ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سعید میرشاهی – ماجرای جنجالی چانگ پنگ ژائو موسس صرافی بایننس در ارتباط با رقبا به‌ویژه SBF و تاثیر این تعاملات بر بازار ارزهای دیجیتال و نیز گزارش رویترز درباره ارتباط بایننس با صرافی‌های ایران در حوزه تبادل تراکنش‌های رمزارز به ارزش 8 میلیارد دلار این روزها، در رسانه‌های آمریکایی داغ است.

در همین رابطه استیون استرادبروک در coingeek، در قالب یک گزارش مفصل، این ماجرا را تشریح کرده است.

 

جدال CZ و SBF
به نظر می‌رسد اکنون صرافی بایننس و صرافی FTX با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند و کاربران صرافی‌های ارزهای دیجیتال، با توجه به شهرت این دو مجموعه در حوزه کریپتو، در آتش این رقابت متقابل می‌سوزند.

چند روز قبل، حدود 23 میلیون FTT  توکن داخلی FTX به ارزش نزدیک به 600 میلیون دلار، از کیف پولی که چانگ پنگ ژائو (معروف به CZ)، موسس بایننس، تایید کرد تحت کنترل شرکت است، به  صرافی بایننس منتقل شد. میزان FTT  منتقل‌شده تقریبا بیانگر یک‌پنجم کل FTT در گردش است.

بنیانگذار بایننس در توییتی نوشت که صرافی او تصمیم گرفته است هرگونه FTT باقی‌مانده در دفاترش را نقد کند. بایننس در سال 2021 زمانی که سهم خود را در FTX واگذار کرد، حدود 2.1 میلیارد دلار FTT و BUSD (استیبل کوین داخلی بایننس) دریافت کرد.

بایننس، سرمایه‌گذار اولیه در FTX بود، اما رییس بعدی آن، سم بنکمن فراید (معروف به SBF)، به دنبال یک‌سری اخبار  رسانه‌ای که ادعا می‌کرد الگوهای تبهکاری گسترده توسط بایننس و موسس آن صورت گرفته، از این روابط عصبانی شد.

به همین دلیل بود که با توجه به افشاگری‌های اخیر، بایننس تصمیم گرفت هرگونه FTT باقی‌مانده در دفاتر را تسویه و نقد کند.

بنیانگذار بایننس ادعا کرد که فروش FTT ناشی از افشای اخیر است. این سخن او، احتمالا به گزارش چندی پیش در ترازنامه Alameda Research، متعلق به SBF درباره نقش غالب FTT اشاره دارد؛ شرکتی که به عنوان بازارساز اصلی FTX عمل می‌کند.

در این گزارش، مقالات متعدد دیگری منتشر شده که توانایی پرداخت بدهی Alameda و FTX را زیر سوال می‌برد. همه اینها در حساب توییتر SBF که معمولا مملو از پاسخ است، بدون پاسخ مانده است.

بنیانگذار بایننس ادعا کرد فرایند انحلال موقعیت FTT ممکن است «چند ماه» طول بکشد، اما سعی می‌کند این کار را به نحوی انجام دهد که کمترین تاثیر را در بازار بگذارد. این اظهارنظر، پاسخی از سوی کارولین الیسون، مدیرعامل تازه منصوب‌شده Alameda را به همراه داشت. وی گفت: آلامدا با خوشحالی تمام FTT های بایننس را امروز به قیمت 22 میلیون دلار خریداری می‌کند.

الیسون همچنین سعی کرد اهمیت گزارش اصلی را که اتکای بیش از حد آشکار آلامدا به FTT را زیر سوال می‌برد، کم‌اهمیت جلوه دهد. وی ادعا کرد ترازنامه ذکرشده در گزارش، تنها زیرمجموعه‌ای از نهادهای شرکتی ما را نشان می‌دهد و شرکت، بیش از 10 میلیارد دلار دارایی دارد که در آنجا منعکس نمی‌شود. با این حال، این واقعیت که شفاف‌سازی الیسون تا چند روز پس از انتشار گزارش ارایه نشد و تنها پس از اعلام CZ، موسس بایننس درباره فروش خود، آن را مطرح کرد، اطمینان را به بازار نیاورد.

