ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات از برکناری سه معاون و مشاور خود به دلیل اجرای قانون بازنشستگی در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران گفت: تنها یکی از معاونان من مشمول قانون بازنشستگان می شوند و بر این اساس رسول سرائیان که تاکنون ریاست سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر را به عهده داشت، از امروز از این سمت کنار گذاشته شده است.

وزیر ارتباطات گفت: حکم رئیس جدید به زودی اعلام می شود و دو هفته زمان است تا این حکم  اجرا شود.

وی  با تأکید بر اینکه قانون بازنشستگی را در وزارت ارتباطات اجرا کردیم، افزود: همچنین محمود خسروی که مدیر پروژه Ict روستایی وزارت ارتباطات را عهده دار بود و مشاور وزیر محسوب می شد، به دلیل اجرای این قانون از امروز برکنار شده و مجری این پروژه تغییر یافت.

وی اظهار داشت: مهندس صادقی، مشاور توسعه زیرساختهای فنی- عمرانی استان های وزارت ارتباطات نیز در راستای این حکم برکنار شده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: جوان سازی بدنه مدیریت وزارت ارتباطات از پیش از این آغاز شده بود و تقریبا بیش از ۸۰ درصد مدیران استانی این وزارتخانه از نیروهای جوان هستند.

 

حذف آبونمان هزار میلیارد تومان درآمد مخابرات را کاهش می دهد

وزیر ارتباطات با انتقاد از حکم دیوان عدالت اداری برای حذف دریافت مبلغ آبونمان از قبوض تلفن ثابت، تأکید کرد: این حکم از آنجایی که در خارج از چارچوب نظام کارشناسی صورت گرفته باعث کاهش درآمد هزار میلیارد تومانی از پنج هزار میلیارد تومان درآمد مخابرات می شود.

وی یادآور شد: توسعه شرکت مخابرات در صورت کاهش این درآمد با چالش روبرو است و سهامداران این شرکت باید برای آن فکری بکنند.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه در این بخش تمامی تلاش بر این است که تعرفه ها را مدیریت کرده و کاهش قیمت داشته باشیم، تصریح کرد: صدور سه حکم در زمینه مخابرات از جمله حکم آبونمان، حکم بازنشستگان روستایی و نیز پرداخت رفاهی بازنشستگان تاکنون به ضرر مخابرات بوده است و این بخش از صنعت ارتباطات کشور را با چالش روبرو می کند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید سهامداران به فکر سه هزار میلیارد تومان ثبت هزینه برای مخابرات باشند، اظهار داشت: در حال بررسی چالش مالی مخابرات با سهامداران هستیم و از سوی دیگر تلاشمان این است که با دیوان عدالت اداری در این زمینه مذاکراتی داشته باشیم اما در هر صورت این حکم لازم الاجرا است و حتی با وجود غیر کارشناسی بودن، باید اجرا شود.

 

پروژه حفاظت الکترونیک در جنگل های گلستان شروع شد

آذری جهرمی از اجرای پروژه حفاظت الکترونیکی برای نخستین بار در کشور در جنگل های گلستان و با همکاری وزارت ارتباطات، سازمان محیط زیست و استانداری گلستان خبر داد.

وزیر ارتباطات افزود: در این طرح، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأمین اعتبار از سوی وزارت ارتباطات، موضوع حفاظت از جنگل های استان را اجرایی می کنیم.

وی گفت: هم اکنون بخش زیادی از محیط زیست به دلیل نبود حفاظت از بین می رود و فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند در حفظ این محیط موثر واقع شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: برخی پروژه ها را به صورت پایلوت در استان های مختلف اجرایی خواهیم کرد و موضوع هوشمند سازی شبکه برق با استفاده از فناوری اینترنت هوشمند از دیگر موضوعاتی است که در این راستا در حال پیگیری آن هستیم.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: این پروژه تا دو هفته دیگر با همکاری وزارت کشاورزی نهایی می شود.

