به جزئیات و ریزه کاری ها و در بطن موضوع را ضروری دانست.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">