 

شایعات یک رقیب
موسس بایننس یک قیاس عجیب را در توییتر منتشر کرد که FTT را با توکن شکست‌خورده LUNA ترا لبز برابر می‌کرد که سقوط آن به فروپاشی گسترده‌تر بازار کریپتو در بهار امسال دامن زد. موسس بایننس، گمانه‌زنی مبنی بر اینکه فروش  FTT «حرکتی علیه یک رقیب» بود، رد کرد اما نحوه برخورد بازار با آن، این ادعا را تایید نمی‌کند.

سرانجام سام بنکس فراید (SBF) به این وضعیت پاسخ داد و ادعا کرد یک رقیب با شایعات نادرست تلاش می‌کند ما را دنبال کند. در این زمینه، FTX از زمان شروع جنجال، شاهد افزایش شدید برداشت از انواع توکن‌ها بود، اما SBF اصرار داشت صرافی او تمام برداشت‌ها را پردازش می‌کند و به این کار ادامه می‌دهد. وی سپس نظرات خود را متوجه CZ کرد و گفت که دوست دارد اگر بتوانند با هم برای این اکوسیستم کار کنند.

گزارشی که ظاهرا این جنجال را آغاز کرد و پرداخت بدهی Alameda را زیر سوال برد نه FTX.

به این ترتیب به نظر می‌رسد موضوع مخفی که ماهیت به‌هم پیوسته دو شرکت تحت‌نظر SBF را پوشانده بود، در حال برملاشدن است. اکنون باید نگاهی به ته‌مانده‌های SBF  بیندازیم که ممکن است منظره زیبایی نباشد.

در این میان، مناقشات جاری به طور قابل درک، منجر به سقوط ارزش FTT شده که در حال حاضر در بدترین شرایط خود قرار دارد. صرفنظر از اینکه ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد یا خیر، اکثر توکن‌های اصلی کریپتو نیز در چند روز گذشته در قلمرو منفی قرار گرفته‌اند. این امر نشان می‌دهد درگیری درونی باعث ایجاد نارضایتی در بین کسانی شده که اگر این شرایط نبود  ممکن است راضی به ادامه HODLIND در این زمستان طولانی رمزارز باشند.

 

عدم تظاهر به عشق ورزیدن!
گمانه‌زنی‌ها نیز مطرح است، مبنی بر اینکه دارایی FTT به سادگی، یک عامل برای حمله برای CZ بود. ظاهرا بهانه جنگ  اخیر در این حوزه، انتشار SBF با پیشنهادهای دقیق برای سیاستگذاران به منظور تنظیم همه‌چیز در حوزه کریپتو بود.

طبق این پیشنهادها، بسیاری از آنها برای SBF بسیار مطلوب و برای رقبا متضاد تلقی می‌شدند.

صرافی بایننس می‌گوید: نقد کردن دارایی FTT  فقط مدیریت ریسک پس از خروج است که از LUNA یاد گرفتیم. ما قبلا از FTX حمایت می‌کردیم اما بعد از جدایی، تظاهر به عشق ورزیدن نمی‌کنیم! ما مخالف کسی نیستیم اما از افرادی که علیه دیگر بازیگران صنعت لابی می‌کنند، حمایت نمی‌کنیم.

به نظر می‌رسد CZ با بیان این جمله که بایننس «از افرادی که در پشت‌سر خود علیه سایر بازیگران صنعت لابی می‌کنند، حمایت نخواهد کرد» به این موضوع اشاره دارد که موسس بایننس، به کینه‌توزی SBF  به دلیل اجبار به فروش سهام خود در  FTX تاکید دارد.

