ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقد را به روزنامه‌نگاران بسپاریم

| شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - این روزها میزان نقد به مسوولان اجرایی در حوزه ICT رو به افزایش است. نقد غیرسیاسی البته نه تنها اشکالی ندارد، بلکه موجبات پیشرفت امور و توجه به نقایص احتمالی نیز می‌شود

و از این رو باید از چنین رویه و رویکردی استقبال هم کرد، به هر حال به صدا درآوردن زنگ‌های خطر همیشه می‌تواند مانع بروز صدمات شود.

اما گاه منابع نقدکننده خود دارای مقام و کسوت اجرایی هستند که در چنین حالتی این موضوع را نمی‌توان صرفا یک نقد نامید. در این خصوص اما مثال‌ها زیاد هستند:

1- اخیرا یک مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان نسبت به بلاتکلیفی سایت‌های همسریابی در کشور و تبدیل شدن آنها به بنگاه‌های کسب و کار انتقاد کرده است، حال آنکه خود این وزارتخانه نقش و مسوولیت اجرایی در ساماندهی به سایت‌های همسریابی دارد و از نهاد اجرایی انتظار اقدام اجرایی می‌رود نه انتقاد صرف.
2- چندی پیش یک مقام قضایی تمام شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی را وابسته به صهیونیست‌ها اعلام کرد. حال آنکه در این صورت از یک مقام قضایی انتظار بسنده کردن به نقد و طرح مساله‌ای در این سطح نمی‌رود و نمی‌توان تنها آدرس یک یا چند دستگاه دولتی را داد و موضوع را تمام شده انگاشت.
3- اخیرا پلیس فتا نسبت به ادامه عرضه سیم‌کارت‌های بی‌هویت نقد داشت. حال آنکه یکی از مسوولیت‌های پلیس، پیشگیری از وقوع جرایم مشهود است که هزینه‌های زیادی نیز به خود پلیس و کشور وارد می‌کند، از این رو از پلیس بیشتر انتظار ارایه طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی و پیشگیرانه می‌رود تا نقد و توصیه.
4- اخیرا یکی از نمایندگان مجلس 23 نقد و پیشنهاد از عملکرد دولت در فضای مجازی را مطرح کرد، حال آنکه یک نماینده مجلس علی‌القاعده امکان پیگیری برخی از این مسایل و مشکلات را در قالب ارایه طرح عملیاتی در مجلس را دارد.
5- در نمونه‌ای دیگر باز هم یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده که چیزی به اسم شبکه ملی اطلاعات در کشور نداریم. در این مورد نیز پرسش اینجاست که اگر چنین است چرا خبری از احضار و تذکر به مدیران مربوطه یا ارایه طرح‌ که از ابزارهای نمایندگان مجلس است خبری منتشر نمی‌شود.

شاید بتوان به نمونه‌های بالا موارد بیشتری را نیز افزود، اما یادمان باشد، دوران طرح یکطرفه مسایل از سوی مسوولان اجرایی گذشته و این رویه چندان افکار عمومی را اقناع نمی‌کند. شاید بهتر باشد نقد را به عهده روزنامه‌نگاران و کارشناسان بسپاریم که اصولا ابزاری جز نقد ندارند.؟(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۷/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">