ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نفوذ یا فرصت

| يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۵:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - فعالان قدیمی حوزه ICT شاید هر قدر هم که در ذهن خود مرور کنند، یادشان نیاید که از سال‌های دور تا کنون حوزه فاوا تا این حد با کلمات "جاسوس و نفوذی" در رسانه‌ها مواجه شده باشد.

البته این که در سال‌های گذشته خبری از این مسایل نبوده منطقا به این معنی نیست که حوزه پر اهمیت و حساس فاوای کشور شاهد بروز چنین مسایلی نخواهد بود. کمااینکه شاهد دستگیری و محکومیت‌هایی در این عرصه بوده‌ایم که شامل تبعه‌های ایرانی و خارجی هم بوده است.

اما این روزها موضوعی بی‌پاسخ میان فعالان حوزه ICT در گردش است که پاسخ متقنی هم برای آن وجود ندارد.

در ماه‌های اخیر شاهد فعالیت‌هایی در سطح رسانه‌ها هستیم که محصول کار آنها در قالب فیلم، عکس، گزارش و خبر در کشور رسما به نمایش درآمده و منتشر می‌شود.

نکته قابل تامل آنکه اتفاقا در فیلم‌ها و اخبار منتشره در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور، خبری از مبهم‌گویی نیست و صراحتا از افراد حقیقی، حقوقی، سرمایه‌گذاران، مسوولان دولتی، همایش‌ها و جشنواره‌ها نام برده شده و گفته می‌شود این افراد و رویدادها، صرفا پوششی برای نفوذ، جاسوسی و تاثیرگذاری بر تصمیمات مهم دست به کار شده‌اند.

در این میان اما نخستین موضوع سوال‌برانگیز این است که چرا از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی که در رسانه‌های رسمی متهم به نفوذ و جاسوسی می‌شوند، شاهد هیچ پاسخ، شکایت و واکنش به چنین اتهامات بزرگی نیستیم؟

دومین موضوع سوال‌برانگیز که این روزها ذهن فعالان حوزه فاوا را به خود جلب کرده، به سوی دیگر این جریان باز می‌گردد و پرسش این است که، حالا که صراحتا از چنین افرادی نام برده می‌شود، چرا شاهد ورود، جلوگیری و برخوردهای قانونی با ایشان از سوی مراجع ذیصلاح نیستیم؟

چراکه روال بر این است که مراجع ذیصلاح ابتدا وارد عمل شده و سپس نتیجه رسانه‌ای می‌شود، نه این که ابتدا رسانه‌ها وارد عمل شده و سپس اقدامات لازم به عمل آید.

فارغ از پرسش‌های بی‌پاسخی که در پی آمد، چنین فضایی موجب نوعی دوگانگی در فضای رسانه‌ای کشور نیز شده است. به این شکل که برخی حضور خارجی‌ها و سرمایه‌گذاران را فرصت‌های پسابرجامی قلمداد می‌کنند و خواستار جلوگیری از ایجاد نگرانی در سرمایه و سرمایه‌گذاران عمدتا خارجی هستند و در مقابل برخی حضور ایشان را پوششی و تهدید می‌دانند.

قدر مسلم جریان عادی فعالیت و کسب‌وکارهای شناخته شده، سالم و قدیمی در حوزه ICT کشور با وجود جریانات ایجاد شده در مدت اخیر، دچار خللی نشده‌اند، اما به هر تقدیر پرسش‌ها در خصوص چرایی شکل‌گیری چنین فضایی در کنار سکوت دستگاه‌های مسوول، مدتی است که نقل محافل فعالان این عرصه شده است.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">