 

بایننس، ایران و تراکنش 8 میلیارد دلاری در تحریم‌ها
هنوز نظرات مختلفی درباره اینکه چرا موسس بایننس، علیه رقیب خود اعلام جنگ کرده، وجود دارد. به عنوان مثال، این کار، می‌توانست تلاشی برای منحرف کردن نگاه‌ها از گزارش توهین‌آمیز رویترز باشد که جزئیات بیشتری درباره گزارش‌های قبلی در خصوص نقش بایننس در کمک به سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ایرانی، برای فرار از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده منتشر کرد.

بر اساس داده‌های Chainalysis، رویترز گزارش داد بایننس تقریبا 8 میلیارد دلار تراکنش‌های مرتبط با بزرگ‌ترین صرافی ایران یعنی نوبیتکس (Nobitex) را پردازش کرده که به کاربران خود، نکاتی را درباره چگونگی دور زدن تحریم‌ها ارائه می‌دهد.

در پاسخ به گزارش اولیه رویترز، CZ اعلام کرد که بایننس از تحریم‌های بین‌المللی پیروی می‌کند و تنها هفت کاربر ایرانی «از نظر آنها دور مانده‌اند که راه‌حلی پیدا کرده‌اند.»

به گفته وی، البته اینها هم بعدا از همکاری با بایننس ممنوع شده‌اند اما در دوره‌ای که بایننس در آگوست 2021 با اکراه الزامات مناسبی برای احراز هویت مشتریان خود انجام می‌داد، رویترز ادعا کرد بیش از یک میلیارد دلار تراکنش بین بایننس، نوبیتکس و سایر صرافی‌های ایرانی انجام شده است.

طبق گزارش‌ها، نزدیک به 3 میلیارد دلار از کل تراکنش‌های مورد مطالعه، انتقال مستقیم بین بایننس و صرافی‌های ایران بوده، در حالی که 5 میلیارد دلار دیگر از طریق واسطه‌های متعدد، مسیر غیرمستقیم‌تری را طی کرده است.

این استراتژی «لایه‌ای» همان چیزی است که نوبیتکس به 4 میلیون مشتری خود که تمایل نداشتند توسط ناظران شناسایی شوند، پیشنهاد کرد. بایننس توسط نوبیتکس به عنوان مجموعه‌ای که ارتباط با آن، مشکلات کمتری برای کاربران ایرانی دارد، مطرح شده است.

بایننس با توجه به قوانین و مقررات انطباق‌ناپذیر، رهبر جهانی در حجم معاملات ارزهای دیجیتال است.

بنابراین وضعیت آن برای مبادله با ایرانیان تحریم‌شده تا حدودی قابل درک است اما 8 میلیارد دلار از تراکنش‌های ایران که بایننس انجام داد، 10 برابر حجم انجام‌شده توسط بزرگ‌ترین صرافی بعدی در فهرست رویترز یعنی کوکوین بود که دفتر مرکز آن در سیشل قرار دارد.

مشخصا حدود سه‌چهارم از 8 میلیارد دلار تراکنش‌های ایران که توسط بایننس انجام می‌شود، مربوط به توکن ترون است که اگرچه رسما یک «سکه حریم خصوصی» نیست اما گزینه‌های ناشناس کردن مشابه ارایه می‌‌دهد و بایننس نیز رهبر بازار در معاملات ترون است.

 

همه گناهکارند، پس هیچ‌کس مقصر نیست!
در پاسخ به گزارش رویترز، چاگری پویراز، رییس جهانی ریسک و انطباق بایننس، با عجله پستی در وبلاگ منتشر و اعلام کرد اوایل هفته گذشته بوده که صرافی متوجه شد بایننس با برخی از لینک‌های مستقر در ایران تعامل داشته است.

