ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه چاره‌ای جزء ایجاد نظام مالیاتی هوشمند و مبتنی بر ریزداده‌ها نداریم، به سازمان‌های مختلف هشدار داد هرچه سریع تر اطلاعات و داده‌های مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.

به گزارش صداوسیما، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در ابتدا درباره دستاوردهای سازمان امور مالیاتی گفت: برخی سازمان اموری مالیاتی را سازمان وصول مالیاتی، در حالی که وقتی وارد این سازمان شدم و با آن آشنایی پیدا کردم، ماموریت سازمان را «وصول با اصول» معرفی کردم. مأموریتی که حمایت از تولید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: اگر قرار است بودجه کشور از مالیات تأمین شود، قرار نیست این تأمین مالی به هر قیمتی باشد!

 

۱۰۰ درصد تحقق درآمدهای پیش بینی شده
در ادامه وی با اشاره به برنامه ریزی‌های سازمان امور مالیاتی در تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: در این برنامه ریزی که سال قبل انجام گرفت، توفیق قابل ملاحظه‌ای حاصل شد، به طوری که بیش از ۱۰۰ درصد درآمد مالیاتی که سال گذشته در قانون پیش بینی شده بود، وصول شد.

پارسا سپس گفت: این شکل از تحقق درآمد مالیاتی آخرین بار در ۱۵ سال قبل رقم خورده بود و طی این مدت درآمد کامل مالیاتی وصول نشده بود. این درآمد در شرایطی تحقق پیدا کرد که سال گذشته در شرایط تحریم ظالمانه قرار داشتیم و در پایان سال شیوع کرونا هم داشتیم.

وی با بیان اینکه این تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد مالیاتی به معنای فشار به عامه مردم و تولیدکنندگان نبود، گفت: حدود ۳۰ درصد -وصول- پرونده‌های قطعی افزایش پیدا کرد. همچنین ۳۰ درصد هم از تشکیل پرونده‌های حل اختلاف مالیاتی کاهش پیدا کرد. در مجموع شاخص رقمی نشان می‌دهد «وصول با اصول» انجام شده است.

 

فرایندها الکترونیکی شده اما هوشمند نیست
رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه جایگاه نظام مالیاتی کجاست، به پاسخ این سوال پرداخت و اظهار داشت: فرایند کارهای مالیاتی الکترونیکی شده است و امروز می‌دانیم پرونده، مودی و مامور مالیاتی کیست. اما در دنیا در امور مالیاتی به سمتی رفته‌اند که اطلاعات همه معاملات، ثروت و درآمد افراد را در اختیار دارند. برای اینکه چنین اطلاعاتی در داخل داشته باشیم تا در وصول درآمدهای مالیاتی استفاده کنیم لازم است تمام سازمان‌ها و ارگان‌های کشورها به سازمان امور مالیاتی وصل باشند.

وی با اشاره به حواشی شکل گرفته سال قبل در خصوص نصب دستگاه کارت‌خوان در مطلب پزشکان گفت: این یک تکلیف برای همه مودیان است که اطلاعات‌شان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تا تمام معاملات کشور و دارایی‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد.

وی افزود: اگر چنین اطلاعاتی در اختیار سازمان امور مالیاتی نباشد، وصول مالیات به حق متناسب با درآمد و سود افراد اتفاق نمی‌افتد.

 

تلاش برای حرکت همراستای دنیا
در بخش دیگری پارسا در توضیح نظام مالیاتی هوشمند گفت: این نظام استاندارد روز دنیاست، مردم زندگی عادی‌شان را انجام می‌دهند، اما همه اطلاعات‌شان به شکل یک کپی –ارسال داده ها- در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. این اتفاقی است که در کشورهای پیشرو جهان حاکم است و جهت گیری ما هم همین است. برای این منظور طراحی قانونی را انجام دادیم و امیدواریم امسال نظام مالیاتی هوشمند ایجاد شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب درباره وصول مالیات گفت: باید متناسب با سودی که عایدمان می‌شود در تأمین زندگی اجتماعی‌مان شریک باشیم. انسان‌ها مجبور به زندگی اجتماعی هستند و این زندگی هزینه‌هایی دارد.

