ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرکت پاندا سکیوریتی بر اساس جدیدترین آمار و اطلاعات منتشر شده در لابراتوارهای اختصاصی خود تحت عنوان Panda Labs ، از وضعیت جهانی امنیت اطلاعات، تولید و انتشار بدافزارهای رایانه ای، طی دومین دوره سه ماهه سال 2014 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ایمن رایانه پندار نماینده انحصاری ضدویروس پاندا در ایران، مطابق این گزارش همچنان حدود "پانزده میلیون" نمونه فایل آلوده جدید در این دوره سه ماهه تولید و منتشر شده است.

نتیجه گیری اصلی این مطالعه نشان می دهد که تروجان ها همچنان رایج ترین گونه بدافزارها می باشند که تقریباً 58.20 درصد از کل بدافزارهای تولید شده جدید را شامل می شوند؛ این رقم در مقایسه با گزارش سه ماهه گذشته (حدود 71.85 درصد) با کاهش بسیار زیادی همراه بوده است؛ جالب اینجاست که با این روند نزولی، همچنان تولید بدافزارهای جدید به میزان آمار قبلی نزدیک است و این حاکی از انتشار بی رویه برنامه های ناخواسته (PUP) در میان سیستم های کاربران می باشد.

دستگاه های تلفن همراه در طول این دوره، همچنان مانند دوره قبل با حملات گوناگونی مواجه بوده اند؛ با این تفاوت که در طول این سه ماه، دستگاه های مبتنی بر ios بیشتر از دستگاه های اندرویدی مورد هدف خرابکاران اینترنتی قرار گرفتند.

اکثر این حملات از طریق نصب برنامه های جعلی و خصوصاً ضدویروس های تقلبی شکل گرفته است، همچنین بخش عظیمی از حملات توسط برنامه های باجگیر اینترنتی در طول این سه ماه گزارش شده است.

البته در بسیاری از موارد، از طریق هدف گیری شرکت های نسبتاً بزرگ مثل eBay ، Spotify ، Domino و غیره، مجرمان سایبری کاربران را قربانی خواسته های غیر قانونی خود ساخته اند.

سوء استفاده از نقص امنیتی "خون ریزی قلبی" که در کتابخانه Open SSL جهت رمزنگاری اطلاعات محرمانه مورد استفاده قرار می گرفت، در ماه آوریل خسارت های سنگینی به بار آورد... دقیقاً در همان دوره زمانی بود که شرکت مایکروسافت پشتیبانی از Windows XP را متوقف کرد و این مورد هم با پیامدهای امنیتی جدی مواجه شد.
افزایش انتشار ابزارها و افزونه های ناخواسته یا PUPs :

اگرچه تروجان ها هنوز شایع ترین گونه بدافزارها به حساب می آیند اما حجم برنامه های ناخواسته در شبکه گسترده جهانی به قدری افزایش یافته که از نظر بسیاری از کارشناسان امنیت اینترنت، آنها در میزان تولید بدافزارهای جدید نقش بسزایی داشته اند.

افزایش تولید برنامه های Bundler که در هنگام نصب، به همراه خود چندین ابزارک و افزونه دیگر را بدون اطلاع کاربر، روی سیستم وی نصب و راه اندازی می کنند، از مهمترین عوامل افزایش برنامه های ناخواسته در این دوره گزارش شده است.

مطابق گزارش فصلی پاندا سکیوریتی، تروجان ها با 58.20 درصد، ابزارهای ناخواسته و دیگر افزارهای مخرب با 20 درصد ، کرم ها با 19.68 درصد ، جاسوس افزارها با 0.39 و سپس ویروس ها با 0.38 درصد از کل بدافزارهای تولید شده را شامل می شوند و به ترتیب رتبه های اول تا پنجم گونه های بدافزاری را به خود اختصاص می دهند.

میزان انتشار گونه های بدافزاری :

مطابق این گزارش، تروجان ها با 62.8 درصد، بیشترین میزان آلودگی های بدافزاری را شامل می شود، این درحالی است که طی گزارش 3ماه گذشته، تروجان ها 79.9 درصد از کل آلودگی ها را به خود اختصاص داده بودند.

برنامه های ناخواسته و افزونه های مزاحم با 24.77 درصد در رتبه دوم قرار گرفته اند که نسبت به گزارش های قبلی با افزایش قابل توجهی روبرو شده است، برنامه های تبلیغاتی و جاسوس افزارها با 7.09 درصد ، ویروس ها با 2.68 درصد و کرم ها با 2.62 درصد به ترتیب در مقام های بعدی طبقه بندی می شوند.
میزان آلودگی جهانی :

میزان آلودگی های جهانی در این دوره سه ماهه، معادل 36.87 درصد نسبت به کل سیستم های مورد آزمایش لابراتوارهای اختصاصی پاندا سکیوریتی گزارش شده است؛ میزان آلودگی جهانی نسبت به دوره قبلی، روند افزایشی داشته است، بسیاری از کارشناسان امنیتی این شرکت بر این باورند که افزایش بی رویه برنامه و ابزارهای ناخواسته و میزان انتشار آنها از طریق راه اندازی نرم افزارهای رایگان دیگر، می تواند مهمترین عامل روند افزایشی آلودگی های اینترنتی در این دوره باشد.

مطابق گزارش منتشر شده، کشورهای چین با 51.05 درصد ، پرو با 44.34 درصد و ترکیه با 44.12 درصد به ترتیب مقام اول تا سوم آلوده ترین کشورهای جهان را بدست آوردند. در این طبقه بندی ها، سطح آلودگی قاره آسیا و آمریکای لاتین بیش از بخش های دیگر بوده است.

در مقابل، قاره اروپا کمترین میزان ابتلا به آلودگی های جهانی را شامل می شود؛ بنابراین کشورهای سوئد با 22.13 درصد ، نوروژ با 22.26 درصد و آلمان با 22.88 درصد آلودگی، به ترتیب کمترین میزان آلودگی های جهانی را به خود اختصاص دادند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید :

http://mediacenter.pandasecurity.com/mediacenter/wp-content/uploads/2014/07/Quarterly-Report-Q2-2014.pdf

  • ۹۳/۰۶/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">