 

۱۳۶ هزار دانش آموز کلاس اولی به مدارس بازگشتند

آذری جهرمی اظهار داشت: با اجرای طرح دولت هوشمند ۱۳۶ هزار دانش آموزش کلاس اولی که به دلیل کم بضاعتی از تحصیل بازمانده بودند به تحصیل فراخوانده شدند. این طرح با همکاری وزارتخانه های رفاه و آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات اجرایی شده است و بر پایه نظام توسعه  فناوری اطلاعات و ارائه خدمات دولت هوشمند به مردم اجرایی می شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه موضوع گسترش شبکه دسترسی فیبر نوری در منازل یکی از موضوعاتی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت اما به اهداف آن نرسیدیم، یادآور شد: باید ۴۰۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در شهرها کشیده شود و دو میلیون پورت فیبر نوری برای دسترسی مردم در اختیار آنها گذاشته شود. این در حالی است که هم اکنون مخابرات بیش از یک میلیون پورت در کشور نصب کرده و تنها ۲۰۰ هزار مشترک دارد.

وی تأکید کرد: موضوع تأمین هزینه های سرمایه گذاری یکی از مواردی است که سبب شده پروژه فیبر نوری منازل با تأخیر همراه شود و در این زمینه در حال بررسی موضوع با رگولاتوری هستیم تا بتوانیم برای سال پیش رو به یک جمع بندی در جهت اجرای سریع تر این پروژه برسیم.

آذری جهرمی تأکید کرد: در همین حال در راستای استقرار خدمات الکترونیک دولتی و آموزش الکترونیک، همه مدارس کشور تا پایان امسال به خدمات باند پهن متصل می شوند.

وی  گفت: در زمینه اپراتورهای مجازی موبایل نیز به اهداف مدنظر نرسیدیم و قرار بود این اپراتورها ۵ درصد بازار تلفن همراه کشور را تا به الان در اختیار گیرند اما هم اکنون تنها ۵۰۰ هزار سیم کارت توسط اپراتورهای مجازی موبایل وارد بازار شده است، اجرای  این پروژه همکاری بیشتر اپراتورها و تغییر مدل اقتصادی و برخی مقررات گذاری ها را می طلبد.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه در سایر بخش ها از جمله پوشش سراسری نسل سوم و چهارم موبایل به اهداف مدنظر رسیده ایم، گفت: طی یک سال گذشته موفق به سراسری شدن این پوشش شدیم. در همین حال ظرفیت اتصال پهنای باند در مناطق روستایی از ۳۵ درصد به ۵۵ درصد رسید و ارتباطات بین المللی ۸۰ درصد رشد داشت.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در این حال میزان کسب و کارهای مبتنی بر محتوا به دو برابر رسید و ۵۸ هزار کیلومتر از جاده های اصلی و فرعی کشور به نسل سوم و چهارم موبایل مجهز شدند.

 

مسیر ریلی راه آهن به نسل چهارم موبایل مجهز می شود

وی خاطرنشان کرد: براساس اهداف مدنظر ۸۰ درصد پوشش روستاها تا سال ۹۸ در زمینه اینترنت پرسرعت تکمیل می شود. در سال آینده نیز پوشش کامل جاده های کشور را در حوزه اینترنت تلفن همراه خواهیم داشت. بر این اساس برای ایجاد پوشش مسیر ریلی راه آهن، تفاهم نامه ای میان همراه اول و راه آهن جمهوری اسلامی منعقد شده است که تا شهریور ۹۸ تمامی مسیرهای ریلی کشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم موبایل قرار می گیرد.

آذری جهرمی افزود: هم اکنون ۳۸ درصد این مسیر توسط همراه اول و ۶۸ درصد آن توسط ایرانسل پوشش داده شده است و باید این اعداد به صد درصد برسد.

وزیر ارتباطات همچنین از حمایت از بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت مخابرات و صنایع الکترونیکی برای تأمین منابع ارزی خبر داد و گفت: عدم تأمین ارز مورد نیاز این صنعت به اکوسیستم این بخش ضربه می زند.

وی با بیان اینکه موضوع تغییر قیمت نرخ بسته های اینترنتی اپراتورهای موبایل بار دیگر به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای پیگیری می رود، اظهار داشت: این موضوع در کمیسیون مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

آذری جهرمی در مورد رفع فیلترینگ برای کسب و کارهای نوپا، اضافه کرد: طی یک سال اخیر قوانین در حوزه فیلترینگ تغییر نکرده اما تلاش کردیم موضوعات مربوط به فیلتر کسب و کارهای نوپا را حداقل سازی کرده و آن را کاهش دهیم که به نظر می رسد تا کنون موفق بوده ایم.

