ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«نمی‌دانم»؛ شاه بیت پاسخ مجریان یک طرح ملی

| چهارشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

«چی هست؟»، «مربوط به کارت ملی است؟»، «به ما ارتباطی ندارد»، «به دفترهای مرکزی مراجعه کنید»، «هیچی نشنیده ام» و...؛ اینها پاسخ کارکنان برخی دفترهای پستی تهران به پرسش خبرنگار ایرنا درباره طرح «کارپوشه ملی ایرانیان» یک هفته پس از راه اندازی مرحله نخست آن است.

هنگام راه اندازی سامانه کارپوشه ملی ایرانیان اعلام شد مردم برای دریافت شناسه و رمز ورود اختصاصی باید به دفترهای خدمات پستی سراسر کشور مراجعه کنند؛ موضوعی که برخی از این دفترها درباره آن ابراز بی اطلاعی می کنند.
خبرنگار ایرنا در قالب یک فرد عادی با مراجعه به برخی دفترهای پستی در تهران درباره چگونگی استفاده از این خدمت پرسید که شرح آن در زیر آمده است.

** بی اطلاعی؛ شاه بیت پاسخ دفترهای پستی
یکی از کارکنان دفتر خدمات پستی در خیابان کریمخان زند تقاطع حافظ در پاسخ به پرسش من درباره اینکه برای استفاده از خدمت کارپوشه ملی ایرانیان چه باید کرد؟ گفت: این که می گویی چی هست؟
وقتی توضیح من را شنید، پاسخ داد: در این باره هیچی نشنیده ام؛ بهتر به دفتر دیگری مراجعه کنید.
یکی از کارکنان دفتر پستی شهید تندگویان در مجیدیه شمالی نیز گفت: این موارد به ما ارتباطی ندارد و باید به پست مرکزی در میدان رسالت مراجعه کنید. شاید آنها بتوانند شما را راهنمایی کنند.
از فرد دیگری در یک دفتر پستی در خیابان شهید بهشتی تقاطع خالد اسلامبولی درباره کارپوشه ملی ایرانیان پرسیدم.
چشمانش را که درشت شده بود، به من دوخت و پرسید: این چی هست؟
و پس از لحظاتی گفت و گو درباره این طرح، تاکید کرد «به ما چیزی در این باره ابلاغ نشده است».
یکی از کارکنان دفتر پستی شهید قناعتی در خیابان حضرت ولی عصر(عج) پایین تر از تقاطع شهید مطهری نیز در واکنش به درخواست من برای گشایش شناسه کارپوشه ملی ایرانیان پرسید: اینکه می گویی درباره کارت ملی است؟
«خیر»
این آقای میانسال نیز در حالی که پشتش را به پیشخوان می کرد، با صدای بم گفت: ...پس نمی دانم چی هست.

** آگاه سازی مجریان؛ امری مغفول مانده
این پاسخ ها فقط در مراجعه به چند دفتر پستی در کلانشهر تهران شنیده شد که به عنوان پایتخت آگاهی رسانی و گردش اطلاعات شناخته می شود.
از دهم مردادماه که مرحله نخست کارپوشه ملی ایرانیان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز پست مکانیزه چهارراه لشگر تهران رونمایی شد، یک هفته می گذرد.
تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات و ارسال الکترونیکی و بی واسطه اعلان های رسمی دستگاه های اجرایی کشور بـه آحاد مردم و موسسه های حقوقی از هدف های این طرح عنوان شد.
گفته شد هر یک از مردم یا کسب وکارها، می توانند در این سامانه یک کارپوشه الکترونیکی واحد با نام «ایران پوشه» داشته باشند و در آن همه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلان ها و ابلاغیه های دولتی و عمومی را از همه دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی به صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هر جایی بدان دسترسـی داشته باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هنگام راه اندازی مرحله نخست کارپوشه ملی ایرانیان گفت: امروز سامانه ای معرفی می شود که هر فرد می تواند یک بار با شماره ملی به آن وارد و از مدارک دولتی خود در آن باخبر شود که این امکان از همین امروز برای مردم فراهم می شود.
«محمود واعظی» اضافه کرد: اکنون کارپوشه ایرانیان برای همه مردم و در هر زمانی قابل دسترس است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت اطلاع رسانی درباره کارپوشه ایرانیان به مردم تاکید کرد و آن را برای صرفه جویی در وقت و هزینه مردم، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها موثر دانست.
به گفته وی، این کارپوشه به گونه ای طراحی شده است که 80 میلیون جمعیت ایران به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند و همه نیازهای خود درباره مدارک هویتی خود را در آنجا مشاهده کنند. افراد عادی نمی توانند دخالتی در مدارک آن داشته باشند و فقط می توانند از محتویات آن برای پاسخگویی به نیازها استفاده کنند و همین موضوع امنیت آن را افزایش می دهد.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این مراسم گفت: کارپوشه ملی ایرانیان در واقع همان دفتر الکترونیکی پیشخوان دولت محسوب می شود و درگاه ورود به دولت الکترونیک است.
«محمدجواد آذری جهرمی» افزود: در فرایند دولت الکترونیک 2بخش در نظر گرفته شده که یک مورد، ارتباط دولت با دولت است که تعامل های بین سازمانی از طریق آن انجام می شود و پارسال به بهره برداری رسید. بخش دیگر، ساماندهی ارتباط مردم با دولت و دولت با مردم است.
آذری جهرمی گفت: هر دستگاه دولتی برای ارتباط با مردم دستورالعمل های خاص خود را دارد. برای یکپارچه کردن این ساختار یک پیشخوان الکترونیکی لازم است تا مردم بتوانند از طریق آن خدمات دولت الکترونیک را دریافت کنند که این وظیفه بر عهده کارپوشه ملی ایرانیان است.
وی ادامه داد: اکنون باید برای دریافت شناسه ورود به درگاه خدمات دولت الکترونیک به دفترهای خدمات پستی مراجعه کرد که در آینده نزدیک این مرحله به صورت برخط صورت می گیرد.
به گفته وی، هر ایرانی می تواند یک شناسه کاربری در این سیستم مخصوص خود داشته باشد.
اکنون این پرسش پیش می آید که اگر قرار است خدمتی ارایه شود چرا نخست نسبت به آگاه سازی متولیان و دست اندرکاران اجرایی اقدام نشده است تا مردم برای دریافت این خدمت درگیر مسائل حاشیه ای نشوند؟
طرح های کلان همانند کارپوشه ملی ایرانیان حاصل ماه ها بررسی یک گروه کارشناسی زبده است و زحمت زیادی برای آنها کشیده می شود تا به مرحله راه اندازی برسد.
با این همه چرا برای چنین گام های بلند و کلیدی که همسو با منشور حقوق شهروندی و فراهم سازی امکان دسترسی آزادانه مردم به اطلاعات است، تمهیدهای لازم برای آگاهی رسانی به مجریان صورت نگرفته و از آن ناگوارتر اینکه با هدف تسهیل خدمات رسانی به ارباب رجوع در این زمینه دوره آموزشی خاصی برای آنان در نظر گرفته نشده است.
وقتی در کلانشهری مانند تهران هنوز دفترهای خدمات پستی از وجود چنین سامانه ای بی اطلاعند می توان چه انتظاری از شهرهای دور و نزدیک داشت؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">