ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هزینه دانلود غیرمجاز را بدانیم

| سه شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

از فرآیند دریافت مجوز، سانسور و هزاران چالش که بگذریم؛ میلیاردها تومان هزینه می شود تا فیلم، سریال وآلبومی جان گیرد اما بواسطه راحت طلبی گزینه ای را به تیک دانلود می آراییم و نمی دانیم با این انتخاب، علاوه بر خشکاندن ریشه سرمایه گذاری فرهنگی، به چه آسیب های اجتماعی دامن می زنیم.

همه چیز به مدد اینترنت در دسترس قرار گرفته، از قوت‌هایش که بگذریم بدیهایش گاه تنها خود آزار نیست و ضررش فراتر از دیگران، جامعه‌ای را آزرده می‌سازد؛ هزینه‌های دانلود غیرمجاز را بشناسیم و بدانیم و انتخاب در انجامش را به منطق و فرهنگ واگذاریم.
به مناسبت روز سینما خبرنگار ایرنا با رئیس صنف فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی گیلان گفت و گو کرده است و وی مدعی شد که هیچ دانلود غیرمجازی در فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی استان در قالب دی.وی.دی و لوح فشرده انجام نمی شود اما دنیای دانلود غیرمجاز، بسیار شگرف تر بود و حتی شناخته شده ترین فروشگاه ها در صورت اعتماد و شناخت مخاطب، حاضر به ارائه سریال ها و فیلم ها بر روی حافظه جانبی (فلش مموری) بودند.
یکی از فروشندگان فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی رشت بدون آگاهی از اینکه با یک خبرنگار همکلام شده، پس از دریافت فلش برای کپی غیرقانونی، در برابر بیان این موضوع که آیا این کار واقعا سرقت محسوب می شود، خنده واضحی کرد و گفت: روزگاری نمی دانستیم میلیارد چند صفر دارد ولی امروز تعداد صفرها جلوی عدد یک، برایمان بی مفهوم شده، آن وقت شما از یک کپی بعنوان دزدی یاد می کنید؟
وی با تاکید بر اینکه دزدی در هیچ فرهنگی پذیرفته نیست، افزود: دزدی، جرم واضح است و البته که این کار در نوع خود شاید دزدی است اما جرم چندانی برای آن در نظر گرفته نشده و آنانی که از انجام کپی غیر مجاز ابا دارند، شاید خیلی پایبندند و شاید هم تنها از ترس بازرسی ارشاد این کار را انجام نمی دهند وگرنه بدون کپی این شغل نمی گذرد؛ آیا فقط من و شما باید رعایت کنیم ؟
یکی دیگر از فروشندگان نیز اظهار داشت: به قدری راه‌های دانلود غیر مجاز سهل و آسان است که کافیست در فضای مجازی بر گزینه دانلود کلیک کنید؛ مردم فارغ از هزینه های دانلود غیرمجاز به راحتی در دسترس بودن آن می اندیشند غافل از اینکه هزینه حجم اینترنت صرف شده برای دانلود غیرقانونی بیشتر و پر هزینه تر است.
وی ادامه داد: دزدی در قاموس فرهنگی و خانوادگی ما بسیار نکوهیده است و تنها بدلیل بیم از واژه دزدی یا سرقت تا بحال حاضر به کپی فیلم مجاز به روش غیر مجاز نشده ام و به همین دلیل بسیاری از مشتریانم را از دست داده ام .
وی معتقد است: سیستم نظارتی تا حدودی می تواند بر عملکرد فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی نظارت داشته باشد اما نمی تواند به حریم خصوصی مردم وارد شده و جلوی دانلود غیر مجاز از طریق گوشی ها و رایانه های شخصی را بگیرد بلکه می بایست فرهنگ مردم سرزمینمان به حدی ارتقاء یابد که خودشان این امر را دزدی واضح تلقی کرده و یکدیگر را از این اقدام بد هیبت غیر فرهنگی منع کنند.
همچنین مدیرعامل شرکت تصویر دنیای هنر در رشت، با انتقاد از توزیع کم‌تیراژ سریال‌های شبکه خانگی در استان گیلان، یکی از دلایل آن را کپی غیر مجاز می داند و می گوید: این موضوع روند سرمایه گذاری فرهنگی در حوزه فیلم و سریال را کاهش خواهد داد.
جواد معماری افزود: تکثیر غیرمجاز آثار هنری مانع بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران حوزه فرهنگ و هنر می‌شود و می بایست نظارت و قوانین سلبی بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گیرد.
وی تاکید کرد: صیانت از آثار سمعی - بصری باید یک امر مداوم باشد و با تغییر دولت‌ها متوقف نشود.