با توجه به اینکه رویترز، قبل از انتشار آخرین مقاله، به دنبال پاسخ دقیق از بایننس بود، این نتیجه‌گیری منطقی است که این «کشف»، نه از سیستم‌های داخلی بایننس، بلکه از سوی روزنامه‌نگاران فضولی که سوال می‌پرسیدند، انجام شده است.

پست پویراز ادای احترام  معمولی به تعهد ادعایی بایننس بود که البته مقصر آن را شرکای خود اعلام کرد. بر این اساس، گفته شد نقص در پادمان‌های فروشنده باعث ایجاد ارتباط بالقوه با نهادهایی در ایران شد. با این حال، پویراز اعلام کرد مسوولیت رفع اشتباهاتی که شرکای ما مرتکب می‌شوند، نیز به عهده ماست.

به گفته پویراز، بایننس همکاری نزدیکی با فروشنده برای توسعه راه‌حل‌هایی که سیستم‌ها و فرایندها را برای این مشکل در سطح صنعت تقویت می‌کند، دارد.

وی اعلام کرد که هیچ صرافی وجود ندارد که به طور کامل، موضوع مورد ادعای رویترز را کشف کرده باشد تا در این گناه شریک شود.

پویراز در عین حال گفت: «دستم را به سوی همتایانم در بقیه اکوسیستم دراز می‌کنم» تا برای کمک به ارتقای صنعت بلاک‌چین، با همدیگر همکاری کنیم.

درخواست تکان‌دهنده پویراز برای اتحاد، ممکن است بایننس را از دست مقامات ایالات متحده که قبلا به دنبال سوابقی بودند تا تعیین کنند آیا این صرافی، قانون رازداری بانکی ایالات متحده را نقض کرده یا خیر، نجات ندهد زیرا افشاگری‌های جدید درباره معاملات گسترده بایننس با مشتریان ایرانی ممکن است برای Binance.US نیز دردسر ایجاد کند؛ ماجرایی که در نقطه مقابل سیاست‌های ایالات متحده قرار دارد.

رویترز به نقل از چند وکیل و کارشناس تحریم هشدار داد اگر مقامات آمریکا بتوانند روابطی را که شامل نقض تحریم‌ها می‌شود، شناسایی کنند، بایننس با مشکل اساسی مواجه می‌شود. طبق ادعای رویترز، داده‌های Chainalysis نشان می‌دهد حداقل 1.5 میلیون دلار تراکنش بین Binance.US و صرافی‌های ایرانی مانند Nobitex،Wallex  و Tether Land جریان دارد.

 

بایننس و رویترز: از ادعای تعهد تا ادعای بدون مدرک
رویترز تاکید کرده هنوز هیچ مدرکی دال بر اینکه افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌های ایرانی مستقیما از Binance یا Binance.US استفاده کرده‌اند، پیدا نکرده است. در این رابطه، سخنگوی Binance.US به رویترز گفت: «این صرافی به تمام قوانین قابل اجرای ایالات متحده درباره مبادلات دارایی دیجیتال پایبند است.» وی همچنین آمار مالی رویترز را با این ادعا که حجم تراکنش‌های ذکرشده در گزارش با ادغام مستقیم و غیرمستقیم داده‌های معاملاتی افزایش یافته، به چالش کشید.

اکنون بایننس ممکن است اصرار کند چیزی برای مشاهده وجود ندارد اما فدرال احتمالا این دیدگاه را ندارد. به نظر می‌رسد CZ، موسس بایننس، معتقد است از آنجا که او تا به حال از بسیاری موارد، در امان مانده، شانس او برای همیشه باقی خواهد ماند. اگر SBF در آتش سوخت، چون CZ باعث شد تا صرافی FTX که بودجه کافی نداشت، کار کند، باید انتظار داشت اکنونSBF  اسرار ناگفته بسیاری را در زمانی که او و CZ هنوز با همدیگر در تعامل بودند، فاش کند و به اشتراک بگذارد. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۱/۰۹/۰۲

پول مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">