 

پرونده پیامک های فریبنده ناخواسته و اپلیکیشن های جعلی را به زودی منتشر می کنیم

وزیر ارتباطات با اشاره به کلاهبرداری صورت گرفته در  پرونده پیامک ارزش افزوده که منجر به برداشت ۳۵ میلیارد تومان پول از حساب برخی مشترکان همراه اول شد، گفت: تا پیش از این فرآیند نظارتی رگولاتوری به صورت شکایت محور بود اما در رویکرد جدیدی در سامانه شکایت مشترکان موضوع هوش مصنوعی را وارد کردیم و بحث کلاهبرداری از خدمات ارزش افزوده پیامکی شناسایی شد.

وی با اشاره به ریشه یابی این موضوع، افزود: از آنجایی که میزان شکایت از سرویس های ارزش افزوده در صفحات اجتماعی ما و نیز سامانه شکایت رگولاتوری ۴ برابر شد، این فرآیند را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که در زیرساختهای فنی سرویس های ارزش افزوده اختلالاتی وجود دارد و ۶ شرکت توانسته اند با عضویت بدون اطلاع دو میلیون مشترک در این زمینه ۳۵ میلیارد تومان کلاهبرداری کنند.

آذری جهرمی گفت: هم اکنون بیش از ۳۳ میلیارد تومان از این مبلغ به حساب مشترکان بازگشته گفت: پرونده هم اکنون در دادسرای جرایم رایانه ای مفتوح شده و در انتظار بررسی ها در این خصوص هستیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در همین حال دو پرونده در مورد اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی های مشترکان بدون اطلاع فرد و نیز پیامک های فریبنده ناخواسته در دست بررسی است که به زودی نتایج آن را اعلام می کنیم.

 

سیگنال مزاحم در تهران را شناسایی کردیم

وی در مورد اختلال به وجود آمده در سامانه GPS در شهر تهران گفت: براساس گزارش های دریافتی از سیستم های نظارتی رگولاتوری، سیگنال مزاحمی در یک منطقه از تهران شناسایی شد که این سیگنال باعث اختلال در سامانه GPS شده بود.

آذری جهرمی توضیح داد: در این زمینه شکایتی به قوه قضائیه ارجاع شده تا با بررسی دستگاه های امنیتی مبدا و منشا این سیگنال شناسایی شود اما هم اکنون این سیگنال غیر فعال است.

 

کارمزد USSD از سمت بانک ها صفر شد

وزیر ارتباطات در مورد صفر شدن کارمزد USSD، خاطرنشان کرد: موضوع تعارض میان رگولاتوری ارتباطات و رگولاتوری بانک ها در همه کشورها وجود دارد و بانک داری سنتی با توسعه بانکداری مبتنی بر موبایل در تعارض است. بر این اساس در کشور ما نیز موضوع حذف USSD و توقف خدمات کدهای دستوری مطرح شده که موضوعی میان وزارت ارتباطات و بانک مرکزی که باید حل شود.

وی اظهار داشت: قبلا گفته می شد که این موضوع به دلیل نگرانی های امنیتی است که ما سالها جلسه برای رفع نگرانی ها داشتیم اما به نظر می رسد این فقط بهانه ای برای قطع این سرویس است چرا که جلسه ای تاکنون برای آن برگزار نشد.

آذری جهرمی تأکید کرد: هم اکنون بانک مرکزی کارمزد USSD از سمت بانک ها را صفر کرده و با توجه به اینکه بانک مرکزی مرجع این بخش است، ما نمی توانیم اعتراضی بکنیم اما می توان در این زمینه با آنها مذاکره کرد که در تدارک این مذاکره هستیم.

وزیر ارتباطات در مورد تکنولوژی ارز دیجیتال و فعالیت قانونی آن در کشور نیز تصریح کرد: سه رویکرد برای فعال سازی قانونی ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است که یکی از آنها این است که دولت قصد دارد ماینینگ را در کشور به رسمیت بشناسد و برای آن پروانه صادر کند. موضوع بعدی استفاده از ظرفیت بلاک چین برای پیام رسان های سیستم بانکی است که این موضوع هم اکنون به صورت پایلوت در برخی بانک ها آغاز شده است و موضوع سوم این است که استفاده ارز دیجیتال را به رسمتی بشناسیم که در این زمینه برخی مسائل فقهی برای آن در نظر گرفته شده و رفع موانع پیش رو است.

وی افزود: در این سه مورد دولت در کمیسیون اجتماعی خود و نیز در شورای عالی فضای مجازی مباحثی مطرح شده است اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">