علیرضا تیموری رئیس صنف فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی گیلان نیز در پاسخ به مطالب بیان شده از سوی معماری ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نظارت و بازرسی شاید در مقطعی در تهران کم‌سو تر از پیش شده باشد، اما در گیلان هیچ زمان تعطیل نشده بطوریکه با همکاری اماکن ، نیروی انتظامی و کلانتری های مناطق توانستیم دی.وی.دی های غیر مجاز را به کلی از فروشگاه های محصولات فرهنگی جمع آوری کنیم.
وی با بیان اینکه فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی بیشترین همکاری را در مبارزه با فروش کپی آثار دارند، گفت: بزرگترین آسیب شبکه نمایش خانگی، دانلود غیر مجاز از طریق فضای مجازی است که این موضوع تنها از طریق فرهنگسازی قابل حل است.
وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی سخت شده و قیمت هر دی.وی.دی اصل (اورجینال) به هشت هزار تومان رسیده، تصریح کرد: باید علاوه بر فرهنگسازی، راه های تشویقی نیز برای مخاطبان در نظر گرفته شود.
تیموری افزود: محصولات اصل بطور امانی در اختیار فروشگاه ها قرار می گیرند و با هدف ترویج فرهنگ مصرف اینگونه محصولات، این اقدام انجام می شود بطوریکه تا هر میزان از محصولات نسخه اصلی را بتوانند به فروش می رساندند و در صورت فروش نرفتن آنها را باز می گردانند و محصولات اصلی دیگری را در ویترین قرار می دهند.
دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری در رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به دشواری سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر، هر شخصی به راحتی سرمایه گذاری در این زمینه را پذیرا نیست.
مهدی یزدانی افزود: مراجع معظم تقلید طبق احکام شرعی، تکثیر غیرمجاز را عین سرقت دانسته و خرید و فروش کالای مسروقه ایجاد شغل پایدار را از فرزندانمان سلب می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از خانواده ها نسبت به دانلود غیر مجاز از طریق شبکه های اجتماعی آگاه نیستند و نمی دانند هزینه ای که برای حجم و ترافیک اینترنتی که برای دانلود غیر مجاز یک فیلم سینمایی یا یک اثر فرهنگی می پردازند، بیشتر از تهیه نسخه اصلی آن از طریق فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی است.
یزدانی یادآور شد: سال گذشته 150 میلیارد تومان در حوزه نمایش خانگی از تولید تا توزیع، بدون حمایت دولت هزینه شده که این موضوع بسیار با ارزش است و باید آن را قدر دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز ضمن تاکید بر ادامه همکاری این اداره کل در زمینه صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی، سمعی و بصری، بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد.
فیروز فاضلی افزود: روزگاری بستن کمربند ایمنی در کشور فرهنگ نبود اما این فرهنگسازی از مدارس آغاز شد و فرزندان، این فرهنگ را در خانواده ها نهادینه کردند بطوریکه امروز به محض سوار شدن در خودرو این فرزندان هستند که پیش از اطمینان از بستن کمربند، اجازه رانندگی نمی دهند؛ فرهنگسازی استفاده از محصولات فرهنگی اصل نیز می بایست از طریق نسل نو در خانواده ها نهادینه شود.
وی ادامه داد: ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری در واقع ستاد صیانت از سرمایه گذاری در عرصه هنر بوده و حفظ این نوع سرمایه گذاری، واجب است.
فاضلی با تاکید بر اینکه فرهنگسازی ما را در زمینه یاد شده بیمه می کند، گفت: در عرصه رقابت دولت متولی است نه متصدی، و اقتصاد هنر نباید منوط به دولت باشد؛ در عرصه فرهنگ و هنر اگر فرهنگسازی صورت نگیرد، همه متضرر خواهند شد.
علاوه بر استدعایی که هنرمندان و ستاره های سینمایی کشور در ابتدای هر فیلم ساخته شده، از مردم برای تهیه نسخه اصلی محصولات فرهنگی دارند؛ اندکی از هزینه های دانلود غیر مجاز چون سرقت، دامن زدن به بیکاری ، غفلت از هزینه بیشتر در صورت دانلود غیر مجاز ، دلسرد کردن سرمایه گذاران فرهنگی و ... بارز شد؛ با این وجود انتخاب در انجامش را به منطق و فرهنگ وا می گذاریم.
بیست و یکم شهریورماه، روز ملی سینماست و امیدواریم در پاسداشت این روز و به حرمت فرهنگ، فیلم های تولید شده را در سینما تماشا کرده یا پس از راهیابی به شبکه نمایش خانگی، از نسخه اصلی آنها استفاده کنیم.

  • ۹۷/۰۶/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">