پارسا سپس تأکید کرد: لازم است یک نسخه از همه تراکنش‌های بانکی، ثروت، درآمد، سود و... و. در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

 

اساس اداره کشور با ریز داده است
وی با بیان اینکه برای اینکه کشور به طور شایسته اداره شود باید بودجه هر سه قوا تأمین شود و حداکثر این تأمین با درآمد مالیاتی است، ادامه داد: اساس اداره مالیاتی با ریزداده هاست، تمام اطلاعاتی که در بخش‌های مختلف جمع می‌شود، اطلاعات تمام دستگاه‌ها باید به صورت برخط، دائمی و با کیفیت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

پارسا همچنین با بیان اینکه به منظور جمع کردن اطلاعات همه دستگاه‌ها در قدم اول با سازمان برنامه و بودجه تعاملی انجام دادیم و طی آن پیشنهاد تعویق بودجه را دادیم، به سازمان‌های متولی در ایجاد نظام هوشمند مالیاتی هشدار داد و گفت: همه مسئولان کشور و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مسئولیت دارند. این مسئولیت اجرایی وجود دارد و پیگیری محکمی هم ما داریم و انتظارمان این است که تا پایان ماه اطلاعات دستگاه‌ها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

 

مردم درباره مالیات چه گلایه‌ای دارند؟
وی در پاسخ به سوالی درباره گلایه‌های مردم در خصوص وصول مالیات و فرارهای مالیاتی کلان در کشور گفت: هیچ گزینه دیگری غیر از اصلاح نظام مالیاتی و رساندن آن به استاندارد دنیا وجود ندارد، درکشورهای دیگر ۸۵ درصد درآمدها از طریق جمع کردن مالیات است. باقی درآمد هم با توزیع اوراق قرضه است. در کشوری مانند نروژ هم که نفت در اختیار دارد، درآمد این بخش با سایر درآمدهای کشور ترکیب نمی‌شود. [اشاره به استفاده از درآمد مالیاتی]

پارسا درباره شیوه‌های تأمین درآمد کشور گفت: در کشورمان یک زمان منبع درآمد از نفت بوده اما اقعیت این است که –در شرایط کنونی- درآمد نفت بسیار ناچیز است. گزینه دیگر هم اوراق قرضه گرفتن است اما قرض هم باید برگردد. گزینه آخر فروش سهام و اموال دولتی است و آخرین مورد هم چاپ پول است، در حالی که اگر چاپ پول راه حل با دوامی بود، کشورهای دیگر از آن استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: چاپ پول یک راه حل نادرست است و اسم دیگر آن «مالیات تورمی» است که با اقدام به آن فشار به زندگی مردم وارد می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه به غیر از راه‌های مورد اشاره فوق راه دیگری برای تأمین مالی دولت وجود ندارد، به طرح این موضوع پرداخت که مردم از پرداخت مالیات گلایه ندارند و کم عدالتی در این بخش باعث ناراحتی و شکایت آنهاست و ادامه داد: مردم همچنین از این شاکی هستند که برخی مالیات نمی‌دهند.

وی ادامه داد: راه حل کم شدن گلایه مردم هم، اخذ مالیات به شکل هوشمند است. در این روش هم آنها زندگی عادی‌شان را دنبال می‌کنند و این سامانه مالیاتی است که اطلاعات را یکجا جمع می‌کند و براساس اسناد و مدارک به وصول مالیات می‌پردازد.

جایی برای گلایه نمی‌ماند اگر... ر.
پارسا درباره مزیت این روش گفت: در دنیا اطلاعات مردم در این سامانه‌های هوشمند جمع می‌شود و مالیات براساس اطلاعات محاسبه می‌شود و جایی برای گلایه نمی‌ماند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">